Page 153 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 153
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Açıklama 3
Öğretmen, tüm bilgileri toparlayarak düz anlatım yöntemiyle türün ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini şöyle
anlatır.
Anı (Hatıra) Türü Tarihsel Gelişimi
DÜNYA EDEBİYATINDA ANI
Anı 18. yüzyılda 19. yüzyılda 20. yüzyıl ve günümüzde
Batı edebiyatında J. J. Rouseau: İtiraflar Victor Hugo: Gördüklerim Dünyanın her ülkesinde
çok yaygın olan anı Goldoni: İyilik Sever Stendhal:Bencillik Anılar çok sayıda edebiyatçı
türünün ilk örneği Somurtkan Verlaine: İtiraflar bu türde eserler
Ksenophon’un Goethe: Şiir ve Gerçek Tolstoy: İtiraflarım vermeye devam eder.
Anabasis adlı eseridir. Andre Gide: Jurnaller
TÜRK EDEBİYATINDA ANI
7. yüzyılda Kök Türk 16. yüzyılda Hindistan’da 17. yüzyılda Ebu’l-Gazi
Kitabeleri Babür Şah’ın yazdığı Bahadır Han’ın Şecere-i
Babürnâme Türk’ünün yanı sıra
Katip Çelebi ve Naima bu
türde eser vermiştir.
3-AÇIKLAMA Servetifünun Dönemi Tanzimat Dönemi
Akif Paşa: Tabsıra
Ahmet Rasim: Eşkâl-i Zaman, Falaka,
Namık Kemal: Magosa Mektupları
Muharrir, Şair, Edip
Ziya Paşa: Defter-i Amal
Halit Ziya: Kırk Yıl, Saray ve Ötesi
Ahmet Mithat Efendi: Menfa
Hüseyin Cahit Yalçın: Edebiyat Anıları
Muallim Naci: Ömer’in Çocukluğu
Açıklama 4
Öğretmen, Hüseyin Cahit Yalçın’ın yaşadığı dönem hakkında bilgi verir.
Hüseyin Cahit Yalçın 1875’te doğduğundan çocukluğu Osmanlı’nın son dönemine denk gelmektedir. Tanzimat
Fermanı’nın ilanından sonra sosyal hayattaki Batı örneği yenilikler genellikle sosyal durumu iyi olan çevrelerde
hayatın bir diğer yüzünü oluşturmuştur. Batılı bir yaşam tarzı, etkisini eskisine nazaran daha baskın bir şekil-
de hissettirmeye başlamıştır. Çocuklar tıpkı Hüseyin Cahit gibi lisede eğitim görmeye başlamıştır. Ayrıca bu
dönemdeki öğrenciler Tanzimat Edebiyatı Dönemi’nin sanatçılarının eserlerini ve o dönemde Batı’dan çevrilen
eserleri okumuş ve onların etkisinde kalmıştır.
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 254. sayfasındaki Hüseyin Cahit Yalçın biyografisi okunur.
Öğretmen, Hüseyin Cahit Yalçın hakkında daha detaylı bilgi almak için öğrencileri https://islamansiklopedisi.
org.tr/yalcin-huseyin-cahit adresine yönlendirir.
ÖDEV
Öğrenciler aşağıdaki şekilde ödevlendirilir.
Bir haftalık sürede tamamlayacakları ders dışı etkinlik görevi verilir.
Sözlü iletişim bölümünde sunmak üzere bir hatıranızı görsel, işitsel unsurlarla destekleyerek bir sunu hazır-
layınız.
İlgili biyografi linkine yönlendirme ile öğrencilerin dijital yetkinliklerinin desteklenmesi ve sorumluluk değerinin pekişti-
rilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin farklı kaynaklardan bilgiye erişmelerinin bilgi okuryazarlığı becerisinin geliş-
tirilmesine de katkı sağlaması beklenmektedir.
Öğrencinin teknolojiyi araç olarak kullanması, bilgiyi düzenlemesi, sosyal ortamda paylaşmasıyla bilgi ve iletişim tekno-
lojileri (BİT) becerisini geliştirmesi amaçlanmıştır.
Planlanan ders dışı etkinlikle Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı'nda yer alan kök değerden biri
olan sorumluluk değerinin kazandırılması amaçlanmıştır.
151 151