Page 177 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 177

EK 3: Tarih 9 (9.1.3.- Çözümleme) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Süre: 25 dk.
                    Keşfetme basamağında oluşturduğunuz tablodaki kavramlarla ilgili kendi tanımınızı sözlü olarak ifade ediniz.


                     Kavramlar
                     Olması beklenen   Kavramın Sözlük Tanımı  Benim Tanımım      Cümle İçinde Kullanım
                     kavramlar


                     Zaman          Bir işin, bir oluşun içinde                   “Bu kazadan dolayı zaman
                                    geçtiği, geçeceği veya geç-                   geçtikçe vicdan azabı du-
                                    mekte olduğu süre, vakit                      yuyorum.”
                     Kronoloji      Zaman bilimi                                  “Günümüzde kronolojik
                                                                                  öğrenme eğiliminden
                                                                                  vazgeçildi.”
                     Geçmiş         Zaman bakımından geride                       “Bu eski sesler içinde
                                    kalmış                                        geçmiş zamanlar uyuyor,
                                                                                  uyanıyor.”
                     Yüzyıl         Yüzyıllık süre, asır                          “Son yüzyıl içinde felaket-
                                                                                  ler üst üste geldi.”

                 3-AÇIKLAMA  Takvim  Zamanı yıllara, aylara ve                    “Bu senenin takviminde
                                                                                  tatil günleri bir hayli fazla.”
                                    günlere ayıran yöntem
                                                                                  “Miladi takvimin başlangıcı
                                    Hz. İsa’nın doğduğu gün
                     Milat
                                                                                  olarak Milat kabul edil-
                                                                                  miştir.”
                     Çağ            Zaman dilimi, vakit                           “Tam ergenlik çağında deli
                                                                                  dolu her hâli.”

                     Dönem, devir   Kendine özgü bir özellik                      “Dünya atom çağında, biz
                                    taşıyan zaman parçası                         hâlâ medeniyet kavgası
                                                                                  içindeyiz.”
                     Nesil          Kuşak                                         “Her şeyde olduğu gibi
                                                                                  her nesilden birkaç kişi iz
                                                                                  bırakır bu sanatta.”

                    İnsanlar günlük hayatlarında “Zaman nedir?” sorusuna farklı ve öznel cevaplar verir. Bilim insanları ve filozoflar
                    ise zamanı anlamak ve ona anlam yüklemek amacıyla İlk Çağ’dan günümüze kadar çok sayıda teori geliştirmiştir.

                    İlk Çağ toplumlarında zaman algısını belirleyen temel unsur inançtı. Sümer ve Babil’de zaman, tanrılar için geçerli
                    bir kavramdı; insanın geçmiş ve geleceğinin bir anlamı yoktu. Tek tanrılı dinlerle birlikte insanoğlu, bir yaratıcı
                    tarafından yaratıldığına ve kendisine tanınan bir süre içinde var olduğuna inanmaya başladı. Bu inanca göre tanrı
                    - zaman kavramının dışında ve ötesinde, insan ise zamanın içindeydi.




                  Bu kavram çözümleme tablosunu oluştururken öğrenci; geçmiş, bugün ve gelecek arasında ayrım yapar. Öğrencilerin
                  tarihsel olayları zamanla ilgili yanılgıya düşmeden, kronoloji içeren tarihsel verileri ve kaynakları yorumlaması sağla-
                  narak öğrenciler kronolojik düşünmeye sevk edilir. Bu tablo ile ilgili açıklama yaparken sözlü iletişim kurması sağlanır.


                  Öğretmen bu bölümde anlatım yaparak kısa ve öz şekilde doğru bilgiyi öğrenciye aktarır.






                                                                                                         175 175
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182