Page 128 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 128
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği
A.1.6. Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi / varlık arasındaki ilişkiyi belirler.
a) Şiirde konuşanın şair değil şiirde konuşan kurgusal kişilik / varlık olduğu,
söyleyicinin şiirin içeriğine ve aksettirdiği ruh durumuna göre karakter ve "ses"
kazandığı, bu durumun şiiri okuma tonuna / tarzına, şiirin anlamına etkide
bulunduğu ve okuma faaliyetinde okuyucunun bu söyleyiciyle özdeşleştiği
vurgulanır.
b) Söyleyicinin genel okuyucuya, bir kişi, grup veya varlığa seslenme durumuna
göre muhatabı belirlenir.
A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve
mitolojik ögeleri belirler.
a) Şiirde şiirin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve / veya şiirin
dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
b) Bazı metinlerde ise içeriğin / göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal
veya bireysel gerçeklikle ilişkisi üzerinde durulur.
c) Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.
A.1.8. Şiirde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının / anlayışlarının yansımalarını
değerlendirir.
a) Bu kazanım 10, 11 ve 12. sınıf düzeylerinde ele alınacaktır.
b) Şiirin, bağlı olduğu edebî dönem, akım, gelenek, topluluk vb. açısından değer-
lendirilmesi ve / veya şiirde görülen edebî, felsefi, estetik anlayışı; diğer me-
tinler veya yazarlarla bağlantılarının / etkileşimlerinin belirlenmesi sağlanır.
c) Şiirin aynı, benzer veya farklı anlayıştaki şiirlerle karşılaştırılması sağlanır.
A.1.9. Şiiri yorumlar.
a) Şiirdeki açık ve örtük iletileri; şiirle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncelleme-
lerini ve beğenisini metne dayanarak / gerekçelendirerek kazanımlar çerçeve-
sinde ifade etmesi sağlanır.
A.1.10. Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
a) Bu kazanım ele alınırken şiirin, şairin hayatı ve görüşleriyle ilişkisi üzerinde
durulur.
b) Şiirin şairin ünlü eserlerinden biri olması, şairin tanınmasına katkısı, şiirin
edebiyat ve / veya toplum hayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur.
Bu hususların metne ve şaire göre farklılık göstereceği belirtilir.
A.1.11. Türün / biçimin ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eser-
lerini sıralar.
Türün / biçimin ve dönemin / akımın diğer önemli yazar ve eserleri 10, 11 ve 12.
sınıf düzeylerinde ele alınacaktır.
Anahtar Kavramlar Şiir, nazım biçimi, nazım türü, tema, ilahi, halk şiiri, hece ölçüsü, kafiye, kafiye
düzeni, edebî sanatlar.
Öğretim Yöntem/Teknikleri Tartışma, kavram öğretimi, soru cevap, örnek olay, rol oynama
Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda kazanımlarla ilişkili olan kavramlar belirtilmiştir.
126
126