Page 163 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 163
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Paylaşma 3
Öğretmen öğrencilere sınıf içinde arkadaşlarının sunumlarını dinlerken aşağıdaki dinleme kurallarına dikkat
etmelerini hatırlatır.
“C.2.1. Amacına uygun dinleme teknik-
ARKADAŞINIZI DİNLERKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
lerini kullanır.
Arkadaşınızı dinlerken amacına uygun dinleme tekniklerini kullanınız. C.2.2. Dinlediği konuşmanın konu ve
Dinlediğiniz konuşmanın konu ve ana düşüncesini tespit ediniz. ana düşüncesini tespit eder.
C.2.3. Dinlediği konuşmada konu akışını
Dinlediğiniz konuşmada konu akışını takip ediniz.
takip eder.
Dinlediğiniz konuşmadaki açık ve örtük iletileri belirleyiniz. C.2.4. Dinlediği konuşmadaki açık ve
örtük iletileri belirler.
Dinlediklerinizi özetleyiniz.
C.2.5. Dinlediklerini özetler.
Dinlediklerinizi ön bilgilerinizle karşılaştırınız. C.2.6. Dinlediklerini ön bilgileriyle kar-
Dinlediğiniz konuşmanın tutarlılığını sorgulayınız. şılaştırır.
C.2.7. Dinlediği konuşmanın tutarlılığını
Dinlediğiniz konuşmada öne sürülen düşüncelerin dayanaklarının sorgular.
geçerliliğini sorgulayınız. C.2.8. Dinlediği konuşmada öne sürülen
düşüncelerin dayanaklarının geçerlili-
Paylaşma 4 ğini sorgular.” kazanımlarına yöneliktir.
Öğrenciler sınıfta sunulan anı örneklerine yönelik akran değerlendirme Öğrencilerden hatıralarını anlatan ar-
formunu doldurur. Akran değerlendirme formunun sonuçlarına göre kadaşlarını kazanımlar doğrultusunda
dinlemeleri beklenmektedir.
6-FİKİR ALIŞVERİŞİ / PAYLAŞMA Arkadaşınızın
sunu yapan öğrencilere dönüt verilir.
AKRAN DEĞERLENDİRME FORMU
Adı-Soyadı : …………...……………………………… Tarih : …./…./…….
Sınıfı / Numarası: ………….. / ………………….
Bu form, sınıfta anı örneklerini sunan arkadaşlarınızı değerlendirmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Değerlendir-
menizi en doğru yansıtan puana “X” işareti koyunuz.
Akran değerlendirme formunun
3
2
5
4
1
ÖLÇÜTLER
en önemli amaçlarından birisi de
öğrencilerde öğretmen dışında
Konuşmanın konusu anı türüne uygundu.
akranları tarafından da değer-
Konuşmanın amacı anı türüne uygundu. lendirileceğine dair farkındalık
Konuşması bir plan dâhilindeydi. oluşturmaktır. Akran değerlen-
dirme formunun süreç içerisinde
Boğumlama, vurgulama, tonlama ve durak-
lamaya dikkat ederek konuştu. öğrenciler tarafından doldurul-
masının istenmesi ile sürecin hem
Kelimeleri doğru telaffuz etti. öğretmen tarafından kontrolünün
Sesini ve beden dilini etkili kullandı. sağlanması hem de öğrencilerin iş
birliği becerilerinin aktif tutulması
İşitilebilir bir ses tonuyla konuştu. hedeflenmiştir.
Dinleyicilerle göz teması kurdu. Ortaöğretim Türk Dili ve Edebi-
yatı Dersi Öğretim Programı’nda
Konuşurken gereksiz sesler çıkarmamaya
dikkat etti. yer verilen eğitim sadece “bilme
(düşünce)” için değil, “hissetme
Konuşmasında önemli noktaları vurgula- (duygu)” ve “yapma (eylem)” için de
yan ve konuşmayı takip etmeyi kolaylaş- verilir; dolayısıyla sadece bilişsel
tıran ifadeler kullandı. ölçümler yeterli kabul edilemez il-
Konuşmasında görgü kurallarına uydu. kesini karşılar.
Konuşması etkiliydi.
PUAN
TOPLAM PUAN
161 161