Page 143 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 143

Öğretim Programı Okuryazarlığı
               Öğretim Programı Okuryazarlığı  EK 2          Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
                     EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği
               1. BÖLÜM: Genel Bilgiler

               Ders     Türk Dili ve Edebiyatı  Sınıf Düzeyi  10. Sınıf  Süre           10 ders saati
                                           ANI (HATIRA)
                                           OKUMA
                                           Servetifünun Dönemi Türk edebiyatından bir anı örneği
                                           Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatından bir anı örneği
                                           Metinde cümle çeşitlerini bulma ve bunların metindeki işlevlerini belirleme
               Öğrenme Alanı/Ünite/ Konu
                                           Metin üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapma
                                           YAZMA
                                           Öğrencilerin türün özelliklerine göre birer anı yazması
                                           SÖZLÜ İLETİŞİM
                                           Öğrencilerin birer hatırasını anlatması
               Kazanım(lar)                A) OKUMA
                                           A.4.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
                                           Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağla-
                                           mından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol
                                           etmesi sağlanır.
                                           A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
                                           Metin türlerinin ortaya çıkmasında sözlü ve yazılı kültürün, toplumsal değişimle-
                                           rin ve etkileşimlerin, yayın organlarının ve teknolojinin etkisi üzerinde durulur.
                                           A.4.3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
                                           A.4.4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
                                           A.4.5. Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunla-
                                           rın işlevlerini belirler.
                                           A.4.6. Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
                                           Bazı metin türlerinde resim, karikatür, fotoğraf, çizim, grafik, tablo, diyagram,
                                           istatistiksel veri gibi unsurların metin türüyle ilişkisi ve metne katkısı üzerinde
                                           durulur.
                                           A.4.7. Metnin üslup özelliklerini belirler.
                                           Metinde yazara / metne özgü dil ve anlatım özellikleri belirlenir (Cümle yapıları,
                                           deyimler, kelime kadrosu, söz sanatları, akıcılık, nesnellik, öznellik, duygusallık,
                                           coşkunluk gibi hususlar dikkate alınır.).
                                           A.4.8. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve
                                           mitolojik ögeleri belirler.
                                           a)  Metinde, metnin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve / veya
                                             metnin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
                                           b)  Bazı metinlerde içeriğin / göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya
                                             bireysel gerçeklikle ilişkisi incelenir.
                                           c)  Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.
                                           A.4.9. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
                                           Ortaya konulan bilgi, tespit ve yorumlar / görüşler; gerekçe, kanıt, tutarlılık,
                                           geçerlilik, doğruluk açısından değerlendirilir.

                   7. ünite olan “Anı” ünitesine Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda 10 ders saati ayrılmıştır.
                   Ünitenin 1. bölümü olan “OKUMA” kısmı için 6 ders saati, ikinci bölümü olan “YAZMA” için 1 ders saati, üçüncü bölümü
                   olan “SÖZLÜ İLETİŞİM” için 1 ders saati, değerlendirme için de 2 ders saati uygun görülmüştür.



                                                                                                         141 141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148