Page 143 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 143
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2 Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
1. BÖLÜM: Genel Bilgiler
Ders Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf Düzeyi 10. Sınıf Süre 10 ders saati
ANI (HATIRA)
OKUMA
Servetifünun Dönemi Türk edebiyatından bir anı örneği
Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatından bir anı örneği
Metinde cümle çeşitlerini bulma ve bunların metindeki işlevlerini belirleme
Öğrenme Alanı/Ünite/ Konu
Metin üzerinden imla ve noktalama çalışmaları yapma
YAZMA
Öğrencilerin türün özelliklerine göre birer anı yazması
SÖZLÜ İLETİŞİM
Öğrencilerin birer hatırasını anlatması
Kazanım(lar) A) OKUMA
A.4.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
Öğrencilerin bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını metindeki bağla-
mından hareketle tahmin etmesi ve tahminini kaynaklardan yararlanarak kontrol
etmesi sağlanır.
A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
Metin türlerinin ortaya çıkmasında sözlü ve yazılı kültürün, toplumsal değişimle-
rin ve etkileşimlerin, yayın organlarının ve teknolojinin etkisi üzerinde durulur.
A.4.3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
A.4.4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
A.4.5. Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunla-
rın işlevlerini belirler.
A.4.6. Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
Bazı metin türlerinde resim, karikatür, fotoğraf, çizim, grafik, tablo, diyagram,
istatistiksel veri gibi unsurların metin türüyle ilişkisi ve metne katkısı üzerinde
durulur.
A.4.7. Metnin üslup özelliklerini belirler.
Metinde yazara / metne özgü dil ve anlatım özellikleri belirlenir (Cümle yapıları,
deyimler, kelime kadrosu, söz sanatları, akıcılık, nesnellik, öznellik, duygusallık,
coşkunluk gibi hususlar dikkate alınır.).
A.4.8. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve
mitolojik ögeleri belirler.
a) Metinde, metnin yazıldığı dönemin gerçekliğini yansıtan unsurlara ve / veya
metnin dönemin gerçekliğiyle ilişkisine değinilir.
b) Bazı metinlerde içeriğin / göstergelerin genel anlamda doğal, toplumsal veya
bireysel gerçeklikle ilişkisi incelenir.
c) Bu hususlar değerler eğitimi çerçevesinde ele alınır.
A.4.9. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
Ortaya konulan bilgi, tespit ve yorumlar / görüşler; gerekçe, kanıt, tutarlılık,
geçerlilik, doğruluk açısından değerlendirilir.
7. ünite olan “Anı” ünitesine Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda 10 ders saati ayrılmıştır.
Ünitenin 1. bölümü olan “OKUMA” kısmı için 6 ders saati, ikinci bölümü olan “YAZMA” için 1 ders saati, üçüncü bölümü
olan “SÖZLÜ İLETİŞİM” için 1 ders saati, değerlendirme için de 2 ders saati uygun görülmüştür.
141 141