Page 103 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 103

HİKÂYE TÜRLERİ VE HİKÂYENİN YAPI UNSURLARI


                          HİKÂYEDE VE ROMANDA KULLANILAN ANLATIM TEKNİKLERİ




                  GÖSTERME (SAHNELEME)                                 ANLATMA (TAHKİYE ETME)

                                                                              Kişi tanıtımı
                           Diyalog
                                                                             Olay anlatımı
                         İç konuşma
                                                                             Geriye dönüş
                         Bilinç akışı
                                                                             İç çözümleme
                                                                               Özetleme


        Gösterme (Sahneleme): Olaylar, kişiler ve varlıklar doğrudan okuyucuya sunulur. Anlatıcı, okuyucu ile eser arasına gir-
        mez, bu sayede okuyucunun dikkati eser üzerinde yoğunlaşır. Kişilerin konuşmaları ve hareketleri yansıtılarak okuyucu-
        nun kendisini eserin kurmaca dünyasında hissetmesi sağlanır. Gösterme tekniği, diyalog, iç konuşma veya bilinç akışı
        şeklinde olabilir.
        Diyalog: Kahramanların karşılıklı konuşmalarına dayanan bir anlatım tekniğidir ve metne akıcılık kazandırır.

               ÖRNEK

         Ömer Seyfettin, Gizli Mabet eserinde:
         Kendimi tutamadım. Öyle bir kahkaha attım ki (...) Dik dik yüzüme bakıyorlardı.
         Frenk sordu:
         — Neye gülüyorsun?
         — Ayol, sen gizli mabede girmemişsin, dedim.
         — Ya nereye girmişim?
         — Sütannemin sandık odasına!
         — Sandık odası mı?
         — Bizim evlerde komod, aynalı dolap filan yoktur. Eşyalarımız birer sandıkta, sandıklar da birer odada durur. O mezar
         zannettiğin demir çemberli ceviz tabutlar, bizim çamaşır sandıklarımızdır.


        İç Konuşma: Kahramanların içsel konuşmalarını aktarmaya dayanan bir anlatım tekniğidir. Kahramanın duygu ve dü-
        şünceleri sesli düşünme şeklinde yansıtılır. Bu teknikte kahraman, karşısında biri varmış gibi kendi kendine konuşur.


               ÖRNEK
         Sait Faik Abasıyanık, Son Kuşlar hikâyesinde: "Ağaçtan ağaca serilmiş beyaz çamaşırlar bu kadar durgun, güneşsiz,
         ıslak bir şekilde ılık havada hiç kurumayacaklar. Bu kedi, tahta masanın üstüne çıkmış, köpeğime durmadan homurda-
         nacak mı? Deniz, Bozburun’a doğru başını almış gidiyor. Uzaklarda görünen, İstanbul’un neresi kim bilir? Sesler neden
         gelmiyor?”


        Bilinç Akışı: Bu teknikte de iç konuşmada olduğu gibi kişilerin iç dünyaları, zihinlerinden geçirdikleri düşünceler doğrudan
        verilir. Ancak iç konuşmadan farklı olarak, cümleler arasında mantık ilişkisi zayıftır. Düşünceler serbest çağrışımla bir
        konudan diğerine atlar.

               ÖRNEK

         Bilge Karasu, Odaların Biri hikâyesinde: "Param var. Nüfus cüzdanım yanımda değil. O gerekli sanırım. Adama, Sa-
         rıkumluyum da diyemem, evine gitseydin der, inanmaz da kapının sürgülenmesi hikâyesine, kuşkulanır. En iyisi açıkça
         yanıma almadım, demek. Balığa çıktık derim. Lâf olsun diye zaten birer balık çektik Suat’la. O, eli boş dönmesin diye
         aldı yanına. Eve götürür, tel dolabının orta yerine yerleştirir. Ailece paylaşacak olsalar, bir tadımlık bile düşmez her
         birine.”
        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT                                               MEBİ KONU ÖZETLERİ      103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108