Page 179 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 179

EK 3: Tarih 9 (9.1.3.- Çözümleme) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                    İbran ler, yaratılış yılı olarak   Sümer ve Esk  Mısır
                                    kabul ett kler  MÖ 3761 yılını     takv mler n n başlangıcı,
                                    takv mler n n başlangıcı olarak    krallarının tahta çıkış tar h
                                    kabul ett ler.                     olarak bel rlend .





                                      Roma şehr n n kurulduğu          Yunanlılar,  lk ol mp yatların
                                          MÖ 753 yılı, Roma               yapıldığı MÖ 776 yılını
                                     takv m n n başlangıcı olarak         takv mler n n başlangıcı
                                             kabul  ed ld .                 olarak kabul ett ler.





                                     Hr st yanlar, takv mler nde       Hz. Muhammed’ n Mekke’den
                                     Hz. İsa’nın doğum yılını esas     Med ne’ye h cret ett ğ  622 yılı,
                                      aldılar.                         Müslümanların takv m n n
                                                                       başlangıç yılı olarak bel rlend .


                                             Şekil 1.1: Bazı toplumların takvim başlangıçları
                    1.  Metinde ve şekilde verilen takvimlere sizin de ekleyeceğiniz bir tarih ve takvim var mı? Varsa ekleyerek
                       gerekçelerini açıklayınız.

                     Bu etkinlikle öğrenci iletişim becerisini geliştirmek üzere yazılı biçim ve formlarda sunulan metin, grafik, çizelge,
                     diyagram vb. materyalleri etkili bir şekilde okur ve anlar.
                 3-AÇIKLAMA  2.  Tarih şeridinde verilen tarihleri çağ, binyıl, yüzyıl yarı ve çeyrek zaman olarak ifade ediniz.





                     Burada öğrenci materyaldeki bir tarihi (yılı), çağ, binyıl, yüzyıl, yarı ve çeyrek gibi zaman kavramlarıyla ifade eder.

                    3.  Tarih şeridindeki ve metindeki takvim başlangıçlarına konu olan olaylar dünya tarihinin konusunu kapsar
                       mı? Açıklayınız.

                     Öğrenci, bu soruya vereceği çıkarımlarla tarihi dönemlere ayırmaya yönelik yaklaşımları karşılaştırır. Duygu ve düşün-
                     celerini yazılı biçim ve formlarda amaca ve hedef kitleye uygun olarak ifade eder.

                    4.  Asya’da bir tarihçi olarak tarihi dönemlendirmenizi yapmak durumunda kalsanız başlangıcınız ne olurdu?

                     Burada öğrenci öznel olarak tarihi dönemlere ayırmaya yönelik farklı yaklaşımlar önerir.

                    Toplumlar geçmişi dönemlendirirken içinde yaşadıkları coğrafyayı, siyasi ve ekonomik gelişmeleri, mensubu
                    oldukları inanç ve kültür dünyasını, kendilerince önemli gördükleri çeşitli olayları dikkate almıştır.  Bazı top-
                    lumlarda bir şehrin kuruluşu, bazı toplumlarda ise yaşanan önemli olaylar tarihsel dönemlendirmenin başlan-
                    gıcı kabul edilmiştir.

                    Tarihin dönemlere ayrılmasındaki temel amaç, geçmişte yaşanan olayların incelenmesini ve analiz edilmesini
                    kolaylaştırmaktır. Bu dönemlendirme yapılırken tarihçiler kendi dünya görüşlerine ve bakış açılarına göre bazı
                    olayları öne çıkarabilir. Örneğin Orta Çağ’ın başlangıcı olarak bazı tarihçiler Kavimler Göçü’nü (375), bazıları ise
                    Batı Roma İmparatorluğu’nun yıkılışını (476) kabul etmiştir. Aynı şekilde bazı tarihçiler Yeni Çağ’ın başlangıcı
                    olarak İstanbul’un Fethi’ni (1453), bazıları ise Amerika kıtasının keşfini (1492) esas almıştır.


                     Öğretmen konuyu örneklendirerek açıklama bölümünü bitirir.

                                                                                                         177 177
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184