Page 153 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 153

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Açıklama 3
                    Öğretmen, tüm bilgileri toparlayarak düz anlatım yöntemiyle türün ortaya çıkışını ve tarihsel gelişimini şöyle
                    anlatır.
                    Anı (Hatıra) Türü Tarihsel Gelişimi
                                                   DÜNYA EDEBİYATINDA ANI
                            Anı                18. yüzyılda          19. yüzyılda      20. yüzyıl ve günümüzde
                      Batı edebiyatında    J. J. Rouseau: İtiraflar  Victor Hugo: Gördüklerim  Dünyanın her ülkesinde
                      çok yaygın olan anı   Goldoni: İyilik Sever    Stendhal:Bencillik Anılar  çok sayıda edebiyatçı
                      türünün ilk örneği                    Somurtkan  Verlaine: İtiraflar  bu türde eserler
                      Ksenophon’un         Goethe: Şiir ve Gerçek  Tolstoy: İtiraflarım  vermeye devam eder.
                      Anabasis adlı eseridir.  Andre Gide: Jurnaller


                                                    TÜRK EDEBİYATINDA ANI


                                7. yüzyılda Kök Türk   16. yüzyılda Hindistan’da   17. yüzyılda Ebu’l-Gazi
                                Kitabeleri           Babür Şah’ın yazdığı   Bahadır Han’ın Şecere-i
                                                     Babürnâme             Türk’ünün yanı sıra
                                                                           Katip Çelebi ve Naima bu
                                                                           türde eser vermiştir.


                 3-AÇIKLAMA        Servetifünun Dönemi           Tanzimat Dönemi
                                                                 Akif Paşa: Tabsıra
                                   Ahmet Rasim: Eşkâl-i Zaman, Falaka,
                                                                 Namık Kemal: Magosa Mektupları
                                                                Muharrir, Şair, Edip
                                                                 Ziya Paşa: Defter-i Amal
                                   Halit Ziya: Kırk Yıl, Saray ve Ötesi
                                                                 Ahmet Mithat Efendi: Menfa
                                   Hüseyin Cahit Yalçın: Edebiyat Anıları
                                                                 Muallim Naci: Ömer’in Çocukluğu
                    Açıklama 4
                    Öğretmen, Hüseyin Cahit Yalçın’ın yaşadığı dönem hakkında bilgi verir.
                    Hüseyin Cahit Yalçın 1875’te doğduğundan çocukluğu Osmanlı’nın son dönemine denk gelmektedir. Tanzimat
                    Fermanı’nın ilanından sonra sosyal hayattaki Batı örneği yenilikler genellikle sosyal durumu iyi olan çevrelerde
                    hayatın bir diğer yüzünü oluşturmuştur. Batılı bir yaşam tarzı, etkisini eskisine nazaran daha baskın bir şekil-
                    de hissettirmeye başlamıştır. Çocuklar tıpkı Hüseyin Cahit gibi lisede eğitim görmeye başlamıştır. Ayrıca bu
                    dönemdeki öğrenciler Tanzimat Edebiyatı Dönemi’nin sanatçılarının eserlerini ve o dönemde Batı’dan çevrilen
                    eserleri okumuş ve onların etkisinde kalmıştır.
                    Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 254. sayfasındaki Hüseyin Cahit Yalçın biyografisi okunur.
                    Öğretmen, Hüseyin Cahit Yalçın hakkında daha detaylı bilgi almak için öğrencileri https://islamansiklopedisi.
                    org.tr/yalcin-huseyin-cahit adresine yönlendirir.

                    ÖDEV
                    Öğrenciler aşağıdaki şekilde ödevlendirilir.
                    Bir haftalık sürede tamamlayacakları ders dışı etkinlik görevi verilir.

                    Sözlü iletişim bölümünde sunmak üzere bir hatıranızı görsel, işitsel unsurlarla destekleyerek bir sunu hazır-
                    layınız.

                    İlgili biyografi linkine yönlendirme ile öğrencilerin dijital yetkinliklerinin desteklenmesi ve sorumluluk değerinin pekişti-
                    rilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin farklı kaynaklardan bilgiye erişmelerinin  bilgi okuryazarlığı becerisinin geliş-
                    tirilmesine de katkı sağlaması beklenmektedir.
                    Öğrencinin teknolojiyi araç olarak kullanması, bilgiyi düzenlemesi, sosyal ortamda paylaşmasıyla bilgi ve iletişim tekno-
                    lojileri (BİT) becerisini geliştirmesi amaçlanmıştır.
                    Planlanan ders dışı etkinlikle Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı'nda yer alan kök değerden biri
                    olan sorumluluk değerinin kazandırılması amaçlanmıştır.
                                                                                                         151 151
   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158