Page 152 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 152

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği


                 İnanç: Şevahidünnübüvve… Peygamberimizin gösterdiği mucizelerin hikâyesiydi. Çocukluğumda güçlü bir din
                 duygusuyla doluydum.
                 Hazreti Ali’nin yiğitlikleri, Battal Gâzi hikâyeleri, Kara Davut’un serüvenleri, peygamberlik mucizeleri, Nesimî
                 büyüklükleri…

                 Aile hayatı: Yemekten sonra babam kahvesini içerken biraz konuşulurdu. Sonra babamın bir işareti üzerine
              2-KEŞFETME  ablam eline bir kitap alır, gaz lambasının yanına oturur, bir gece önce bıraktığı yerden okumaya başlardı.
                 Dönemin edebiyatı: Kitaplıktaki Hadikatüssüeda adlı eser de cildinin güzelliğiyle beni ilgilendirirdi ama oku-
                 yunca hiçbir şey anlayamazdım. Bunlara oranla Divan’lar daha cana yakın görünürlerdi bana. Hiç değilse iç-
                 lerinde anlayabileceğim bazı satırlara rastlıyordum. Bu yüzden Fuzuli, Nedim, Nabî, Sümbülzade Vehbi di-
                 vanları elimde dolaştı durdu. Ama hiçbirini sevemedim. Yalnız Enderunlu Vasıf’ın Divan’ına daha çok yakınlık
                 duyduğumu hatırlıyorum. Sanırım edebiyat değeri bakımından ötekilerle karıştırılabilecek düzeyde değildir.
                 Ama anlıyordum.



               Kök değerlerden saygı, sevgi ve aile birliğine önem verme vurgulanmıştır. Bu değerlerle öğrenciden aile bireyleri ara-
               sında iletişim, sadakat, yakınlık ve dayanışmanın önemini fark etmesi beklenmektedir.


               Kültürler arası iletişim becerisine yöneliktir. Öğrencinin kendi toplumunun ve başka toplumların kültürel mirasının, kül-
               türel kimliğinin ve çok kültürlülüğün topluma katkısını değerlendirmesi amaçlanmıştır. Öğrenciden kültürel formların
               (sanat ve tasarım, edebiyat, tiyatro, film, oyunlar, müzik, el sanatları, mimari gibi) günlük hayata, kültürel kimliğe, çe-
               şitliliğe ve ekonomiye katkısını değerlendirmesi beklenmektedir.

                 Süre: 40 dk.

                 Açıklama 1
                 Öğretmen, öğrencilerden yapılan tüm keşfetme etkinliklerinden yola çıkarak anı türünün özelliklerini belirle-
                 melerini ister. Öğrenciler belirledikleri özellikleri tahtaya yazar.

                 İlk Çocukluk metninden hareketle türün diğer özelliklerinin belirlenmesi için aşağıdaki sorular öğrencilere so-
                 rulur.
                 1.  Yaşanılan her şeyin anı konusu olup olamayacağını nedenleriyle açıklayınız.
              3-AÇIKLAMA  2.  Anlatılanların gerçeklikle ilişkisini açıklayınız.

                 3.  Anlatıcı kimdir?
                 4.  Bakış açısı nedir?
                 5.  Anlatılanları öznellik ve nesnellik bakımından değerlendiriniz.
                 6.  Anı metnindeki olayın yaşanma ve aktarılma zamanı arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
                 7.  Anı ne için yazılmıştır?
                 Açıklama 2
                 Maddeler yazıldıktan sonra öğrenciler anı türüne ait belirledikleri özelliklerle Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kita-
                 bı’nın 252 ve 253. sayfalarındaki “Metin ve Türle İlgili Açıklamalar ” bölümünü okuyarak karşılaştırır.




                “A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.” kazanımına yöneliktir. Öğrenciden türün
                ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içindeki gelişimini belirlemesi beklenmektedir.










       150
      150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157