Page 158 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 158
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
Derinleşme 5
Türk Dili ve Edebiyatı 10 Ders Kitabı’nın 258 ve 259. sayfalarındaki “Metin ve Türle İlgili Açıklamalar” bölümü
öğrenciler tarafından sessiz okuma yöntemi ile okunur. Öğrencilerden Cumhuriyet Dönemi anı yazarları ve
eserlerini metinden tespit etmeleri istenir.
Öğretmen, bu türde eser veren diğer yazarları da ilave ederek aşağıdaki tabloya benzer şekilde Cumhuriyet
Dönemi anı yazarları ve eserlerini listeler.
CUMHURİYET DÖNEMİ ANI YAZARLARI VE ESERLERİ:
Yakup Kadri Karaosmanoğlu : Zoraki Diplomat, Vatan Yolunda, Yusuf Ziya Ortaç : Porteler, Bizim Yokuş
Gençlik ve Edebiyat Hatıraları
Ahmet Hamdi Tanpınar : Kerkük Anıları
Ruşen Eşref Ünaydın : Atatürk’ü Özleyiş
Samet Ağaoğlu : Babamın Arkadaşları
Falih Rıfkı Atay : Çankaya Salah Birsel : Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu
Halide Edip Adıvar : Türk’ün Ateşle İmtihanı
Halikarnas Balıkçısı : Mavi Sürgün
Yahya Kemal Beyatlı : Çocukluğum, Gençliğim, Siyasi Oktay Rıfat Horozcu : Şair Dostlarım
ve Edebî Hatıralarım
4-DERİNLEŞME Derinleşme 6
Anıların hikâye ve roman türüne kaynaklık edebileceğini kavratmak için OGM Materyal’de bulunan Türk Dili ve
Edebiyatı 10 Kavram Öğretimi Kitabı’nın 138-139. sayfasındaki “Anı, Hikâye, Roman İlişkisi” adlı etkinlik yaptırılır.
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/kavram_calismalari/10/edebiyat/tek/index.
html
Derinleşme 7 Bu bölüm “A.4.15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.” kazanımına
DİL BİLGİSİ ÇALIŞMASI yöneliktir. Öğrenciden okuduğu metinden seçtiği cümleleri yapı, anlam ve yükle-
minin yeri bakımından incelemesi beklenmektedir.
Dil bilgisi 1
Öğretmen, cümle çeşitleriyle ilgili kısa bir hatırlatma yapmak amacıyla aşağıdaki şemaları etkileşimli tahtaya
yansıtır veya tahtaya çizer. Öğrencilerden bu cümle türlerine metinden örnek cümleler söylemelerini ister.
Yapısına Göre Cümleler
Basit Cümle Bağlı Cümle
Birleşik Cümle Sıralı Cümle
Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nda anı ünitesi okuma çalışmalarında yer alan “Anıların hikâ-
ye ve roman türüne kaynaklık edebileceği belirtilir. Ömer Seyfettin’in Kaşağı, İlk Namaz; Orhan Kemal’in Sağ İç gibi hikâ-
yeleri ve Peyami Safa’nın Dokuzuncu Hariciye Koğuşu romanının anı türünden yararlanılarak yazıldığı üzerinde durulur.”
açıklamasından hareketle anıların hikâye ve romana kaynaklık ettiğinin kavratılmasına yönelik çalışmadır.
“A.4.14. Türün ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.” kazanımına yöneliktir. Öğrenciden anı
türünde eser veren yazarları ve eserlerini belirlemesi beklenir.
156
156