Page 138 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 138
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği
Süre: 20 dk.
Değerlendirme bölümünde ilahi ile ilgili bilgilerin ne kadarının kazanıldığını ölçmek için sırasıyla kelime ilişki-
lendirme testi, tanılayıcı dallanmış ağaç, kısa cevaplı sorular, açık uçlu sorular ve çoktan seçmeli test mad-
deleri kullanılacaktır. Ayrıca öğrenci, öğrendiklerini pekiştirmesi için EBA’dan konuyla ilgili LYS’de çıkmış soru
çözüm videolarını izlemesi için ödevlendirilir.
Ölçme 1
Öğretmen, ilahi ile ilgili kelime ilişkilendirme testi yaptırır.
Aşağıdaki boşluklara ilahi kavramı ile ilgili zihninizde çağrışım yapan kelimeleri bir dakika içinde yazınız.
İlahi ………………………………………………………………
İlahi ………………………………………………………………
İlahi ………………………………………………………………
İlahi ………………………………………………………………
İlahi ………………………………………………………………
Ölçme 2
Aşağıda birbiri ile bağlantılı doğru / yanlış tipinde ifadeler içeren tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğinde bir soru
5-DEĞERLENDİRME D 4) Hoca Ahmed Yesevî, D 1. Çıkış
verilmiştir. 1. ifadeden başlayarak her doğru ya da yanlış cevabınıza göre çıkışlardan sadece birisini işaretleyiniz.
Y
Hacı Bektaş Veli tasav-
vufi şiirler söyler.
2. Çıkış
2. İlahilerde kahramanlık
konusu işlenir.
D 3. Çıkış
D Y 5. İlahilere âyin, nefes,
hikmet adları da Y
verilir.
4. Çıkış
1. İlahiler özel bir ezgiyle söylenen dinî
tasavvufi halk edebiyatı nazım türüdür.
D 5. Çıkış
6. İlahilerde edebî sanat-
D lara, Arapça ve Farsça
Y kelimelere yer verilerek Y
ağır süslü bir dil kullanılır. 6. Çıkış
3. Vİlahiler, mutasavvıf
şairlerce oluşturulur.
D 7. Çıkış
Y 7. İlahi, dörtlükler hâlinde
7’li, 8’li hece ölçüsüyle Y
söylenir.
8. Çıkış
Kelime ilişkilendirme, öğrencilerin zihinsel yapısını ve bu yapıya özgü kavramlar arasındaki ilişkilerin yeterliliğini tespit
etmek için kullanılabilecek bir ölçme tekniğidir. Kelime ilişkilendirme; dersin kazanımlarının test edilmesini, kavram-
ların anlaşılmasını, öğrencinin konu dışı bağlantı kurmasını sağlar. Konu öğrenildikten sonra ikinci test uygulanarak
öğrencinin öğrenme düzeyi izlenebilir. Öğrencilerden verdikleri cevabı ve anahtar kelimeyi içeren anlamlı bir cümle
kurmaları istenebilir.
Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği, belli bir konuda öğrencinin neleri öğrendiğini veya hangi kavram yanılgılarına sahip
olduğunu belirlemek için kullanılabilecek değerlendirme araçlarından biridir. Bu teknik kullanılarak öğrencinin kafasın-
daki bilgi ağında yer etmiş yanlış bağlantılar, yanlış stratejiler ve sonuçta yanlış olan bilgi ortaya çıkarılmaya çalışılır.
136
136