Page 172 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 172
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 9 (9.1.1. - Anlama) Ders Planı Örneği
Örnek kişisel tarih
17 Haziran 2007 tarihinde Bartın'da Oktay ve İsenbike'nin çocukları olarak dünyaya geldim. 15 Mayıs 2008
tarihinde yürümeye başladım. ................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Babam ve annemin işi nedeniyle 5 Ağustos 2017'de Bartın'dan Ankara'ya taşındık. ..................................
...........................................................................................................................................................
2-KEŞFETME ............................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................
11 Mart 2020'de COVİD-19 salgını Türkiye'de görüldüğü için iki yıla yakın uzaktan eğitim gördüm. .............
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Çok sevdiğim sosyal bilimler öğretmenim, ailem burada yaşadığı için lise öğrenimime birinci tercihim olan
Ankara Fen Lisesi'nde 6 Eylül 2021'de başladım. ....................................................................................
...........................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................
Süre: 10 dk.
Öğrencilerin, Mübahat S. Kütükoğlu’nun “Tarih Araştırmalarında Usul” adlı kitabındaki “B. Tarihin Konusu” baş-
lıklı bölümden gerekli kısımları okumaları sağlanır.
Tarihin Konusu
“Tarih, geçmişteki olaylarla ve o olayların zaman içindeki akışıyla ilgilenir.” tarifi, tarihin konusunu belirlemek
için yeterli değildir. Zira, dünyadaki olaylar, sadece insanlar tarafından meydana getirilmemiştir. Bir de tabi-
at olayları vardır ki bunlar, insanın dışında gerçekleşir. Tarih ise insanların faaliyetleri neticesinde meydana
gelen olaylarla ilgilenir. Başka bir ifadeyle tarih, bir olaylar dizisini değil, insanların düşüncelerinin ifadesi olan
ve zamanla ortaya çıkan olayları; insanların yönlendirdiği sosyal gelenekleri konu edinir. Bunları şekillendiren
kanunları bulmayı, gelişme-çöküş şart ve safhalarını açıklığa kavuşturmayı görev edinir.
Fertlerin farklı psikolojik yapıları gibi, toplumların da farklı psikolojik yapıları vardır. Tarihçinin toplum psiko-
3-AÇIKLAMA Bazı tarihçiler, olayların, tamamen iktisadî faktörlerden kaynaklandığını iddia etmekte ve bütün tarihî olayla-
lojisini de göz ardı etmemesi gerekir.
ra bu perspektif içinde bakmaktadır. Prof. Ö. L. Barkan'ın da işaret ettiği gibi, "ideolojik modellerle oynamak"
ve "olayları öğreti uğruna dar kalıplar içine sokmak" tarihçi için kaçınılması gereken bir tarzdır. Bunun yerine
örnekleri çoğaltmak ve çeşitli faktörleri bir arada düşünmek gerekir (Kütükoğlu, S.M, Tarih Araştırmalarında
Usul,Türk Tarih Kurumu, Ankara, 2017, s.2-3’ten düzenlenmiştir).
Metinden hareketle öğrencilere şu sorular yöneltilir:
1) Bir olayın tarihin konusu olabilmesi için hangi özellikleri taşıması gereklidir?
2) “Depremler tarihin konusu değildir.” önermesine katılıyor musunuz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
3) Tarihsel olayların tamamen iktisadî faktörlerden kaynaklandığı iddiasına katılıyor musunuz? Görüşlerinizi
açıklayınız.
“Gerekli Materyaller” kısmındaki 2 no.lu çalışmanın yapılması sağlanır. Tarihsel Kavrama Becerisinin geliştiril-
http://meb.ai/UZVxaoP mesi hedeflenmiştir.
Tarihsel sorgulamaya dayalı araştırma becerisinin geliştirilmesi amaçlanır. Ayrıca öğrencinin tarih metodolojisini konu
edinen bir metni incelemesi sağlanarak kazanım hedeflerini gerçekleştirmek amaçlanır.
170
170