Page 154 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 154

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği


                 Süre: 120 dk.
                 Derinleşme 1


















                 Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 256. sayfasındaki görsele göre İzmir Kapılarında Mustafa Kemal metnin-
                 de ne anlatılmış olabileceği öğrencilere sorulur.
                 Görselden hareketle İzmir Kapılarında Mustafa Kemal adlı metinde ne anlatılıyor olabilir?
                 Derinleşme 2
              4-DERİNLEŞME  Ordunun İzmir’e girdiği haberini alınca, Yakup Kadri ile beraber bir İtalyan yolcu vapuruna atladık ve yola çıktık.
                 Öğretmen, metni konunun iyice anlaşılması için aralara sorular yerleştirerek okutur.
                                            İZMİR KAPILARINDA MUSTAFA KEMAL


                 Başkumandan Gazi ve Müşir Mustafa Kemal Paşa’yı görmeğe gidiyorduk.
                 Limana girdiğimiz vakit, şehre çıkmak isteyen yolcuların kâğıtlarına bakmak üzere, birkaç subay vapura geldi-
                 ler. Yakup’la beni hemen bıraktılar.
                 Rıhtım üstünde sırtlarını yapı duvarına dayayıp sefer yorgunluğunu gideren boz esvaplı askerlerden başka
                 kimse yoktu. Doğru Kremer Palas oteline gittik. İki oda tuttuk ve eşyalarımızı bırakarak başkumandanlık ka-
                 rargâhını araştırmağa koyulduk.
                 1.  “Rıhtım üstünde sırtlarını yapı duvarına dayayıp sefer yorgunluğunu gideren boz esvaplı askerlerden
                    başka kimse yoktu.” cümlesinde yazar anlatım biçimlerinden hangisini kullanmıştır?
                 Kordon üstünde bir evi salık verdiler, gittik. Alt katın açık penceresinden, masası başında oturan Mustafa Ke-
                 mal’in keskin profilini görüyorduk. Bir İngiliz subayı karşısında ve ayakta idi.
                 Onunla konuşması bitince bizi hemen yanına çağırdı:
                 “-İstanbul’dan ne var, ne yok?” diye sordu. Yakub’un “İkdam”da, benim “Akşam”da yazdıklarımızı ötedenberi taki-
                 bettiğini öğrenmiştik. Biz de onun yabancısı olmamakla beraber, heyecanımızı güç tutuyorduk. İzmir kıyıların-
                 da Mustafa Kemal… Bu, rüya gibi bir şeydi. Yanık yüzlü, tığ gibi endamlı, ürkütücü ve engin bakışlı, acaba hangi
                 masaldaki kahraman bize o sabah görünen Mustafa Kemal kadar güçlü olmuştur.
                 2.  Yukarıdaki cümlelerde geçen altı çizili ifadelerin anlamlarını cümlelerin bağlamından hareketle tahmin
                    ediniz. Tahminlerinizi TDK’nin Güncel Türkçe Sözlük’ünden kontrol ediniz.

                Okuma sırasında sorulacak sorularla konu, olay, bilgi, durum veya problemin analiz edilerek eleştirel düşünme beceri-
                sinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Böylece öğrencinin aktif olarak derse katılması sağlanır.
                “A.4.6. Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.” kazanımına yöneliktir. Öğrencilerin, yeni görsel çağda dünyayı al-
                gılama şeklinin görsellerden etkilenme düzeyine bağlı olduğunu örneklerle açıklayarak görsel okuryazarlık becerisini
                geliştirmesi amaçlanmıştır.





       152
      152
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159