Page 100 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 100

TÜRK DILI VE EDEBIYATI



    KONU                     HİKÂYE TÜRLERİ VE HİKÂYENİN YAPI UNSURLARI
    ÖZETİ
                    AYT      AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT             AYT

                                                    HİKÂYE

        Hikâye (öykü); kişi, yer ve zamana bağlı olarak yaşanmış ya da tasarlanmış bir olayı anlatan, okuyucuda heyecan ve
        estetik zevk uyandırmayı amaçlayan kısa yazılardır. Hikâyede mekân ana hatlarıyla anlatılır, kahramanlar olay içerisinde
        tanıtılır ve karakterler belirgin özellikleriyle yansıtılır. Anlatım yoğun ve özlüdür, olaylar birinci veya üçüncü kişi ağzıyla
        anlatılır ve ayrıntıya girilmez.
                                          HİKÂYENİN TARİHİ GELİŞİMİ


        Hikâye türünün kökeni destanlar ve masallardır. Bugünkü anlamda hikâyeye kimlik kazandıran yazar Boccacio’dur ve
        Decameron eseri dünya edebiyatındaki ilk hikâye örneğidir. Türk edebiyatında ise Tanzimat Dönemi’nden önce modern
        hikâye yerine mesneviler ve halk hikâyeleri yazılmıştır. Batılı anlamda ilk hikâyeler Tanzimat Dönemi’nde yazılmış olup,
        Ahmet Mithat Efendi’nin Letâif-i Rivâyât adlı eseri ilk hikâye kitabıdır, Sami Paşazâde Sezai’nin Küçük Şeyler eseri
        ise Batılı anlamda ilk hikâyeleri içerir.
        Türk hikâyeciliğini Batılı örneklere tam anlamıyla yaklaştıran yazar Servetifünun Dönemi yazarlarından Halit Ziya Uşak-
        lıgil olmuştur. Millî Edebiyat Dönemi'nde Ömer Seyfettin, sade diliyle tarihî, siyasi ve sosyal konulu hikâyeleriyle yeni
        bir dönem başlatmıştır. Onu Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin ve Refik Halit Karay takip etmiştir. Cumhuriyet
        Dönemi'nde ise Sadri Ertem, Sabahattin Ali, Memduh Şevket Esendal, Sait Faik Abasıyanık, Yaşar Kemal, Fakir
        Baykurt, Necati Cumalı, Haldun Taner, Kemal Tahir gibi yazarlar önemli eserler vermiştir.


                                               HİKÂYENİN PLANI

        Hikâye, serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşur:



                   SERİM                             DÜĞÜM                              ÇÖZÜM


           Hikâyenin giriş bölümüdür.         Olayın okuyucuyu merak-           Hikâyenin sonuç bölümüdür.
           Olayın geçtiği yer ve zaman        landıracak şekilde ayrıntılı      Merak unsurları çözülür ve
           belirlenir, kişiler tanıtılır ve   olarak anlatıldığı bölümdür.          hikâye sonuçlanır.
             ana olaya giriş yapılır.         Olay ayrıntılı şekilde anla-
                                              tılarak okuyucunun merakı
                                             artırılır ve merak, çözüm bö-
                                              lümüne kadar devam eder.


               DİKKAT
         Ancak her hikâye bu plana uymayabilir. Bazı hikâyelerde
         sonuç bölümü verilmez ve okuyucu hikâyenin sonunu ha-
         yalinde tamamlar.


                                         HİKÂYEDE TEMEL KAVRAMLAR


        Çatışma: Hikâyede karşıt duygu, düşünce ve isteklerin bir arada sergilenmesiyle ortaya çıkan durumdur. Olayların dayan-
        dığı temel ögedir ve merak duygusunu canlı tutar (Hayal-gerçek, tutumluluk-savurganlık çatışmaları).
        Karşılaşma: Çatışmaları veya olay halkalarını oluşturan kahramanların yüz yüze gelmesidir.
        Tema: Hikâyedeki soyut ve genel temel duygu ya da düşüncedir (örneğin, aile, sevgi, dostluk…)
        Konu: Temanın somutlaşmış hâlidir. Örneğin, pişmanlık teması "suçsuz birinin ceza almasına neden olmanın yarattığı
        pişmanlık" olarak konuya dönüşür.

  100     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105