Page 146 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 146
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
B.12. Yazdığı metni başkalarıyla paylaşır.
a) Yüksek sesle okuma, panoda sergileme; elektronik ortamlarda, kitap, dergi
ve gazetelerde yayımlama, yarışmalara katılma gibi yollarla yazılan metinlerin
paylaşılması sağlanır.
b) Eleştirilere açık olma, gerekirse metin çerçevesinde eleştirilerin cevaplanma-
sı sağlanır.
C) SÖZLÜ İLETİŞİM
1. KONUŞMA
C.1.2. Konuşmanın konusunu, amacını, hedef kitlesini ve türünü belirler.
C.1.3. Konuyla ilgili gözlem, inceleme veya araştırma yapar.
C.1.4. Konuşma metnini planlar.
C.1.5. Konuşma planına uygun olarak konuşma kartları hazırlar.
C.1.6. Konuşmasında yararlanacağı görsel ve işitsel araçları hazırlar.
C.1.7. Konuşmasına uygun sunu hazırlar.
Yazılı, görsel ve işitsel unsurların sunuda doğru ve işlevsel olarak kullanımının
önemi ve nasıl gerçekleştirileceği açıklanır.
C.1.8. Konuşma provası yapar.
Konuşma öncesinde konuşma yapılacak yerin, kullanılacak araçların, konuşma
içeriği ve süresinin kontrol edilmesinin önemi vurgulanır.
C.1.9. Boğumlama, vurgulama, tonlama ve duraklamaya dikkat ederek konuşur.
a) Konuşmacının sesleri ve heceleri birbirine karıştırmadan, yutmadan, tam
ve doğru çıkarması, kelime ve cümle vurgusuna dikkat etmesi; ses tonunu
amacına, ortama, içeriğe ve hedef kitleye uygun olarak ayarlaması gerektiği
vurgulanır.
b) Konuşurken nefes almak için sözün anlamına uygun duraklamalar yapılması-
nın önemi belirtilir.
C.1.10. Konuşurken gereksiz ses ve kelimeler kullanmaktan kaçınır.
Konuşma sırasında "hım, eee, ııı" gibi sesleri veya "işte, hani, yani, şey, mesela,
atıyorum" vb. kelimeleri gereksiz yere ve dinleyiciyi rahatsız edecek düzeyde
kullanmaktan kaçınılması gerektiği vurgulanır.
C.1.11. Konuşmasında beden dilini doğru ve etkili biçimde kullanır.
Konuşmacının içeriğe ve hitap ettiği kitleye uygun jest ve mimikler kullanmasının,
dinleyici ile göz teması kurmasının, heyecanını kontrol etmesinin, dış görünümünü
ve kıyafetini konuşma yapacağı ortama göre ayarlamasının önemi vurgulanır.
C.1.12. Konuşmasına etkili bir başlangıç yapar.
Konuşmaya etkili bir başlangıç yapmak için içeriğe uygun soru sorma, şiir oku-
ma; bir fıkra, hikâye, anı anlatma gibi tekniklere başvurulabileceği vurgulanır.
C.1.13. Konuşmasının içeriğini zenginleştirir.
Bir konuşmanın deyim, atasözü, vecize, terim, alıntı, kısa hikâye, anı, şiir, fıkra,
söz sanatları, istatistiklerden yararlanma vb. unsurlarla zenginleştirilebileceği
vurgulanır.
144
144