Page 158 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 158

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği


                 Derinleşme 5
                 Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 258 ve 259. sayfalarındaki “Metin ve Türle İlgili Açıklamalar” bölümü
                 öğrenciler tarafından sessiz okuma yöntemi ile okunur. Öğrencilerden Cumhuriyet Dönemi anı yazarları ve
                 eserlerini  metinden tespit etmeleri istenir.

                 Öğretmen, bu türde eser veren diğer yazarları da ilave ederek aşağıdaki tabloya benzer şekilde Cumhuriyet
                 Dönemi anı yazarları ve eserlerini listeler.


                  CUMHURİYET DÖNEMİ ANI YAZARLARI VE ESERLERİ:
                  Yakup Kadri Karaosmanoğlu    : Zoraki Diplomat, Vatan Yolunda,   Yusuf Ziya Ortaç  : Porteler, Bizim Yokuş
                                         Gençlik ve Edebiyat Hatıraları
                                                                 Ahmet Hamdi Tanpınar  : Kerkük Anıları
                  Ruşen Eşref Ünaydın   : Atatürk’ü Özleyiş
                                                                 Samet Ağaoğlu     : Babamın Arkadaşları
                  Falih Rıfkı Atay      : Çankaya                Salah Birsel      : Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu

                  Halide Edip Adıvar    : Türk’ün Ateşle İmtihanı
                                                                 Halikarnas Balıkçısı  : Mavi Sürgün
                  Yahya Kemal Beyatlı      : Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi   Oktay Rıfat Horozcu  : Şair Dostlarım
                                         ve Edebî Hatıralarım
              4-DERİNLEŞME  Derinleşme 6


                 Anıların  hikâye  ve  roman  türüne  kaynaklık  edebileceğini  kavratmak  için  OGM  Materyal’de  bulunan  Türk  Dili  ve
                 Edebiyatı 10 Kavram Öğretimi Kitabı’nın 138-139. sayfasındaki “Anı, Hikâye, Roman İlişkisi” adlı etkinlik yaptırılır.
                 http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/10/edebiyat/tek/index.
                 html


                 Derinleşme 7             Bu bölüm “A.4.15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.” kazanımına
                 DİL BİLGİSİ ÇALIŞMASI    yöneliktir. Öğrenciden okuduğu metinden seçtiği cümleleri yapı, anlam ve yükle-
                                          minin yeri bakımından incelemesi beklenmektedir.
                 Dil bilgisi 1
                 Öğretmen, cümle çeşitleriyle ilgili kısa bir hatırlatma yapmak amacıyla aşağıdaki şemaları etkileşimli tahtaya
                 yansıtır veya tahtaya çizer. Öğrencilerden bu cümle türlerine metinden örnek cümleler söylemelerini ister.

                                                Yapısına Göre Cümleler



                        Basit Cümle                                              Bağlı Cümle


                                     Birleşik Cümle                Sıralı Cümle




                Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda anı ünitesi okuma çalışmalarında yer alan “Anıların hikâ-
                ye ve roman türüne kaynaklık edebileceği belirtilir. Ömer Seyfettin’in Kaşağı, İlk Namaz; Orhan Kemal’in Sağ İç gibi hikâ-
                yeleri ve Peyami Safa’nın Dokuzuncu Hariciye Koğuşu romanının anı türünden yararlanılarak yazıldığı üzerinde durulur.”
                açıklamasından hareketle anıların hikâye ve romana kaynaklık ettiğinin kavratılmasına yönelik çalışmadır.


                “A.4.14. Türün ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.” kazanımına yöneliktir. Öğrenciden anı
                türünde eser veren yazarları ve eserlerini belirlemesi beklenir.





       156
      156
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163