Page 163 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 163

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Paylaşma 3
                    Öğretmen öğrencilere sınıf içinde arkadaşlarının sunumlarını dinlerken aşağıdaki dinleme kurallarına dikkat
                    etmelerini hatırlatır.

                                                                             “C.2.1. Amacına uygun dinleme teknik-
                     ARKADAŞINIZI DİNLERKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
                                                                             lerini kullanır.
                     Arkadaşınızı dinlerken amacına uygun dinleme tekniklerini kullanınız.   C.2.2.  Dinlediği  konuşmanın  konu  ve
                     Dinlediğiniz konuşmanın konu ve ana düşüncesini tespit ediniz.  ana düşüncesini tespit eder.
                                                                             C.2.3. Dinlediği konuşmada konu akışını
                     Dinlediğiniz konuşmada konu akışını takip ediniz.
                                                                             takip eder.
                     Dinlediğiniz konuşmadaki açık ve örtük iletileri belirleyiniz.  C.2.4.  Dinlediği  konuşmadaki  açık  ve
                                                                             örtük iletileri belirler.
                     Dinlediklerinizi özetleyiniz.
                                                                             C.2.5. Dinlediklerini özetler.
                     Dinlediklerinizi ön bilgilerinizle karşılaştırınız.     C.2.6. Dinlediklerini ön bilgileriyle kar-
                     Dinlediğiniz konuşmanın tutarlılığını sorgulayınız.     şılaştırır.
                                                                             C.2.7. Dinlediği konuşmanın tutarlılığını
                     Dinlediğiniz konuşmada öne sürülen düşüncelerin dayanaklarının   sorgular.
                     geçerliliğini sorgulayınız.                             C.2.8. Dinlediği konuşmada öne sürülen
                                                                             düşüncelerin  dayanaklarının  geçerlili-
                    Paylaşma 4                                               ğini sorgular.” kazanımlarına yöneliktir.
                    Öğrenciler sınıfta sunulan anı örneklerine yönelik akran değerlendirme   Öğrencilerden  hatıralarını  anlatan  ar-
                    formunu doldurur. Akran değerlendirme formunun sonuçlarına göre   kadaşlarını  kazanımlar  doğrultusunda
                                                                             dinlemeleri beklenmektedir.
                 6-FİKİR ALIŞVERİŞİ / PAYLAŞMA   Arkadaşınızın
                    sunu yapan öğrencilere dönüt verilir.
                                                 AKRAN DEĞERLENDİRME FORMU

                    Adı-Soyadı : …………...………………………………     Tarih : …./…./…….
                    Sınıfı / Numarası: ………….. / ………………….
                    Bu form, sınıfta anı örneklerini sunan arkadaşlarınızı değerlendirmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Değerlendir-
                    menizi en doğru yansıtan puana “X” işareti koyunuz.
                                                                                  Akran  değerlendirme  formunun
                                                                  3
                                                                       2
                                                       5
                                                            4
                                                                             1
                     ÖLÇÜTLER
                                                                                  en  önemli  amaçlarından  birisi  de
                                                                                  öğrencilerde  öğretmen  dışında
                     Konuşmanın konusu anı türüne uygundu.
                                                                                  akranları  tarafından  da  değer-
                     Konuşmanın amacı anı türüne uygundu.                         lendirileceğine  dair  farkındalık
                     Konuşması bir plan dâhilindeydi.                             oluşturmaktır.  Akran  değerlen-
                                                                                  dirme  formunun  süreç  içerisinde
                     Boğumlama, vurgulama, tonlama ve durak-
                     lamaya dikkat ederek konuştu.                                öğrenciler  tarafından  doldurul-
                                                                                  masının istenmesi ile sürecin hem
                     Kelimeleri doğru telaffuz etti.                              öğretmen tarafından kontrolünün
                     Sesini ve beden dilini etkili kullandı.                      sağlanması hem de öğrencilerin iş
                                                                                  birliği becerilerinin aktif tutulması
                     İşitilebilir bir ses tonuyla konuştu.                        hedeflenmiştir.
                     Dinleyicilerle göz teması kurdu.                             Ortaöğretim  Türk  Dili  ve  Edebi-
                                                                                  yatı  Dersi  Öğretim  Programı’nda
                     Konuşurken gereksiz sesler çıkarmamaya
                     dikkat etti.                                                 yer  verilen  eğitim  sadece  “bilme
                                                                                  (düşünce)”  için  değil,  “hissetme
                     Konuşmasında  önemli  noktaları  vurgula-                    (duygu)” ve “yapma (eylem)” için de
                     yan ve konuşmayı takip etmeyi kolaylaş-                      verilir;  dolayısıyla  sadece  bilişsel
                     tıran ifadeler kullandı.                                     ölçümler yeterli kabul edilemez il-
                     Konuşmasında görgü kurallarına uydu.                         kesini karşılar.
                     Konuşması etkiliydi.
                     PUAN
                     TOPLAM  PUAN

                                                                                                         161 161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168