Page 131 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 131

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği    Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Süre: 30 dk.
                    1. Etkinlik
                    Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 94. sayfasındaki ilahi örneği vurgu ve tonlamaya dikkat edilerek öğ-
                    retmen tarafından öğrencilere örnek olacak şekilde okunur. Öğretmen, bir öğrencinin şiiri okuma kurallarına
                    dikkat ederek okumasını sağlar. Şiir bir kez de oratoryo şeklinde okutulur.

                                                           İLAHİ
                     Aşkın aldı benden beni       Aşkın şarabından içem       Yûnus’durur benim adım
                     Bana seni gerek seni         Mecnûn olup dağa düşem      Gün geçdikçe artar odum
                     Ben yanarım dün ü günü       Sensin dün ü gün endîşem    İki cihânda maksudum
                     Bana seni gerek seni         Bana seni gerek seni        Bana seni gerek seni

                     Ne varlığa sevinirim         Sûfilere sohbet gerek
                     Ne yokluğa yerinirim         Ahîlere ahret gerek         Yunus Emre
                     Aşkın ile avunurum           Mecnunlara Leylâ gerek
                     Bana seni gerek seni         Bana seni gerek seni
                 2-KEŞFETME  Aşk denizine daldırır  Külüm göğe savuralar
                     Aşkın âşıklar öldürür
                                                  Eğer beni öldüreler
                     Tecellî ile doldurur
                                                  Toprağım anda çağıra
                     Bana seni gerek seni
                                                  Bana seni gerek seni
                    2. Etkinlik
                    Etkileşimli tahtadan
                      “https://www.trtdinle.com/playlist/anadolu-ozanlari-serisi-yunus-emre-11138299?id=11150190” linkinden yuka-
                      rıdaki  ilahi dinletilir.
                    “Okuduğunuz metinde anlamını bilmediğiniz kelimeler nelerdir?” diye sorulur.
                    Anlamı bilinmeyen kelimeler tespit edilir.

                    Bağlamdan hareketle kelimelerin anlamları üzerinde tahminde bulunulur.
                    Tahminlerin doğruluğu etkileşimli tahtadan Türk Dil Kurumunun Güncel Türkçe Sözlük uygulaması https://
                    sozluk.gov.tr/ açılarak kontrol edilir.

                    3. Etkinlik
                    Şiirle ilgili olarak öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
                      1.  Okuduğunuz şiirin teması nedir?

                      2.  Temayı yansıtan en uygun dize hangisidir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
                   Müzik dersinin "Türk Sanat Müziği ve Dinî Müzik Eserleri" konusuyla ilişkilendirerek öğrencilerin ilahilerin ezgi eşliğinde
                   okunduğunu keşfetmeleri ve bu tür eserleri dinlerken dinî inançlara saygı duyulmasının gerekliliğini kavramaları sağ-
                   lanır. TRT arşivinden ilahi örneğine ulaşmaları medya okuryazarlığı becerisini kazandırmaya yöneliktir.

                   “A.1.2. Şiirin temasını belirler.” kazanımına yöneliktir. Tartışma yöntemi ile öğrencinin temayı bulması sağlanır.
                   İlahi aşk temasını bulmaya yönelik çalışmayla kendini ifade fırsatı bulan öğrenci ana dilde yetkinliğini geliştirir.

                   “A.1.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.” kazanımına yöneliktir. Bu soruya verilen
                   cevaplarla ana dilde yetkinliklerinin artırılması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi beklenmektedir.

                   "Öğrencinin şiir okuma kurallarına dikkat ederek şiiri okuması sağlanır. Şiir okuma çalışmasıyla öğrencinin topluluk
                   önünde konuşma yeteneğini geliştirmesi amaçlanmıştır. Oratoryo çalışmasıyla da öğrencinin  iletişim ve iş birliği /
                   takım çalışması ve liderlik becerisinin gelişmesi beklenmektedir."
                                                                                                         129 129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136