Page 24 - Konu Özetleri AYT Sosyoloji
P. 24

SOSYOLOJİ



    KONU
    ÖZETİ                                  TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİ
                    AYT      AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT             AYT

        Osmanlı Devleti’nde 19. yüzyılda gerçekleştirilen reformlar, yeni bilgilerle donanmış bir yönetici-aydın sınıfı ortaya çıkar-
        mıştır. Jön Türkler olarak adlandırılan bu reformist aydınlar yeni bir toplumsal düzen kurmakta sosyolojiden faydalanmak
        istediler. Osmanlı aydınlarının oldukça erken bir tarihte sosyoloji ile ilgilenmesinin başlıca nedeni, dönemin Osmanlı aydın-
        larının Fransızca bilmeleri ve sosyolojinin doğduğu Fransa ile yoğun ilişki içinde olmalarıydı. Sosyolojinin kurucusu ve isim
        babası Auguste Comte aynı zamanda Jön Türklerin benimsemiş olduğu pozitivizmin de kurucusuydu.

                                                   Ziya Gökalp (1876-1924)


























            1914 yılında İstanbul Darülfünununda sosyoloji kürsüsünü kurarak sosyolojinin Türkiye’de kurumsallaşmasını sağ-
            1914 yılında İstanbul Darülfünununda sosyoloji kürsüsünü kurarak sosyolojinin Türkiye’de kurumsallaşmasını sağ-
            lamıştır. “Hars ve Medeniyet” adlı kitabında üzerinde durduğu kültür (hars) ve uygarlık (medeniyet) kavramları Ziya
            lamıştır. “Hars ve Medeniyet” adlı kitabında üzerinde durduğu kültür (hars) ve uygarlık (medeniyet) kavramları Ziya
            Gökalp  sosyolojisinin  ana  eksenini  oluşturur.  Gökalp’ın  Türkiye  sosyolojisinde  kültür  kavramına  ilk  defa  karşılık
            Gökalp  sosyolojisinin  ana  eksenini  oluşturur.  Gökalp’ın  Türkiye  sosyolojisinde  kültür  kavramına  ilk  defa  karşılık
            araması ve bu karşılığı “hars” olarak belirtmesi önemlidir.
            araması ve bu karşılığı “hars” olarak belirtmesi önemlidir.
            Sosyoloji çalışmaları Türkiye Cumhuriyeti’nin biçimlenmesini doğrudan etkilemiştir. İmparatorluktan ulus-devlete ge-
            Sosyoloji çalışmaları Türkiye Cumhuriyeti’nin biçimlenmesini doğrudan etkilemiştir. İmparatorluktan ulus-devlete ge-
            çiş sürecinde ülkenin millî bilince dayalı modern bir kültürle Batı medeniyetine dâhil olmasını amaçlamıştır. Gökalp
            çiş sürecinde ülkenin millî bilince dayalı modern bir kültürle Batı medeniyetine dâhil olmasını amaçlamıştır. Gökalp
            toplumları ilkel ve millet olabilmiş toplumlar olarak ikiye ayırır. Millet olabilmiş toplumların aynı zamanda din, ahlak,
            toplumları ilkel ve millet olabilmiş toplumlar olarak ikiye ayırır. Millet olabilmiş toplumların aynı zamanda din, ahlak,
            hukuk, güzel sanatlar, dil, iktisat, bilim ve teknik gibi konulardan oluşmuş bir geleneğinin ve millet bilincinin olması
            hukuk, güzel sanatlar, dil, iktisat, bilim ve teknik gibi konulardan oluşmuş bir geleneğinin ve millet bilincinin olması
            gerektiğini söyler. Gökalp, medeniyet ve kültürü (hars) birbirinden ayrı olarak kavramlaştırmıştır. Batı medeniyetine
            gerektiğini söyler. Gökalp, medeniyet ve kültürü (hars) birbirinden ayrı olarak kavramlaştırmıştır. Batı medeniyetine
            Türk kültürünü koruyarak dâhil olmayı amaçlamıştır. Örneğin Türk halk türkülerinin Batılı müzik formunda yeniden
            Türk kültürünü koruyarak dâhil olmayı amaçlamıştır. Örneğin Türk halk türkülerinin Batılı müzik formunda yeniden
            yorumlanması ile modern bir Türk müziği oluşturulmasını hedeflemiştir. Gökalp, Fransız sosyolog Durkheim’dan
            yorumlanması ile modern bir Türk müziği oluşturulmasını hedeflemiştir. Gökalp, Fransız sosyolog Durkheim’dan
            etkilenmiştir. Durkheim’ın kolektif bilinç vurgusunda olduğu gibi toplumun birlik ve bütünlüğünü ön planda tutmuş,
            etkilenmiştir. Durkheim’ın kolektif bilinç vurgusunda olduğu gibi toplumun birlik ve bütünlüğünü ön planda tutmuş,
            düzeni sağlayacak ahlaki kurallara ve dayanışmaya önem vermiştir. Ona göre Türk toplumu imtiyazsız, sınıfsız, kay-
            düzeni sağlayacak ahlaki kurallara ve dayanışmaya önem vermiştir. Ona göre Türk toplumu imtiyazsız, sınıfsız, kay-
            naşmış bir kitle olmalıdır. Birey-toplum sorunsalına “Fert yok cemiyet var, hak yok vazife var.” diyerek bireyci değil
            naşmış bir kitle olmalıdır. Birey-toplum sorunsalına “Fert yok cemiyet var, hak yok vazife var.” diyerek bireyci değil
            kamucu bir yaklaşım getirmiştir. Türkçülüğün Esasları, en önemli eserleri arasındadır.
            kamucu bir yaklaşım getirmiştir. Türkçülüğün Esasları, en önemli eserleri arasındadır.
               DİKKAT
         Ziya Gökalp ülkenin millî bilince dayalı modern kültürle Batı medeniyetine dahil olmasını amaçlamıştır.


               DİKKAT
         Gökalp, medeniyet ve kültürü (hars) birbirinden ayrı olarak kavramlaştırmıştır.




  24     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                                                                                       SOSYOLOJİ - AYT
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29