Page 127 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 127

Öğretim Programı Okuryazarlığı  EK 2          Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği
                                                                                   Öğretim Programı Okuryazarlığı
                     EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği
               1. BÖLÜM: Genel Bilgiler

               Ders     Türk Dili ve Edebiyatı  Sınıf Düzeyi  10. Sınıf  Süre           3 ders saati
               Öğrenme Alanı/Ünite/ Konu   Şiir / Halk edebiyatı ilahi örneği

               Kazanım(lar)                A.1.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
                                           Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağ-
                                           lamından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak
                                           kontrol etmesi sağlanır.
                                           A.1.2. Şiirin temasını belirler.
                                           Tematik bütünlüğü olmayan şiirlerde (genellikle gazel, koşma vb.) birden çok te-
                                           manın bir arada bulunabileceği göz önünde tutulmalıdır. Bu durum aynı zamanda
                                           türün / dönemin / anlayışın bir özelliğini gösterebilir.
                                           A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri / unsurları belirler.
                                           a)  Şiirde ahenk unsurları (ölçü, kafiye, redif, nakarat; ses, kelime ve kelime gru-
                                             bu tekrarı, ses akışı vb.) üzerinde durulur.
 TÜRK DİLİ VE                              b)  Hece ölçüsünde hece sayısı eşitliğinin, aruz ölçüsünde hecelerin açık-kapalı

                                             (uzun-kısa) oluşunun esas alındığı üzerinde durulur. Ancak aruz kalıplarına ve
 EDEBİYATI                                 c)  Şiirin ahenk ve şekil özelliklerinin -varsa- içerikle ilişkisi üzerinde durulur. Bazı
                                             şiirde aruz ölçüsünü buldurmaya yönelik çalışmalara yer verilmez.

 Ders Planı Örnekleri                        şiirlerde ölçü ve kafiye seçimi, kelimelerin düzenlenişi, dizelerin uzunluğu-kı-
                                             salığı vb. aracılığıyla içeriğin görsel olarak şiirin şekline yansıtıldığı ve / veya
                                             ahenk özelliklerinin içerikle bağlantılı olduğu belirtilir.
                                           A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.
                                           a)  Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni, ölçü gibi şekil
                                             özelliklerinin; nazım türü belirlenirken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı
                                             vurgulanır.
                                           b)  Divan, halk ve dünya şiirinden gelen biçim ve türler ile şaire özgü yenilikler,
                                             buluşlar ve -varsa- bunların geleneksel biçim ve türlerle ilişkisi ele alınır.
                                           c)  Metne / döneme göre konu bakımından lirik, epik, pastoral, satirik, didaktik
                                             şiir türlerine değinilir.
                                           A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama
                                           katkısını değerlendirir.
                                           a)  9. sınıfta şiirde öne çıkan, dikkat çeken ve/veya yaygın olarak bilinen edebî
                                             sanatlar (teşbih, istiare, mecazımürsel, teşhis ve intak, tenasüp, tezat, telmih,
                                             hüsnütalil, tecahüliarif, kinaye, tevriye, tariz, irsalimesel, mübalağa) ele alınır.
                                           b)  Şiirdeki bütün edebî sanatların tespiti yoluna gidilmez.
                                           c)  10, 11 ve 12. sınıflarda şiirde öne çıkan edebî sanatları buldurmaya yönelik
                                             çalışma yapılması sağlanır.




                  “Şiir” ünitesine öğretim programında 30 ders saati ayrılmıştır. Ünitenin 3. bölümündeki “Halk edebiyatından bir ilahi ve
                  bir nefes örneği” incelemesi için 5 ders saati uygundur. İlahi örneği için ayrılan süre ise 3 ders saatidir.










                                                                                                         125 125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132