Page 171 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 171
Tarih 9 (9.1.1.-Anlama) Ders Planı Örneği EK 3: Tarih 9 (9.1.1 .- Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 10 dk.
Öğrencilere, 15 Temmuz 2016 tarihine ait takvim yaprağı sunularak " Bu tarih sizin için ne ifade ediyor?" sorusu
yöneltilir.
Öğrencilere genel olarak “Tarih kavramı sizin için ne ifade ediyor?” sorusu so-
rulur. Öğrencilerin alternatif tanımlarında ifade ettiği alt kavramlar (geçmiş,
1-GİRİŞ insan faaliyetleri, yer, zaman, sebep-sonuç vb.) tahtaya yazılır. Bu kavramlar-
dan hareketle ve öğretmen rehberliğinde (zaman içindeki insan faaliyetleri ve
bu faaliyetler sonucunda ortaya çıkan eserler ve değişimlere vurgu yaparak)
görüş geliştirme tekniğiyle ortak bir tarih tanımına ulaşılır.
Süreç değerlendirme için “Gerekli Materyaller” kısmındaki 1 no.lu çalışmanın
yapılması sağlanır. Tarihsel kavrama becerisinin geliştirilmesi
http://meb.ai/6HCmQG hedeflenmiştir.
Öğrencilerin çekmek için amacıyla son dönem Türk siyasi hayatında önemli bir tarih olan 15 Temmuz 2016 tarihi gün-
deme alınmıştır.
Ortak tarih tanımına ulaşırken öğrencilerin birbirlerini dinlemeleri saygı ve dayanışma kök değerleri ile ilişkilendirilmiştir.
Zamanı Algılama ve Kronolojik Düşünme Becerisinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
Özelden genele/parçadan bütüne yöntemiyle öğrencilerin tarihin tanımına ulaşmaları amaçlanır.
Süre: 10 dk.
I. Tarihin temel kavramlarından olay ve olgu kavramlarının keşfettirilmesi bağlamında; öğrenciler iki gruba
ayrılır. Öğrencilerin aşağıdaki ifadelerden hangisinin “olay” hangisinin “olgu” kavramlarına işaret ettiğini öğret-
men rehberliğinde tartışmaları sağlanır. Bu şekilde, daha önce ulaşılan tarih tanımı pekiştirilir. Tarih-
2-KEŞFETME • Millî Mücadele sel analiz ve yorum becerisinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
• 19 mayıs 1919
II. Yapılan tarih tanımından hareketle, tahtaya yazılan alt kavramları da kullanarak öğrencilerin kendi kişisel
tarihini (aşağıdaki örnekteki gibi) 200 kelimeyi geçmeyecek şekilde yazması istenir. Öğrenciler kişisel tarihini
yazarken hayatında etkili kişiler ile önemli olayları sebep ve sonuçlarıyla, zaman ve mekân belirterek kronolojik
bir şekilde yazmaya dikkat eder. Öğrencilerden, hayatlarındaki önemli kişileri neye göre seçtiklerini, tarihsel
bilgilere nasıl ulaştıklarını, hangi yöntemleri kullandıklarını ve elde ettikleri bilgileri sınıfta paylaşmaları istenir.
Öğrencilerin yaparak-yaşayarak öğrenme metodunu işe koşarak tarih kavramını içselleştirmeleri hedeflenir.
Öğrencilere, ana dilde iletişim yetkinliğinin artırılması ve “zamanı algılama ve kronolojik düşünme becerisi”nin kazandı-
rılması hedeflenir.
169 169