Page 157 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 157
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
10. “Zaferi unutmuş gibiydi. Birçoklarının son zannettiği şey, onun için başlangıçtı.” cümlesini, metnin ya-
zıldığı dönemin tarihî gerçekliğini göz önünde bulundurarak yorumlayınız.
İnkılâpçı Mustafa Kemal, yeni ve uzun savaşına başlamak üzereydi. Kimimiz sevinmek, kimimiz kaygılanmak ve
şüpheye düşmekle, onun karşısında manevî ayrılığa başlıyorduk. Nurettin Paşanın İzmir Müftüsü Rahmetulla-
hu Efendiye yazdığı mektuptan çıkan hâdiseyi incelediği vakit, Mustafa Kemal’in nereye doğru yöneldiği belli
idi. Bize göre artık büsbütün kurtulacaktık. Başkalarına göre yeniden çile dolduracaktık.
Trende İstanbul’a dönerken kompartımanlara ayrılmıştık. Hızlı konuşanlarımız, fısıldaşanlarımız, büsbütün su-
sanlarımız ve derin kaygılar içine gömülenlerimiz vardı.
Mustafa Kemal, yeni seçimleri ve yeni partiyi hazırlıyordu. Pek az kimseler yeni bir devlet kurulduğunun farkında
farkında idiler.
4-DERİNLEŞME 11. Tüm metni göz önüne alarak metnin konusunu belirtiniz.
Falih Rıfkı Atay, Mustafa Kemal’in Mütareke Defteri
Derinleşme 3
Öğretmen, metinden hareketle Atatürk’ün geleceğe dönük hedefleri doğrultusunda öğrencilerden kendilerini
Atatürk’ün yerine koymasını ve ülkenin geleceği için o zamanın şartlarında neler yapılabileceğine dair tasarılar
oluşturmasını ve bunları yaratıcı drama tekniği kullanarak arkadaşlarıyla paylaşmasını ister.
Derinleşme 4
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 300. sayfasındaki Falih Rıfkı Atay biyografisi okunur. Öğrenciler, Fa-
lih Rıfkı Atay ile ilgili daha detaylı bilgi için https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atay-falih-rifki ve https://
islamansiklopedisi.org.tr/atay-falih-rifki adreslerinden yazarın hayatı, eserleri ve edebiyata katkısına dair in-
celeme yapması için yönlendirilir.
“A.4.13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.” kazanımına yöneliktir. Öğrenciden yazarın hayatından edinilen
bilgilerle eserleri arasında bir ilişki kurması beklenmektedir.
Bireyin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmesini sağlayan öğrenci merkezli bu teknikte
yaratıcı düşünme becerileri önem kazanmaktadır. Drama tekniği ile öğrencinin o roldeki kişi ile empati kurabilmek için
gerekli olan, kendini diğer kişinin yerine koyabilme becerisini kazanması amaçlanmıştır. Öğrenciden bu çalışmayla yaratıcı
düşünme, sanat okuryazarlığı, iletişim, iş birliği ve liderlik, esneklik ve uyum, kendini yönetme, etkin vatandaşlık ve sosyal
sorumluluk becerileriyle vatandaşlık yeterliliğini geliştirmesi de beklenmektedir.
Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması için yapılanların önemine dikkat çekilerek "sabır, sorumluluk, vatanseverlik" gibi değerlerin
geliştirilmesi amaçlanmıştır.
“A.4.12. Metni yorumlar.” kazanımına yöneliktir. Öğrencinin metinle ilgili tespit, eleştiri ve beğenilerini gerekçelendirerek
açıklaması amaçlanmıştır. Öğrenciden anlaşmazlıkları ve çatışmaları uzlaşmayla sonuçlandırmak için çaba göstererek
barış değerinin önemini kavraması beklenmektedir.
155 155