Page 151 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 151

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Etkinlik 6
                    Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 254. sayfasındaki “Metni Anlama Çözümleme” bölümünün 9. sorusu-
                    nun öğrenciler tarafından çözümlenerek kitaptaki şemaya yazılması istenir.

                       9. Metinde kullanılan anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yollarını bularak aşağıdaki şemaya yazınız.

                      Anlatım Biçimleri


                     Düşünceyi Geliştirme Yolları

                    Öğrencilere “anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yolları ” bireysel olarak buldurulur. Bulunan cümleler
                    sınıfta paylaşılır.
                    Etkinlik 7
                    Hazreti Ali’nin savaşları, Battal Gâzi, Kara Davut… elime nereden geçtiğini bilemediğim kitaplar. Âşık Garib’e,
                    Kerem hikâyesine yeğ tuttuklarım bunlardı. Geceleri aile arasında okunan romanlar bile, örneğin Hayber Kale-
                    si önünde Hazreti Ali’nin gösterdiği yiğitlik hikâyeleri kadar coşku uyandırmazdı bende.
                    …
                 2-KEŞFETME  gusuyla doluydum. Peygamber hazretleri bir hurma ile bir orduyu doyuruyor, bir parça suyla herkesi kandırı-
                    Şevahidünnübüvve… Peygamberimizin gösterdiği mucizelerin hikâyesiydi. Çocukluğumda güçlü bir din duy-

                    yordu. Ama ben bir türlü doymuyor, kanmıyordum. Taze, titrek, derin bir duyguyla hep daha çoğunu, hep daha
                    çoğunu…
                    Hazreti Ali’nin yiğitlikleri, Battal Gâzi hikâyeleri, Kara Davut’un serüvenleri, peygamberlik mucizeleri, Nesimî
                    büyüklükleri…
                    Metinde  geçen  yukarıdaki  bölüm  okunarak  halk  hikâyelerindeki  kahramanların  geçmişte  toplumun  ihtiyaç
                    duyduğu insan tipini yansıtmak için kurgulanıp kurgulanmadığı öğrenciler tarafından beyin fırtınası tekniği  ile
                    tartışılır.
                    Etkinlik 8
                    Öğretmen, öğrencilerden okudukları metinden hareketle dönemin sosyal ve kültürel yapısıyla ilgili bölümlere
                    örnekler vermelerini ve çıkarımlarda bulunmalarını  ister.

                    Sosyal yaşantı: Ahmet Mithat Efendi’nin romanları okunurken annemle babam arasında küçük tartışmalar
                    olurdu. Mithat Efendi, anlattığı hikâyeyi yarıda kesip başka konulara atlar, bilgiler vermeye girişirdi.
                    Monte Kristo’lar, Hasan Mellâh’lar, Hüseyin Fellâh’lar ve adlarını şimdi unutmuş olduğum daha birçok roman…
                    Yaylalarda, ormanlarda, kırlarda gezer, koşar, tehlikelere atılır, derin derin yaşardım. O yıllarda yayımlanan
                    romanlar on altışar sayfalık formalar halinde, haftada bir kez, Perşembe günleri çıkardı. Artin adında, bir gözü
                    kör bir dağıtıcı tanımıştım. Artin bana güvendiği için bir alacak-verecek hesabı açmıştı.
                    Cebir öğretmenimiz Boyacıyan Efendi, ders anlatışının tekdüzeliği için de ara sıra kendi kendisiyle konuşur
                    gibi şöyle derdi:
                    - 640 Hüseyin Cahit Efendi gene siyasa ile uğraşıyor.!
                  “A.4.8. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.” kazanımına yö-
                  neliktir. Öğrencilerin metinden örnekler vererek millî, manevi ve evrensel değerlere ulaşmaları beklenmektedir.


                  Beyin fırtınası tekniği kullanılarak yeni fikirler ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Öğrencilerden fikirlerini özgürce ve ön
                  yargılara takılmadan belirtmeleri, yaratıcı düşünme becerilerini geliştirmeleri beklenmektedir.

                  Din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin “Din ve Hayat” ünitesiyle ilişkilendirilir. İslam dininin kültür, sanat ve düşünce hayatı
                  üzerine etkilerini düşündürmek amaçlanmıştır.

                  “A.4.5. Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.” kazanımına yönelik
                  etkinliktir. Öğrenciden öğretici metinlerde açıklayıcı, tartışmacı anlatım biçimlerinin yanında öyküleyici, betimleyici anla-
                  tım biçimlerinin de kullanılabildiğini ve düşünceyi geliştirme yollarına başvurulduğunu belirlemesi beklenmektedir.


                                                                                                         149 149
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156