Page 39 - Konu Özetleri AYT Psikoloji
P. 39

UYARILMANIN DAVRANIŞLARA ETKİSİ - ALIŞMA VE DUYARLILAŞMA


        Alışma
        Alışma, şiddetinde ve özelliğinde bir değişiklik olmadığı hâlde uyarıcının etkisinin bir süre sonra azalması ve kaybolması-
        dır.  Alışma, bir uyarıcının tekrarlanması sonucunda ortaya çıkar. Örneğin ele sürülen kremin kokusu, takılan bir kolyenin
        ağırlığı, dışarıdan gelen trafik gürültüsü bir süre sonra fark edilmez.





















        Alışmanın  psikolojik  boyutu  duyarsızlaşmadır.  Duyarsızlaşma,  sık  karşılaşılan  uyarıcıya  gösterilen  duygusal  tepkinin
        azalmasıdır.



               DİKKAT
         Alışma duyu organlarında, duyarsızlaşma ise duygularda oluşan bir durumdur.


        Bireyin aşırı üzüntü, acı ve sevinç gibi iç uyarıcılarla sürekli karşılaşması sonucunda önceleri gösterdiği duygusal davranı-
        şın zayıflaması durumudur. Birey bu uyarıcılara eskisi gibi tepki vermez veya tepkisi çok az olur. Örneğin sürekli azarlanan
        bir çocuk bir süre sonra bu azardan etkilenmez, tıp fakültesinde okuyan bir öğrenci ilk kez bir ameliyatı izlediğinde kan
        görmekten etkilenir ancak deneyimi arttıkça öğrenci duyarsızlaşır.
        Duyarlılaşma
        Organizmanın bir uyarıcıya karşı verdiği tepkinin miktarında ya da şiddetindeki artışa ise duyarlılaşma denir. Duyarlılaş-
        ma da uyarıcının tekrarlanması sonucu gelişir. Fakat bu defa, tekrarlanan uyarıcının etkisi giderek artar, bu uyarıcıya karşı
        ortaya çıkan davranış giderek kuvvetlenir. Duyarlılaşma hâlinde kişi uyarıcıya karşı daha hassas hâle gelir. Örneğin gece
        sessizliğinde sürekli damlayan musluğun sesi bir süre sonra huzursuzluğa neden olur.

                DİKKAT

             •    Alışma ve duyarlılaşma birbirine zıt süreçlerdir.
             •    Alışma, tepkide azalma ile duyarlılaşma ise tepkide artma ile kendini gösterir.
























        PSİKOLOJİ - AYT                                                            MEBİ KONU ÖZETLERİ       39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44