Page 157 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 157

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    10. “Zaferi unutmuş gibiydi. Birçoklarının son zannettiği şey, onun için başlangıçtı.” cümlesini, metnin ya-
                       zıldığı dönemin tarihî gerçekliğini göz önünde bulundurarak yorumlayınız.
                    İnkılâpçı Mustafa Kemal, yeni ve uzun savaşına başlamak üzereydi. Kimimiz sevinmek, kimimiz kaygılanmak ve
                    şüpheye düşmekle, onun karşısında manevî ayrılığa başlıyorduk. Nurettin Paşanın İzmir Müftüsü Rahmetulla-
                    hu Efendiye yazdığı mektuptan çıkan hâdiseyi incelediği vakit, Mustafa Kemal’in nereye doğru yöneldiği belli
                    idi. Bize göre artık büsbütün kurtulacaktık. Başkalarına göre yeniden çile dolduracaktık.
                    Trende İstanbul’a dönerken kompartımanlara ayrılmıştık. Hızlı konuşanlarımız, fısıldaşanlarımız, büsbütün su-
                    sanlarımız ve derin kaygılar içine gömülenlerimiz vardı.
                    Mustafa Kemal, yeni seçimleri ve yeni partiyi hazırlıyordu. Pek az kimseler yeni bir devlet kurulduğunun farkında
                    farkında idiler.
                 4-DERİNLEŞME  11.  Tüm metni göz önüne alarak metnin konusunu belirtiniz.

                                                                  Falih Rıfkı Atay, Mustafa Kemal’in Mütareke Defteri

                    Derinleşme 3
                    Öğretmen, metinden hareketle Atatürk’ün geleceğe dönük hedefleri doğrultusunda öğrencilerden kendilerini
                    Atatürk’ün yerine koymasını ve ülkenin geleceği için o zamanın şartlarında neler yapılabileceğine dair tasarılar
                    oluşturmasını ve bunları yaratıcı drama tekniği kullanarak arkadaşlarıyla paylaşmasını ister.


                    Derinleşme 4
                    Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 300. sayfasındaki Falih Rıfkı Atay biyografisi okunur.  Öğrenciler, Fa-
                    lih Rıfkı Atay ile ilgili daha detaylı bilgi için https://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atay-falih-rifki ve https://
                    islamansiklopedisi.org.tr/atay-falih-rifki  adreslerinden yazarın hayatı, eserleri ve edebiyata katkısına dair in-
                    celeme yapması için yönlendirilir.






                   “A.4.13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.” kazanımına yöneliktir. Öğrenciden yazarın hayatından edinilen
                   bilgilerle eserleri arasında bir ilişki kurması beklenmektedir.



                   Bireyin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmesini sağlayan öğrenci merkezli bu teknikte
                   yaratıcı düşünme becerileri önem kazanmaktadır. Drama tekniği ile öğrencinin o roldeki kişi ile empati kurabilmek için
                   gerekli olan, kendini diğer kişinin yerine koyabilme becerisini kazanması amaçlanmıştır. Öğrenciden bu çalışmayla yaratıcı
                   düşünme, sanat okuryazarlığı, iletişim, iş birliği ve liderlik, esneklik ve uyum, kendini yönetme, etkin vatandaşlık ve sosyal
                   sorumluluk becerileriyle vatandaşlık yeterliliğini geliştirmesi de beklenmektedir.



                    Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması için yapılanların önemine dikkat çekilerek "sabır, sorumluluk, vatanseverlik" gibi değerlerin
                    geliştirilmesi amaçlanmıştır.



                    “A.4.12. Metni yorumlar.” kazanımına yöneliktir. Öğrencinin metinle ilgili tespit, eleştiri ve beğenilerini gerekçelendirerek
                    açıklaması amaçlanmıştır. Öğrenciden anlaşmazlıkları ve çatışmaları uzlaşmayla sonuçlandırmak için çaba göstererek
                    barış değerinin önemini kavraması beklenmektedir.










                                                                                                         155 155
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162