Page 94 - Ortaöğretime Uyum Haftası - Uyum Klavuzu
P. 94

“Evet söylediğiniz gibi bunun nedenleri şunlardır:
            1-  Arkadaşınızın arkası size dönüktü. Yüz yüze iletişim sağlamadınız ve göz teması kuramadınız.
            2-  Arkadaşınız el kol ve yüz hareketleri kullanarak size tarif edemedi.
            3-  Siz soru soramadınız.
            4-  Sorduğunuz sorulara veya yorumlarınıza cevap alamadınız.
            Bu söyledikleriniz olsaydı çiziminiz kusursuz olacaktı. Aslında kişilerarası iletişim de böyledir. Birbirimizi doğru
            anlamak için yukarıda belirttiklerimizin hepsini zamanında ve doğru bir şekilde kullanmalıyız. Siz bu konuda
            ne düşünüyorsunuz?”


          ○  Öğrencilerle etkili iletişim unsurları üzerinde tartışın.
          ○  Daha sonra aşağıdaki soru ile devam edin.


               “Evet, sizin çiziminiz asıl çizime benzemiyordu. Ancak dikkatimi çeken başka bir şey daha var. Arkadaşınız size tarif
            ederken, hepiniz aynı şeyleri duydunuz değil mi? Yani birinize başka bir diğerinize başka bir tarif yapmadı değil mi?
            (Yanıtları alın.) Peki herkes aynı şeyi duydu. Ancak her birinizin resmi birbirinden farklı. Bu sizce neden oldu?”

          ○  Öğrencilerin yanıtlarını alın ve onlara aşağıdaki açıklamayı yapın.


               “Tarif aynı olmasına rağmen çizimler farklıydı. Çünkü her biriniz aynı şeyi duydunuz ancak duyduklarınızı yo-
            rumlama biçiminiz her birinizde farklı. Yani kulaklarınızla aldığınız bilgiler beyninizde farklı şekilde işlendi. İşte
            bu da, çizimlerinizdeki farklılığı oluşturdu. Peki bu iletişimde neyi gösterir? (Yanıtları alın.) Bu, karşıdakinin
            anlatmak istediği ile bizim anladığımızın farklı olabileceğini gösterir. Yani aslında “Farklı anladım.” dediğimiz
            şey. Peki bunu önlemek için ne yapabiliriz?”

          ○  Öğrencilerin yanıtlarını alın ve aşağıdaki şekilde bir açıklama yapın.


               Bunun önlenmesi iletişim sürecinde önemli olan diğer bir unsurdur. “Anladığımızı göstermek”. Yani karşıdakini
            dinlerken ara ara anladığımızı ona göstermeliyiz. Bu şekilde hem iletişimi sürdürürüz hem de doğru anlayıp
            anlamadığımızı kontrol ederiz. Bu sayede yanlış anlaşılmalar da önlenmiş olur.
             Örneğin karşıdakine “Öğretmenin anlattıklarını kaçırdın ve benim notlarımı istiyorsun” gibi tepkiler verebiliriz.
            Aslında biraz önce siz sorular sorarak bunu yapmaya çalıştınız ancak bu kısıtlandığı için başarılı olamadınız.

          ○  Öğrencilerle karşısınızdaki kişiye onu anladığınızı göstermenin yollarını tartışın.
          ○  Değerlendirme sorularıyla etkinliği sonlandırın.


              DEĞERLENDİRME SORULARI
              Bugün burada yaşadığımız gibi günlük hayatta iletişim kuramadığınız veya yanlış bir şekilde
              kurduğunuz oldu mu? Paylaşır mısınız?
              Etkili iletişim kurmak için sizce başka nelere dikkat etmeliyiz?
              Bu etkinliği yapmak size neler hissettirdi?





          92
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99