Page 133 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 133

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği    Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 96. sayfasındaki “Metni Anlama Çözümleme” bölümünün 7. sorusunun
                    öğrenciler tarafından bireysel olarak çözümlenmesi istenir.
                    Soru: Aşağıdaki dörtlüklerde geçen edebî sanatları bularak şemalara yazınız.
                                Aşkın şarabından içem
                                Mecnûn olup dağa düşem
                                Sensin dün ü gün endîşem
                                Bana seni gerek seni
                                                                  Sûfilere sohbet gerek
                                                                  Ahîlere ahret gerek
                 2-KEŞFETME                                       Mecnunlara Leylâ gerek
                                                                  Bana seni gerek seni

                    7. Etkinlik
                    Aşağıdaki tabloyu dörtlükten hareketle verilen sorulara göre tamamlayınız.

                            Dörtlük          Söyleyici Kimdir?  Hitap Edilen Kimdir?  Hissedilen Duygu Nedir?
                     Ne varlığa sevinirim
                     Ne yokluğa yerinirim
                     Aşkın ile avunurum
                     Bana seni gerek seni
                    Yukarıdaki dizelere göre söyleyici ile hitap edilen arasındaki ilişkiyi açıklayınız.

                    Süre: 30 dk.

                    Öğretmen aşağıdaki kavram haritasını etkileşimli tahtaya yansıtır. Öğrenciler bu konu başlıklarıyla ilgili özel-
                    likleri defterlerine yazar.





                 3-AÇIKLAMA                      Ezgisi    Ölçüsü  Kafiye şeması
                                                    Konusu

                                                           İLAHİ
                                                                  Nazım birimi
                                               Dil ve anlatım          Diğer adları
                                                 özellikleri     Söyleyicisi
                                                          Konusu





                Kavram haritası tekniği, bilgi ve kavramlar arasındaki hiyerarşik ilişkiyi genelden özele doğru ele alarak öğrencilere somut veriler
                sunar. Kavram yöntemi ve içindeki tekniklerin çoklu okuryazarlık becerilerinden bilgi okuryazarlığı becerisi ile ilişkilendirilebileceği
                görülmektedir. Bilgi okuryazarlığı becerisinde öğrenciler belirli bir konu alanı ile ilgili bilgilere ulaşabilmekte ve onları anlayabilmek-
                tedir. Kavramlar aracılığıyla edineceği bilgiyi eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir. Kavram öğretimi yöntemi ile ulaştığı bilgi-
                lerin doğruluğunu sorgular. Kavram öğretimi yönteminde kullanılan teknikler aracılığıyla bilgi kaynaklarını belirler. Tüm bu beceri
                göstergelerinin öğrencilere kavram öğretimi yöntemi ve teknikleriyle kazandırılması hedeflenmiştir.

                  Öğrencinin hazır bilgiye ulaşmak yerine bilgiyi kendisinin oluşturması ve öğrenmenin kalıcı hâle gelmesi sağlanır. Öğrenmeyi
                  öğrenme yetkinliği sağlanmış olur. Öğrencinin tablodaki konu başlıklarına verdiği yanıtlarla doğru ve yanlış bilgileri ayırt ede-
                  rek karar verme becerisini geliştirmesi amaçlanmıştır.

                  Öğrencinin “A.1.6. Şiirde söyleyici ile hitap edilen kişi / varlık arasındaki ilişkiyi belirler.” kazanımıyla ilgili sorulara verdiği cevapla
                  şair adına konuşan söyleyicinin kurgusal bir kişilik olduğunu belirlemesi amaçlanmıştır. Öğrenciden Allah aşkını söyleyici gibi
                  keşfetmesi, insanın varlık ya da yoklukla değil sadece sevgiyle hayata tutunabileceğini kavraması, kök değerlerimizden sevginin
                  birey ve toplum açısından çok önemli bir yere sahip olduğunu anlamlandırması beklenmektedir.
                                                                                                         131 131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138