Page 132 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 132
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği
4. Etkinlik
İlahinin aşağıdaki bölümü tahtaya yazılır.
Aşkın âşıklar öldürür
Aşk denizine daldırır
Tecellî ile doldurur
Bana seni gerek seni
Şiirle ilgili şu sorular sorulur:
1. Şiirin ölçüsünü bulunuz.
2. Şiirin kafiyesini bulunuz.
3. Şiirin kafiye şemasını bulunuz.
4. Şiirde tekrar eden ses, kelime ve dizeleri bulunuz.
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 96. sayfasındaki “Metni Anlama Çözümleme” bölümünün 8. sorusuna
göre diğer dörtlüklerin de öğrenciler tarafından bireysel olarak çözümlenmesi istenir.
Metinde aheng sağlayan unsurları aşağıdaki şemalarda boş bırakılan yerlere yazınız.
Ölçü
2-KEŞFETME Aliterasyon
Kafiye
Asonans
5. Etkinlik
Tahtada yazılı olan “Aşkın âşıklar öldürür / Aşk denizine daldırır / Tecellî ile doldurur / Bana seni gerek seni”
dizelerine göre şiirin nazım biçimi ve türünü belirlemek için aşağıdaki sorular öğrencilere sorulur.
1. Nazım birimi nedir?
2. Nazım türü nedir?
3. Nazım biçimi nedir?
6. Etkinlik
Öğretmen öğrencilere aşağıdaki soruyu yöneltir.
Okuduğunuz şiirin aşağıdaki dörtlüğünde hangi edebî sanatlar vardır? Edebî sanatlar ilahinin dil ve anlatımını
nasıl etkilemiştir?
Sûfilere sohbet gerek
Ahîlere ahret gerek
Mecnunlara Leylâ gerek
Bana seni gerek seni
Bu etkinlik “A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.”
kazanımına yönelik hazırlanmıştır. Bu çalışmayla öğrencinin ilahi türünde edebî sanatların kullanıldığını keşfetmesi,
ilahinin dil ve anlatımıyla ilgili çıkarım yapması amaçlanmıştır.
“A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.” kazanımına yönelik olarak soru cevap tekniği ile öğrencinin
şiirin nazım biçimi ve türünü belirlemesi beklenmektedir. Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni,
ölçü gibi şekil özelliklerinin; nazım türü belirlenirken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı vurgulanır.
Bu etkinlikte “A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri / unsurları belirler.” kazanımına yönelik çalışmalar yaptırılır.
Soru cevap tekniği ile öğrencinin ilahinin ahenk unsurlarını keşfetmesi ve cevabını sınıfla paylaşarak iletişim becerisini
geliştirmesi amaçlanmıştır.
130
130