Page 132 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 132

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği


                 4. Etkinlik
                 İlahinin aşağıdaki bölümü tahtaya yazılır.
                 Aşkın âşıklar öldürür
                 Aşk denizine daldırır
                 Tecellî ile doldurur
                 Bana seni gerek seni
                 Şiirle ilgili şu sorular sorulur:
                   1.  Şiirin ölçüsünü bulunuz.
                   2.  Şiirin kafiyesini bulunuz.
                   3.  Şiirin kafiye şemasını bulunuz.
                   4.  Şiirde tekrar eden ses, kelime ve dizeleri bulunuz.
                 Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 96. sayfasındaki “Metni Anlama Çözümleme” bölümünün 8. sorusuna
                 göre diğer dörtlüklerin de öğrenciler tarafından bireysel olarak çözümlenmesi istenir.

                    Metinde aheng sağlayan unsurları aşağıdaki şemalarda boş bırakılan yerlere yazınız.

                            Ölçü
              2-KEŞFETME  Aliterasyon
                           Kafiye



                          Asonans


                 5. Etkinlik
                 Tahtada yazılı olan “Aşkın âşıklar öldürür / Aşk denizine daldırır / Tecellî ile doldurur / Bana seni gerek seni”
                 dizelerine göre şiirin nazım biçimi ve türünü belirlemek için aşağıdaki sorular öğrencilere sorulur.
                   1.  Nazım birimi nedir?
                   2.  Nazım türü nedir?
                   3.  Nazım biçimi nedir?
                 6. Etkinlik
                 Öğretmen öğrencilere aşağıdaki soruyu yöneltir.
                 Okuduğunuz şiirin aşağıdaki dörtlüğünde hangi edebî sanatlar vardır? Edebî sanatlar ilahinin dil ve anlatımını
                 nasıl etkilemiştir?

                    Sûfilere sohbet gerek
                    Ahîlere ahret gerek
                    Mecnunlara Leylâ gerek
                    Bana seni gerek seni
                Bu etkinlik “A.1.5. Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.”
                kazanımına yönelik hazırlanmıştır.  Bu çalışmayla öğrencinin ilahi türünde edebî sanatların kullanıldığını keşfetmesi,
                ilahinin dil ve anlatımıyla ilgili çıkarım yapması amaçlanmıştır.


               “A.1.4. Şiirin nazım biçimini ve nazım türünü tespit eder.” kazanımına yönelik olarak soru cevap tekniği ile öğrencinin
               şiirin nazım biçimi ve türünü belirlemesi beklenmektedir. Şiirin nazım biçimi belirlenirken nazım birimi, kafiye düzeni,
               ölçü gibi şekil özelliklerinin; nazım türü belirlenirken içeriğin (konu, tema vb.) esas alındığı vurgulanır.


               Bu etkinlikte “A.1.3. Şiirde ahengi sağlayan özellikleri / unsurları belirler.” kazanımına yönelik çalışmalar yaptırılır.
               Soru cevap tekniği ile öğrencinin ilahinin ahenk unsurlarını keşfetmesi ve cevabını sınıfla paylaşarak iletişim becerisini
               geliştirmesi  amaçlanmıştır.


       130
      130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137