Page 156 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 156

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği


                   Bizim bile, hele bir mütareke yapalım, İngiliz gemilerinin birkaç zaman daha İzmir limanında kalmasından ne
                   çıkar, diyeceğimiz geldi. Fakat mühlet saati geldiğinde donanmanın ufuklara doğru kaybolduğunu gördük.
                   İstanbul’daki Fransız Generali Pelle’nin Göztepe köşkü merdivenlerini nasıl sarararak çıktığını hatırlıyorum.
                   Konuşmadan sonra Mustafa Kemal diyordu ki:

                   Bana Boğazlar üstüne yürüyen kıtaları durdurmamı teklif etti. Ben de muzaffer orduları hiçbir yerde dur-
                   durmak mümkün olmadığını, hemen mütareke yapmağa karar vermelerini söyledim.
                   Bir müddet durdu, güldü:
                   - Muzaffer ordular… dedi, bunlar o kadar dağıldılar ki toplamağa kalkışsam kimbilir kaç hafta sürer!


                 6.  Yukarıdaki parçadan ve metnin tamamından hareketle dönemin siyasi ve sosyal yapısıyla ilgili çıkarım-
                    larda bulununuz.
              4-DERİNLEŞME  7.  “Anı kitaplarında yazarların dünyaya bakış açıları ve olayları hangi pencereden gördükleri kolayca an-
                    laşılır.” bilgisinden hareketle Falih Rıfkı Atay'ın olaylara bakış açısının metne yansıdığı bölümleri gös-
                    teriniz.
                 Batı Anadolu’nun yanan yerlerini dolaşarak Bursa üstünden İstanbul’a geldik. Hayli sonra gazetecilerle bera-
                 ber İzmit’e giderek tekrar kendisiyle buluştuk.
                 8.  Paragrafta altı çizili fiiller de göz önüne alınarak metnin tamamından hareketle anlatıcıyı ve anlatıcının
                    bakış açısını belirleyiniz.
                 Bu meşhur İzmit gecesidir. Mustafa Kemal Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti yerine siyasî bir parti  kuracaktı. Partinin
                 adı ne olmalıydı? Gazeteciler türlü fikirler ortaya attılar. Hepsinden çıkan netice şu idi ki, yeni siyasi parti bir
                 sınıfa dayanmalıydı. Mustafa Kemal: - Partinin adı “Halk”tır, dedi, bizde ayırmağa kalktığınız bu sınıfları tek bir
                 halk kelimesi içinde toplamak daha doğru değil midir?

                 9.  Mustafa Kemal’in siyasi parti kurma arzusunu dönemin fikrî ve siyasi anlayışları doğrultusunda değer-
                    lendiriniz.




                  “A.4.11. Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.” kazanımına yöne-
                  liktir. Öğrencilerin sosyal, ekonomik, yasal ve politik kavram ve yapıların yanı sıra küresel gelişmeler ve sürdürülebilirlik
                  anlayışına dayalı, sorumlu vatandaşlar olarak hareket etmesi, sivil ve sosyal hayata katılması yoluyla vatandaşlık yeter-
                  liliğini geliştirmesi amaçlanmıştır. Öğrenciden ülkesine karşı görev ve sorumluklarını yerine getirmesi, işini en iyi şekilde
                  yapmanın vatanseverlik olduğunu kavraması, ülkesinin çıkarlarını kişisel çıkarlarının üstünde tutması beklenmektedir.


                  Demokrasi ve insan hakları dersinin (9. sınıf) “Demokrasi ve Cumhuriyet” konusuyla ilişkilendirilir. Öğrencilerden demok-
                  rasinin vazgeçilmez unsurlarından olan siyasi partiler aracılığıyla farklı fikirlerin millet meclisinde temsil edildiğini ve
                  vatandaşların da ülke yönetimine katıldığını kavramaları beklenmektedir.

                  “A.4.10. Metinde yazarın bakış açısını belirler.” kazanımına yöneliktir. Öğrencilerin yazarın tavrını çözümleyerek kendi
                  çıkarımlarını ve argümanlarını oluşturmasıyla “eleştirel düşünme ve karar verme becerisinin” geliştirilmesi amaçlanmıştır.


                  “A.4.9. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.” kazanımına yöneliktir. Öğrencilerden nesnel ve öznel
                  ifadeleri ayırt etmesi beklenmektedir.



                  “A.4.8. Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.” kazanımına
                  yöneliktir. Öğrencilerden dönemin sosyal ve siyasi ögelerine örnekler vermeleri beklenmektedir.





       154
      154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161