Page 131 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 131
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Süre: 30 dk.
1. Etkinlik
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 94. sayfasındaki ilahi örneği vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek öğ-
retmen tarafından öğrencilere örnek olacak şekilde okunur. Öğretmen, bir öğrencinin şiiri okuma kurallarına
dikkat ederek okumasını sağlar. Şiir bir kez de oratoryo şeklinde okutulur.
İLAHİ
Aşkın aldı benden beni Aşkın şarabından içem Yûnus’durur benim adım
Bana seni gerek seni Mecnûn olup dağa düşem Gün geçdikçe artar odum
Ben yanarım dün ü günü Sensin dün ü gün endîşem İki cihânda maksudum
Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni
Ne varlığa sevinirim Sûfilere sohbet gerek
Ne yokluğa yerinirim Ahîlere ahret gerek Yunus Emre
Aşkın ile avunurum Mecnunlara Leylâ gerek
Bana seni gerek seni Bana seni gerek seni
2-KEŞFETME Aşk denizine daldırır Külüm göğe savuralar
Aşkın âşıklar öldürür
Eğer beni öldüreler
Tecellî ile doldurur
Toprağım anda çağıra
Bana seni gerek seni
Bana seni gerek seni
2. Etkinlik
Etkileşimli tahtadan
“https://www.trtdinle.com/playlist/anadolu-ozanlari-serisi-yunus-emre-11138299?id=11150190” linkinden yuka-
rıdaki ilahi dinletilir.
“Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelimeler nelerdir?” diye sorulur.
Anlamı bilinmeyen kelimeler tespit edilir.
Bağlamdan hareketle kelimelerin anlamları üzerinde tahminde bulunulur.
Tahminlerin doğruluğu etkileşimli tahtadan Türk Dil Kurumunun Güncel Türkçe Sözlük uygulaması https://
sozluk.gov.tr/ açılarak kontrol edilir.
3. Etkinlik
Şiirle ilgili olarak öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
1. Okuduğunuz şiirin teması nedir?
2. Temayı yansıtan en uygun dize hangisidir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Müzik dersinin "Türk Sanat Müziği ve Dinî Müzik Eserleri" konusuyla ilişkilendirerek öğrencilerin ilahilerin ezgi eşliğinde
okunduğunu keşfetmeleri ve bu tür eserleri dinlerken dinî inançlara saygı duyulmasının gerekliliğini kavramaları sağ-
lanır. TRT arşivinden ilahi örneğine ulaşmaları medya okuryazarlığı becerisini kazandırmaya yöneliktir.
“A.1.2. Şiirin temasını belirler.” kazanımına yöneliktir. Tartışma yöntemi ile öğrencinin temayı bulması sağlanır.
İlahi aşk temasını bulmaya yönelik çalışmayla kendini ifade fırsatı bulan öğrenci ana dilde yetkinliğini geliştirir.
“A.1.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.” kazanımına yöneliktir. Bu soruya verilen
cevaplarla ana dilde yetkinliklerinin artırılması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.
"Öğrencinin şiir okuma kurallarına dikkat ederek şiiri okuması sağlanır. Şiir okuma çalışmasıyla öğrencinin topluluk
önünde konuşma yeteneğini geliştirmesi amaçlanmıştır. Oratoryo çalışmasıyla da öğrencinin iletişim ve iş birliği /
takım çalışması ve liderlik becerisinin gelişmesi beklenmektedir."
129 129