Page 128 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 128

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği


                                        A.1.6. Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi / varlık arasındaki ilişkiyi belirler.
                                        a)  Şiirde konuşanın şair değil şiirde konuşan kurgusal kişilik / varlık olduğu,
                                          söyleyicinin şiirin içeriğine ve aksettirdiği ruh durumuna göre karakter ve "ses"
                                          kazandığı, bu durumun şiiri okuma tonuna / tarzına, şiirin anlamına etkide
                                          bulunduğu ve okuma faaliyetinde okuyucunun bu söyleyiciyle özdeşleştiği
                                          vurgulanır.
                                        b)  Söyleyicinin genel okuyucuya, bir kişi, grup veya varlığa seslenme durumuna
                                          göre muhatabı belirlenir.
                                        A.1.7. Şiirde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve
                                        mitolojik ögeleri belirler.
                                        a)  Şiirde şiirin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve / veya şiirin
                                          dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
                                        b)  Bazı metinlerde ise içeriğin / göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal
                                          veya bireysel gerçeklikle ilişkisi üzerinde durulur.
                                        c)  Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.
                                        A.1.8. Şiirde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının / anlayışlarının yansımalarını
                                        değerlendirir.
                                        a)  Bu kazanım 10, 11 ve 12. sınıf düzeylerinde ele alınacaktır.
                                        b)  Şiirin, bağlı olduğu edebî dönem, akım, gelenek, topluluk vb. açısından değer-
                                          lendirilmesi ve / veya şiirde görülen edebî, felsefi, estetik anlayışı; diğer me-
                                          tinler veya yazarlarla bağlantılarının / etkileşimlerinin belirlenmesi sağlanır.
                                        c)  Şiirin aynı, benzer veya farklı anlayıştaki şiirlerle karşılaştırılması sağlanır.
                                        A.1.9. Şiiri yorumlar.
                                        a)  Şiirdeki açık ve örtük iletileri; şiirle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncelleme-
                                          lerini ve beğenisini metne dayanarak / gerekçelendirerek kazanımlar çerçeve-
                                          sinde ifade etmesi sağlanır.
                                        A.1.10. Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
                                        a)  Bu kazanım ele alınırken şiirin, şairin hayatı ve görüşleriyle ilişkisi üzerinde
                                          durulur.
                                        b)  Şiirin şairin ünlü eserlerinden biri olması, şairin tanınmasına katkısı, şiirin
                                          edebiyat ve / veya toplum hayatındaki akisleri vb. hususlar üzerinde durulur.
                                          Bu hususların metne ve şaire göre farklılık göstereceği belirtilir.
                                        A.1.11. Türün / biçimin ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eser-
                                        lerini sıralar.
                                        Türün / biçimin ve dönemin / akımın diğer önemli yazar ve eserleri 10, 11 ve 12.
                                        sınıf düzeylerinde ele alınacaktır.
            Anahtar Kavramlar           Şiir, nazım biçimi, nazım türü, tema, ilahi, halk şiiri, hece ölçüsü, kafiye, kafiye
                                        düzeni, edebî sanatlar.

            Öğretim Yöntem/Teknikleri   Tartışma, kavram öğretimi, soru cevap, örnek olay, rol oynama




                Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda kazanımlarla ilişkili olan kavramlar belirtilmiştir.










       126
      126
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133