Page 177 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 177
EK 3: Tarih 9 (9.1.3.- Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Süre: 25 dk.
Keşfetme basamağında oluşturduğunuz tablodaki kavramlarla ilgili kendi tanımınızı sözlü olarak ifade ediniz.
Kavramlar
Olması beklenen Kavramın Sözlük Tanımı Benim Tanımım Cümle İçinde Kullanım
kavramlar
Zaman Bir işin, bir oluşun içinde “Bu kazadan dolayı zaman
geçtiği, geçeceği veya geç- geçtikçe vicdan azabı du-
mekte olduğu süre, vakit yuyorum.”
Kronoloji Zaman bilimi “Günümüzde kronolojik
öğrenme eğiliminden
vazgeçildi.”
Geçmiş Zaman bakımından geride “Bu eski sesler içinde
kalmış geçmiş zamanlar uyuyor,
uyanıyor.”
Yüzyıl Yüzyıllık süre, asır “Son yüzyıl içinde felaket-
ler üst üste geldi.”
3-AÇIKLAMA Takvim Zamanı yıllara, aylara ve “Bu senenin takviminde
tatil günleri bir hayli fazla.”
günlere ayıran yöntem
“Miladi takvimin başlangıcı
Hz. İsa’nın doğduğu gün
Milat
olarak Milat kabul edil-
miştir.”
Çağ Zaman dilimi, vakit “Tam ergenlik çağında deli
dolu her hâli.”
Dönem, devir Kendine özgü bir özellik “Dünya atom çağında, biz
taşıyan zaman parçası hâlâ medeniyet kavgası
içindeyiz.”
Nesil Kuşak “Her şeyde olduğu gibi
her nesilden birkaç kişi iz
bırakır bu sanatta.”
İnsanlar günlük hayatlarında “Zaman nedir?” sorusuna farklı ve öznel cevaplar verir. Bilim insanları ve filozoflar
ise zamanı anlamak ve ona anlam yüklemek amacıyla İlk Çağ’dan günümüze kadar çok sayıda teori geliştirmiştir.
İlk Çağ toplumlarında zaman algısını belirleyen temel unsur inançtı. Sümer ve Babil’de zaman, tanrılar için geçerli
bir kavramdı; insanın geçmiş ve geleceğinin bir anlamı yoktu. Tek tanrılı dinlerle birlikte insanoğlu, bir yaratıcı
tarafından yaratıldığına ve kendisine tanınan bir süre içinde var olduğuna inanmaya başladı. Bu inanca göre tanrı
- zaman kavramının dışında ve ötesinde, insan ise zamanın içindeydi.
Bu kavram çözümleme tablosunu oluştururken öğrenci; geçmiş, bugün ve gelecek arasında ayrım yapar. Öğrencilerin
tarihsel olayları zamanla ilgili yanılgıya düşmeden, kronoloji içeren tarihsel verileri ve kaynakları yorumlaması sağla-
narak öğrenciler kronolojik düşünmeye sevk edilir. Bu tablo ile ilgili açıklama yaparken sözlü iletişim kurması sağlanır.
Öğretmen bu bölümde anlatım yaparak kısa ve öz şekilde doğru bilgiyi öğrenciye aktarır.
175 175