Page 167 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 167

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
                    1.  25 Ağustosta savaş başladı. İlk günleri, Yunanlılar yer ka-  4. Artık Cenap ile sık sık Mektep idarehanesinde buluşuyor-
                      zanıyordu. Ufak tepeleri birer birer ele geçiriyorlardı. Bu   duk. Ara sıra Fikret de gelir idi. Orada cüz’î oturarak hep
                      tepeler askerî bakımdan çok önemli idiler. Mustafa Kemal   birden Servet-i Fünun’a gidiyorduk. Bir gün yine hep bir-
                      Paşa onların Çal tepesini işgal edinceye kadar korkulacak   den Servet-i Fünun’da otururken, şehrin afakını o zamana
                      bir şey olmadığını fakat Haymana’ya girerlerse, bizim de   kadar işitilmemiş mehabetli bir infilâk sarstı.
                      kapana tutulacağımızı söyledi.
                                                                 Bu parça aşağıdaki türlerden hangisine örnektir?
                      Bu  parçayla  ilgili  olarak  aşağıdakilerden  hangisi
                      söylenemez?                                A) Anı                   B) Biyografi                            C) Günlük
                                                                        D) Otobiyografi                 E) Söyleşi
                      A) Sade ve açık bir dil kullanılmıştır.
                      B) Yaşanmış bir olaya yer verilmiştir.
                                                               5.
                      C) Cümleler yapı yönünden aynıdır.
                                                                 I.  Batı Anadolu’nun yanan yerlerini dolaşarak Bursa üs-
                      D) Kişisel hayatı konu alan bir metindir.
                                                                    tünden İstanbul’a geldik.
                      E) Anlatılanlar geçmiş zamanla ilişkilidir.
                                                                 II.  Mustafa  Kemal  Müdafaa-i  Hukuk  Cemiyeti  yerine
                                                                    siyasî bir parti kuracaktır.
                    2.  Türk  edebiyatında  anı  türünün  ilk  örneği  Babür  Şah’ın   III.  Akşamları  kumandan  ceketini  çıkarır,  bildiğimiz  ke-
                      Babürnâme  adlı  eseridir.  Anı  türü  sonraki  yıllarda  diğer   merli beyaz Rus gömleğini giydiği olurdu.
                      türlerle  iç  içe  kullanılmıştır.  Bu  türün  Batılı  anlamda  ilk   IV.  Kimimiz sevinmek, kimimiz kaygılanmak ve şüpheye
                      örnekleri Servetifünun Dönemi’nden itibaren verilmiştir.   düşmekle, onun karşısında manevî ayrılığa başlıyor-
                 7-DEĞERLENDİRME  zılmış hem de yayımlanan eser sayısı artmıştır. Saray ve   Yukarıdaki  cümlelerden  hangileri  yapı  bakımından
                                                                    duk.
                      Cumhuriyet Dönemi’nde ise hem daha olgun eserler ya-
                                                                 benzerdir?
                      Ötesi,  Anamın  Kitabı,  Siyasi  ve  Edebî  Portreler,  Boğaziçi
                      Yalıları türün önemli eserleri arasındadır.
                                                                                                            C) II ve III
                                                                 A) I ve II                          B) I ve IV
                      Bu  parçada  aşağıdaki  yazarlardan  hangisine  ait  bir
                                                                         D) II ve IV                          E) III ve IV
                      esere yer verilmemiştir?
                      A) Abdülhak Şinasi Hisar                 6.  “Kabil küçük bir yerdir; kalemden ziyade kılıçla idare edi-
                      B) Halit Ziya Uşaklıgil                    lir.  Bütün  halka  da  tahsisat  yetiştirmek  imkânsızdır.  Bu
                                                                 halkın ailelerine bir mikdar yiyecek te’min edilerek, asker
                      C) Refik Halit Karay                       akma çıkmalıdır” fikri muvafık görüldü ve buna karar ve-
                      D) Yahya Kemal Beyatlı                     rip, Kabil ve Gazne vilayet ve civarına, otuz bin eşek yükü
                                                                 kadar zahire, vergi kesildi. Kabil’in gelirini ve hasılatını bil-
                      E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu                    meden, bu kadar çok vergi kesildiği için, vilayet çok ağır
                                                                 bir  vaziyete  düştü.  Bu  zamanlarda  baburî  yazısını  icad
                                                                 ettim.
                    3.  Edebiyat öğretmeni, anı konusunu işledikten sonra beş
                      öğrenci  seçip  her  birinden  tahtaya  türün  bir  özelliğini   Bu  parça  aşağıdaki  eserlerin  hangisinden  alınmış
                                                                 olabilir?
                      yazmasını ister. Öğrenciler anının özellikleriyle ilgili aşa-
                      ğıdaki cümleleri yazar.                    A) Babürnâme
                      Alp: Birinci kişi anlatımı vardır.         B) Kök Türk Kitabeleri
                      Emine: Yazar gözlemlediği olayları anlatır.  C) Ömer’in Çocukluğu
                      Eren: Yaşananlar aradan zaman geçtikten sonra yazılır.  D) Şecere-i Türk
                      Hatice: Yazar öznel ifadelere yer verir.
                      Zafer: Anılarda ilahi bakış açısı kullanılır.  E) Tabsıra
                      Buna göre hangi öğrencinin verdiği bilgi yanlıştır?
                      A) Alp                                  B) Emine                    C) Eren
                               D) Hatice                            E) Zafer




                     Çoktan seçmeli sorular, kolay ve objektif bir puanlama ile hızlı bir değerlendirme imkânı sağlamaktadır. Birçok özelliğin
                     bir arada ölçülebilmesi ve zamanın daha etkili kullanımı söz konusu olduğundan tercih edilmiştir. Öğrencilerin öğren-
                     dikleri bilgileri çeşitli soru tiplerinde uygulama olanağı elde edeceği düşünülmektedir.




                                                                                                         165 165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172