Page 133 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 133
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 96. sayfasındaki “Metni Anlama Çözümleme” bölümünün 7. sorusunun
öğrenciler tarafından bireysel olarak çözümlenmesi istenir.
Soru: Aşağıdaki dörtlüklerde geçen edebî sanatları bularak şemalara yazınız.
Aşkın şarabından içem
Mecnûn olup dağa düşem
Sensin dün ü gün endîşem
Bana seni gerek seni
Sûfilere sohbet gerek
Ahîlere ahret gerek
2-KEŞFETME Mecnunlara Leylâ gerek
Bana seni gerek seni
7. Etkinlik
Aşağıdaki tabloyu dörtlükten hareketle verilen sorulara göre tamamlayınız.
Dörtlük Söyleyici Kimdir? Hitap Edilen Kimdir? Hissedilen Duygu Nedir?
Ne varlığa sevinirim
Ne yokluğa yerinirim
Aşkın ile avunurum
Bana seni gerek seni
Yukarıdaki dizelere göre söyleyici ile hitap edilen arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Süre: 30 dk.
Öğretmen aşağıdaki kavram haritasını etkileşimli tahtaya yansıtır. Öğrenciler bu konu başlıklarıyla ilgili özel-
likleri defterlerine yazar.
3-AÇIKLAMA Ezgisi Ölçüsü Kafiye şeması
Konusu
İLAHİ
Nazım birimi
Dil ve anlatım Diğer adları
özellikleri Söyleyicisi
Konusu
Kavram haritası tekniği, bilgi ve kavramlar arasındaki hiyerarşik ilişkiyi genelden özele doğru ele alarak öğrencilere somut veriler
sunar. Kavram yöntemi ve içindeki tekniklerin çoklu okuryazarlık becerilerinden bilgi okuryazarlığı becerisi ile ilişkilendirilebileceği
görülmektedir. Bilgi okuryazarlığı becerisinde öğrenciler belirli bir konu alanı ile ilgili bilgilere ulaşabilmekte ve onları anlayabilmek-
tedir. Kavramlar aracılığıyla edineceği bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. Kavram öğretimi yöntemi ile ulaştığı bilgi-
lerin doğruluğunu sorgular. Kavram öğretimi yönteminde kullanılan teknikler aracılığıyla bilgi kaynaklarını belirler. Tüm bu beceri
göstergelerinin öğrencilere kavram öğretimi yöntemi ve teknikleriyle kazandırılması hedeflenmiştir.
Öğrencinin hazır bilgiye ulaşmak yerine bilgiyi kendisinin oluşturması ve öğrenmenin kalıcı hâle gelmesi sağlanır. Öğrenmeyi
öğrenme yetkinliği sağlanmış olur. Öğrencinin tablodaki konu başlıklarına verdiği yanıtlarla doğru ve yanlış bilgileri ayırt ede-
rek karar verme becerisini geliştirmesi amaçlanmıştır.
Öğrencinin “A.1.6. Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi / varlık arasındaki ilişkiyi belirler.” kazanımıyla ilgili sorulara verdiği cevapla
şair adına konuşan söyleyicinin kurgusal bir kişilik olduğunu belirlemesi amaçlanmıştır. Öğrenciden Allah aşkını söyleyici gibi
keşfetmesi, insanın varlık ya da yoklukla değil sadece sevgiyle hayata tutunabileceğini kavraması, kök değerlerimizden sevginin
birey ve toplum açısından çok önemli bir yere sahip olduğunu anlamlandırması beklenmektedir.
131 131