Page 176 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 176
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 3: Tarih 9 (9.1.3.- Çözümleme) Ders Planı Örneği
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 10 dk.
Bilim kurgu yazınının öncülerinden H.G Wells, 1895’te yayımlanan
“Zaman Makinesi” adlı kitabı ile zamanda yolculuk fikrinin ilk örnek-
lerinden birini vermiş, günümüze kadar popülerliği artarak devam
eden zamanda yolculuk anlatısını başlatmıştır. Wells ’in kitabında
zaman yolcusu, bir zaman makinesiyle geleceğe doğru yolculuk
1-GİRİŞ yapmaya başlar ve binlerce yıl ileriye gider (Görsel 3.1).
Siz bir zaman makinesine sahip olsaydınız hangi zamana (döne-
me), nereye gitmek isterdiniz? Niçin? Açıklayınız.
Görsel 3.1: H.G Wells’in Zaman Makinesı tasarımı
Öğretmen ilginç bir konu olan zaman makinası görsel ve sorusuyla öğrencinin konuya ilgisini çeker. Böylece öğrenci
konu ya da durum hakkında çıkarım yaparak eleştirel düşünme becerisini geliştirir. Ayrıca öğrenciler sözlü iletişime
geçer. Yaptığı çıkarımlarda geçmiş, bugün ve gelecek arasında ayrım yapar ve kronolojik düşünme becerisi geliştirir.
Öğretmen bu bölümde soru-cevap tekniğini kullanır.
Süre: 15 dk.
Aşağıdaki etkinlikler öğrencilere yaptırılır.
Aşağıdaki adımlar doğrultusunda etkinliği gerçekleştiriniz.
• Zaman makinesinde yolculuk yaptığınızı hayal ederken “zaman” ile ilgili aklınıza hangi kavramlar geldi?
Aşağıdaki bölüme bu kavramları yazınız. Yazdığınız kavramlar içinde mutlaka zaman, kronoloji, yüzyıl (asır),
takvim, milat, çağ, dönem (devir), nesil (kuşak) kavramlarının olmasına dikkat ediniz.
• Aşağıda verilen tabloya listelediğiniz kavramları yazınız. Kendinizin yaptığı ve sözlükten bulduğunuz tanım-
2-KEŞFETME Kavramlar Kavramın Sözlük Tanımı Benim Tanımım Cümle İçinde Kullanım
ları yazarak kavramları cümle içinde kullanınız.
Bu aşamada öğrencinin kronoloji içeren tarihsel verileri ve kaynakları yorumlaması sağlanır.
Bu soru ile öğrencinin geçmiş, bugün ve gelecek arasında ayrım yapması, öğrencinin tarihsel olayları zamanla ilgili ya-
nılgıya düşmeden açıklaması sağlanarak öğrenci kronolojik düşünmeye sevk edilir. Ayrıca öğrencinin kronoloji içeren
tarihsel verileri ve kaynakları yorumlamasına olanak tanınır.
174
174