Page 25 - Konu Özetleri AYT Sosyoloji
P. 25

TÜRKİYE’DE SOSYOLOJİ


                                                                                  Prens Sabahattin (1879-1952)
                                                  Prens  Sabahattin  Sosyoloji  alanında  çalışma  yapan  ilk  Türk  ay-
                                                  dınlarından  birisidir.  “Ademi  merkeziyetçilik”  adını  verdiği  siyasi
                                                  düşünceyi savunmuştur. Siyasal düşüncesini bir kuramda temel-
                                                  lendirmek için ya da siyasal fikirlerini sistemleştirmeye yarayan bir
                                                  araç  bulmak  için  Le  Play’i  (Lö  Piley),  onun  sosyoloji  okulunu  ve
                                                  sosyolojik düşüncesini benimsemiştir. “Türkiye Nasıl Kurtarılabilir?”
                                                  adlı  çalışması  temel  eserlerindendir.  Ona  göre  toplumsal  yapıyı
                                                  kemiren,  Türk  toplumunu  uçuruma  sürükleyen  hastalığın  neden-
                                                  lerinden ilki özel hayatta geleneğe dayanan ve bireyselliği öldüren
                                                  eğitim sistemi, ikincisi genel hayatta merkezciliğe dayanan yönetim
                                                  sistemidir. Prens Sabahattin, kişisel girişim ve ademi merkeziyetçi-
                                                  liğe (merkezî olmayan bir yönetim) dayanan bir üretim ve yönetim
                                                  biçimini, liberalizmi savunmuştur. O, bir araştırmacı olmaktan daha
                                                  çok reform programları öneren bir düşünür olarak öne çıkmıştır.














                                                                                  Niyazi Berkes (1908-1988)

            Osmanlı  Devleti  Dönemi’nden  başlayarak  Türkiye’nin  geçirdiği
            toplumsal  dönüşümler  üstüne  çalışmalar  yapmıştır.  Çalışma-
            larının  ana  konusu  Türkiye’nin  çağdaşlaşma  sorunudur.  Niyazi
            Berkes’e  göre  Türkiye’nin  Batılılaşması;  laiklik,  çağdaşlaşma  ve
            milliyetçiliğin  birleşimi  ile  gerçekleşebilecektir.  Türkiye’nin  laiklik
            sürecinin kökeninin Osmanlı Devleti’nde başladığını savunmuştur.
            II. Mahmut Dönemi’nde yapılan hukuki düzenlemelerin bu süreci
            başlattığı; Şinasi, Namık Kemal, Ali Suavi gibi o dönemin Türk ay-
            dınlarının da düşünsel arka planı oluşturduğu görüşündedir. Laik-
            liğin “sekülerizm” kavramıyla ifade edilmesi gerektiğini, bunun da
            sadece üst yapıyla değil bütün bir toplumsal yapıyla ilgili olduğunu
            savunur.  Türkiye  Cumhuriyeti‘nin  ekonomik  ve  siyasi  yanlarının
            anlaşılabilmesi için tarihî kopukluk sorununun giderilmesi gerek-
            tiği görüşündedir. Türkiye’de Çağdaşlaşma adlı kitabında tarihsel
            olayların cumhuriyet rejimini hazırladığını iddia eder.
















        SOSYOLOJİ - AYT                                                                                                                      MEBİ KONU ÖZETLERİ  25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30