Page 141 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 141
EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (İlahi) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Ölçme 5
Öğretmen, aşağıdaki çoktan seçmeli test maddelerini etkileşimli tahtaya yansıtır ve öğrencilerle bütün seçe-
nekleri tartışarak soruları çözdürür.
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği belirleyiniz.
1. 5.
Gönlüm düştü bu sevdaya Aşkın aldı benden beni
Gel gör beni aşk neyledi Bana seni gerek seni
Başımı verdim kavgaya Ben yanarım dün ü günü
Gel gör beni aşk neyledi Bana seni gerek seni
Yunus Emre Yunus Emre
Yukarıdaki dörtlüğün teması nedir?
Dörtlükten hareketle Oğuz Türkçesi ile yazılan ilk ürünlerle
A) Yalnızlık B) Ölüm C) Aşk acısı ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
D) Ayrılık E) Zamandan şikâYet A) Beşerî aşk işlenmiştir.
(Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.) B) Süslü bir anlatım vardır.
C) Tasavvufun etkisi görülmektedir.
2. Nasrettin Hoca, Yunus Emre gibi büyük düşünürlerin Ana- D) Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
dolu’nun muhtelif yerlerinde mezarlarının olmasının nedeni
aşağıdakilerden hangisidir? E) Nazım biçimi koşmadır.
(Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.)
A) Şair olmaları
B) Aynı dönemde yaşamaları
6. Ahmet, dinî tasavvufi şiirler okumayı seven bir öğrencidir.
C) Toplum tarafından benimsenmeleri Edebiyat proje ödevi için bu tür şiirlerden oluşan bir güldes-
5-DEĞERLENDİRME (Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.) Buna göre Ahmet hazırladığı güldestede aşağıdaki dörtlükler-
te hazırlar.
D) Aynı isimde birden fazla düşünürün olması
E) Aynı temaları işlemeler
den hangisine yer vermemiştir?
A) Birdenbire durduğum yerde bütün ulular
3.
Sûfilere sohbet gerek
Hızır Baba’m hazır olup lütfederek
Ahîlere ahret gerek Hakk aşkını gönlüm içine saldı dostlar
Mecnunlara Leylâ gerek Yardım edip, elim tutup aldı dostlar
Bana seni gerek seni B) Kuru idik yaş olduk, ayak idik baş olduk
Bu dörtlükle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylene- Havalandık kuş olduk, uçtuk Elhamdülillâh
mez? Tapduğun tapusunda, kul olduk kapusunda
Yunus miskin çiğ idik, piştik Elhamdülillâ
A) Redif vardır.
B) Tam kafiye kullanılmıştır. C) İncecikten bir kar yağar
Tozar Elif Elif diye
C) Bir ilahiden alınmıştır.
Deli gönül abdal olmuş
D) Teşbih yapılmıştır.
Gezer Elif Elif diye
E) 8’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
4. D) Hak şerleri hayr eyler
I. Allah’ı övmek ve Allah’a yalvarmak için oluşturulan şiirler- Zannetme ki gayr eyler
dir. Ârif anı seyr eyler
II. Aruzla yazılanları koşmaların şekil özelliklerini taşır. Mevlâ görelim n’eyler
III. Özel bir ezgiyle söylenir. N’eylerse güzel eyler
IV. Divan edebiyatındaki tevhit ve münacaatlara benzer. E) Eşrefoğlu! Al haberi:
V. Bu tür eserlerde lirizm esastır. Bahçe biziz, gül bizdedir.
VI. Numaralandırılmış ifadelerden hangileri ilahinin özellikle- Biz de Mevlânın kuluyuz,
rinden değildir? Yetmiş iki dil bizdedir…
A) Yalnız II B) I ve II C) II ve III
D) II ve V E) IV ve V
Geniş kapsamlı konuların tek bir soru ile ölçülebilmesini sağlaması, notlandırmanın hızlı ve kolay olması, öğrencilerin
hem bilgi hem de farklı becerilerini ölçmeye imkân vermesi ve bilişsel alanın farklı düzeyleri için de kullanılabilmesi do-
layısıyla çoktan seçmeli testler kullanılmıştır.
139 139