Page 167 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 167
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
1. 25 Ağustosta savaş başladı. İlk günleri, Yunanlılar yer ka- 4. Artık Cenap ile sık sık Mektep idarehanesinde buluşuyor-
zanıyordu. Ufak tepeleri birer birer ele geçiriyorlardı. Bu duk. Ara sıra Fikret de gelir idi. Orada cüz’î oturarak hep
tepeler askerî bakımdan çok önemli idiler. Mustafa Kemal birden Servet-i Fünun’a gidiyorduk. Bir gün yine hep bir-
Paşa onların Çal tepesini işgal edinceye kadar korkulacak den Servet-i Fünun’da otururken, şehrin afakını o zamana
bir şey olmadığını fakat Haymana’ya girerlerse, bizim de kadar işitilmemiş mehabetli bir infilâk sarstı.
kapana tutulacağımızı söyledi.
Bu parça aşağıdaki türlerden hangisine örnektir?
Bu parçayla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
söylenemez? A) Anı B) Biyografi C) Günlük
D) Otobiyografi E) Söyleşi
A) Sade ve açık bir dil kullanılmıştır.
B) Yaşanmış bir olaya yer verilmiştir.
5.
C) Cümleler yapı yönünden aynıdır.
I. Batı Anadolu’nun yanan yerlerini dolaşarak Bursa üs-
D) Kişisel hayatı konu alan bir metindir.
tünden İstanbul’a geldik.
E) Anlatılanlar geçmiş zamanla ilişkilidir.
II. Mustafa Kemal Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti yerine
siyasî bir parti kuracaktır.
2. Türk edebiyatında anı türünün ilk örneği Babür Şah’ın III. Akşamları kumandan ceketini çıkarır, bildiğimiz ke-
Babürnâme adlı eseridir. Anı türü sonraki yıllarda diğer merli beyaz Rus gömleğini giydiği olurdu.
türlerle iç içe kullanılmıştır. Bu türün Batılı anlamda ilk IV. Kimimiz sevinmek, kimimiz kaygılanmak ve şüpheye
örnekleri Servetifünun Dönemi’nden itibaren verilmiştir. düşmekle, onun karşısında manevî ayrılığa başlıyor-
7-DEĞERLENDİRME zılmış hem de yayımlanan eser sayısı artmıştır. Saray ve Yukarıdaki cümlelerden hangileri yapı bakımından
duk.
Cumhuriyet Dönemi’nde ise hem daha olgun eserler ya-
benzerdir?
Ötesi, Anamın Kitabı, Siyasi ve Edebî Portreler, Boğaziçi
Yalıları türün önemli eserleri arasındadır.
C) II ve III
A) I ve II B) I ve IV
Bu parçada aşağıdaki yazarlardan hangisine ait bir
D) II ve IV E) III ve IV
esere yer verilmemiştir?
A) Abdülhak Şinasi Hisar 6. “Kabil küçük bir yerdir; kalemden ziyade kılıçla idare edi-
B) Halit Ziya Uşaklıgil lir. Bütün halka da tahsisat yetiştirmek imkânsızdır. Bu
halkın ailelerine bir mikdar yiyecek te’min edilerek, asker
C) Refik Halit Karay akma çıkmalıdır” fikri muvafık görüldü ve buna karar ve-
D) Yahya Kemal Beyatlı rip, Kabil ve Gazne vilayet ve civarına, otuz bin eşek yükü
kadar zahire, vergi kesildi. Kabil’in gelirini ve hasılatını bil-
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu meden, bu kadar çok vergi kesildiği için, vilayet çok ağır
bir vaziyete düştü. Bu zamanlarda baburî yazısını icad
ettim.
3. Edebiyat öğretmeni, anı konusunu işledikten sonra beş
öğrenci seçip her birinden tahtaya türün bir özelliğini Bu parça aşağıdaki eserlerin hangisinden alınmış
olabilir?
yazmasını ister. Öğrenciler anının özellikleriyle ilgili aşa-
ğıdaki cümleleri yazar. A) Babürnâme
Alp: Birinci kişi anlatımı vardır. B) Kök Türk Kitabeleri
Emine: Yazar gözlemlediği olayları anlatır. C) Ömer’in Çocukluğu
Eren: Yaşananlar aradan zaman geçtikten sonra yazılır. D) Şecere-i Türk
Hatice: Yazar öznel ifadelere yer verir.
Zafer: Anılarda ilahi bakış açısı kullanılır. E) Tabsıra
Buna göre hangi öğrencinin verdiği bilgi yanlıştır?
A) Alp B) Emine C) Eren
D) Hatice E) Zafer
Çoktan seçmeli sorular, kolay ve objektif bir puanlama ile hızlı bir değerlendirme imkânı sağlamaktadır. Birçok özelliğin
bir arada ölçülebilmesi ve zamanın daha etkili kullanımı söz konusu olduğundan tercih edilmiştir. Öğrencilerin öğren-
dikleri bilgileri çeşitli soru tiplerinde uygulama olanağı elde edeceği düşünülmektedir.
165 165