Page 166 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 166
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
Değerlendirme 4
Aşağıdaki ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” kutucuğunu işaretleyiniz. Yanlış olduğunu düşündüğünüz ifade-
lerin doğrularını altındaki boşluğa yazınız.
İFADELER D Y
Anı günü gününe yazılan öğretici metin türüdür.
Anı yazarı anlatımda günlük, mektup, fotoğraf gibi belgelerden yararlanır.
Anı yazarı anlatımda günlük, mektup, fotoğraf gibi belgelerden yararlanır.
Türk edebiyatında teknik açıdan olgunlaşmış ilk örnekleri Cumhuriyet Dönemi’nde verilir.
Anı türü hikâye, roman, tiyatro gibi edebî türlere kaynaklık eder.
7-DEĞERLENDİRME Değerlendirme 5
Öğretmen aşağıdaki metinleri okuyarak / tahtaya yansıtarak öğrencilere sorular sorar.
I. Metin
Ahırın avlusunda oynarken aşağıdaki, gümüş söğütler altında görülmeyen derenin hazin şırıltısını işitirdik. Evi-
miz, iç çitin büyük kestane ağaçları arkasında kaybolmuş gibiydi. Annem İstanbul’a gittiği için benden bir yaş
küçük olan kardeşim Hasan’la artık Dadaruh’un yanından hiç ayrılmıyorduk. Bu adam, babamın seyisi, ihtiyarca
bir Çerkezdi. Sabahleyin erkenden ahıra koşuyorduk. En sevdiğimiz şey atlardı.
II. Metin
1339 ikinci teşrininin son günlerinden birindeydi. O zaman Babıâli caddesi adını taşıyan şimdiki Ankara cad-
desinde Kanaat kitaphanesinde oturuyordum. O sırada Kanaat kitaphanesi Türkiye Tarihi adlı küçük eserimi
bastırmıştı. Ben kitaphanede otururken içeriye eski arkadaşım Ruşen Eşref girdi: Ankara’dan yeni gelmiştim
ve birkaç güne kadar tekrar dönecektim. Yeni kitabımı görünce bana dedi ki:
- Gazi, tarihî eserlere karşı büyük bir alâka gösterir. Kitabından yollarsan çok memnun olacaktır.
Aşağıdaki soruları I ve II. metne göre cevaplayınız.
1. Yukarıdaki metinlerin türü nedir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
2. İki metni gerçeklik ve objektiflik yönünden karşılaştırınız.
3. Farklı türlerde yazılan bu metinleri anlatım yönünden nasıl ilişkilendirebilirsiniz? Açıklayınız.
4. İki metinden yapısına ve yükleminin türüne göre benzer olan cümlelere örnekler veriniz.
5. Metinlerde hangi sözcüklerin yazımı yanlıştır? Açıklayınız.
6. Yanlış kullanılan noktalama işaretlerini tespit ediniz.
Bu çalışmayla öğrencilerden okuduğunu kavraması, karşılaştırma yapması, düşüncesini gerekçesiyle açıklaması ve
örnekler vermesi beklenmektedir.
Doğru yanlış soruları öğrencilerin hatırlama, tanıma ve kavrama düzeyindeki bilişsel becerilerini ölçme amacıyla kulla-
nılabilir. Ayrıca bu çalışmayla birlikte öğrenciden yanlış olduğunu düşündüğü maddenin doğrusunu yazması istenilerek
kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması ve öğrenme eksikliklerinin giderilmesi amaçlanmaktadır.
164
164