Page 145 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 145

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                           B.4. Yazacağı metni planlar.
                                           B.5. Metin türüne özgü yapı özelliklerine uygun yazar.
                                           a)  Metnin  türüne  göre  birimlere,  paragraflara,  bölümlemelere,  giriş-gelişme-
                                             sonuç / serim-düğüm-çözüm aşamalarına ve olay örgüsüne dikkat çekilir.
                                           b)  Başlığı belirlemesi ve gerekirse alt başlık / bölüm başlığı ve epigraf kullanması
                                             sağlanır.
                                           c)  Araştırmaya ve ispatlamaya dayalı metinlerde kaynak ve dipnot gösterme şek-
                                             line karar vermesi sağlanır.
                                           B.6. Metin türüne özgü dil ve anlatım özelliklerine uygun yazar.
                                           a)  Türle  ilgili  okuma  kazanımlarında  ifade  edilen  anlatım  teknikleri,  anlatım  bi-
                                             çimleri / türleri ve düşünceyi geliştirme yollarından uygun olanlarını kullanması
                                             sağlanır.
                                           b)  Şiirde ahenk unsurlarını, imge ve söz sanatlarını kullanması sağlanır.
                                           c)  Metnin türüne göre terim, kavram, deyim, atasözü, ağız özellikleri kullanır.
                                           B.7. İyi bir anlatımda bulunması gereken özelliklere dikkat ederek yazar.
                                           İyi bir anlatımın açıklık, akıcılık, duruluk ve yalınlık gibi özellikler taşıması gerek-
                                           tiği hatırlatılır.
                                           B.8. Farklı cümle yapılarını ve türlerini kullanır.
                                           Bir yazıda basit, birleşik, sıralı, bağlı, eksiltili, devrik, kurallı cümle; isim cümlesi
                                           ve fiil cümlesi şeklinde farklı cümle yapıları / türlerinin kullanılmasının metne
                                           katkısı vurgulanır.
                                           B.9. Görsel ve işitsel unsurları doğru ve etkili kullanır.
                                           Metnin türüne göre resim, fotoğraf, grafik, çizim, veri tabloları, ses ve görüntü
                                           kayıtları vb. unsurları, metni tamamlayıcı ve / veya destekleyici unsurlar olarak
                                           kullanır.
                                           B.10. Yazdığı metni gözden geçirir.
                                           a)  Dil bilgisi, yazım ve noktalama bakımından gözden geçirmesi sağlanır.
                                           b)  Açıklık, duruluk, akıcılık, yalınlık ve kelime tercihleri bakımından gözden geçir-
                                             mesi sağlanır.
                                           c)  Birimler, paragraflar, bölümler, olay örgüsü / kurgu ve başlık gibi yapı ve şekil
                                             unsurları  arasındaki  anlam  bağlantıları,  tutarlılık,  denge  ve  akış  bakımından
                                             gözden geçirmesi sağlanır.
                                           ç)  Metnin içeriğini ve üslubunu / anlatımını tür özellikleri bakımından gözden ge-
                                             çirmesi sağlanır.
                                           d)  Yazısının okunaklılığını ve sayfa düzenini gözden geçirmesi sağlanır.
                                           B.11. Ürettiği ve paylaştığı metinlerin sorumluluğunu üstlenir.
                                           Üretilen ve paylaşılan metinlerin hukuki, ahlaki ve mesleki sorumluluğunun bi-
                                           lincinde hareket edilmesi gerektiği vurgulanır.


















                                                                                                         143 143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150