Page 142 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 142
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği
7. Edebiyat öğretmeni, derste Yunus Emre’nin bir eserini ince- 9. Dinî tasavvufi şiirin en yaygın türü ilahidir. İlahiler farklı tari-
ledikten sonra öğrencilerden şiirin çağrıştırdığı iki sözcüğü katlarda değişik isimlerle anılmıştır. İlahi yerine Mevlevîler …..,
defterlerine yazmalarını ister. Etkinliğe katılan öğrencilerin Bektaşiler nefes, Yesevîler hikmet adlarını kullanmışlardır.
defterlerine yazdıkları sözcükler aşağıdaki gibidir. Buna göre parçadaki boşluğa aşağıdakilerden hangisi yazıl-
Efe: sufi, vahdetivücut malıdır?
Fatma: yalnızlık, buhran A) Âyin B) Deme C) Durak
Gülümser: tasavvuf, aşk
Naciye: ilahi, tekke D) Nutuk E) Tapuğ
Ömer: Allah, ney 10.
Buna göre hangi öğrencinin yazdıkları incelenen şiirin türüy- Bilmişim dünya hâlini
le ilgili özellikleri çağrıştırmamaktadır? Terk ettim kıyl ü kâlini
Baş açık ayak yalını
A) Efe B) Fatma C) Gülümser
Çağırayım Mevla’m seni
D) Naciy E) Ömer
Bu dörtlüğün nazım türü aşağıdakilerden hangisidir?
8. İslamiyet’in kabulünden sonra ortaya çıkan ve zamanla İslam A) Ağıt B) Fahriy C) İlahi
dünyasına yayılan tasavvuf, etkisini
5-DEĞERLENDİRME Türkler arasında sufi şairler vasıtasıyla Orta Asya’nın yanı sıra
D) Methiye E) Şathiye
20. yüzyılın başlarına kadar sürdürmüştür. Tasavvuf anlayışı
13. yüzyıldan itibaren Anadolu’da da hızla yayılmıştır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatının muta-
savvıf şairlerinden biri değildir?
A) Ahmed Fakih B) Bâkî C) Hacı Bektaş Veli
D) Mevlânâ E) Şeyh Galip
Ödev 4
Linkte paylaşılan soruların çözümü izlenmek üzere öğrencilere ödev verilir.
ÖSYM SORULARININ ÇÖZÜM VİDEOLARI
2016 LYS sorusunun çözümü
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.944/index.html#/main/curriculumResource?resourceI-
D=707f0787905354b8d0ee5b14a41adcb5&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
2017 LYS sorusunun çözüm videosu
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.944/index.html#/main/curriculumResource?resourceI-
D=ae6846749434a6a1d9617fa299d7269c&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
KAYNAKÇA
https://islamansiklopedisi.org.tr/yunus-emre
https://www.trtdinle.com/genre/ilahiler
https://sozluk.gov.tr/
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.944/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=97ddc1139aed4dc3439538799642d364&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/calisma_defteri/f2/10/edebiyat/index.html
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/10/edebiyat/tek/index.
html
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.944/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=707f0787905354b8d0ee5b14a41adcb5&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.944/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=ae6846749434a6a1d9617fa299d7269c&resourceTypeID=3&loc=-1&showCurriculumPath=true
Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğre-
tim Programı. (2018). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı. (2022). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Hazırlayanlar: Aytekin ÇELİKDEMİR, Fatma KAYRAKLI, Hidayet Esin ÖZKAN, Mustafa Asım EKMEKÇİOĞLU
140
140