Page 141 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 141

EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (İlahi) Ders Planı Örneği    Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Ölçme 5
                    Öğretmen, aşağıdaki çoktan seçmeli test maddelerini etkileşimli tahtaya yansıtır ve öğrencilerle bütün seçe-
                    nekleri tartışarak soruları çözdürür.
                    Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz ve doğru seçeneği belirleyiniz.

                       1.                                        5.
                        Gönlüm düştü bu sevdaya                  Aşkın aldı benden beni
                        Gel gör beni aşk neyledi                 Bana seni gerek seni
                        Başımı verdim kavgaya                    Ben yanarım dün ü günü
                        Gel gör beni aşk neyledi                 Bana seni gerek seni
                                        Yunus Emre                                           Yunus Emre
                        Yukarıdaki dörtlüğün teması nedir?
                                                                 Dörtlükten hareketle Oğuz Türkçesi ile yazılan ilk ürünlerle
                        A) Yalnızlık         B) Ölüm             C) Aşk acısı  ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
                                       D) Ayrılık     E) Zamandan şikâYet  A) Beşerî aşk işlenmiştir.
                       (Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.)   B) Süslü bir anlatım vardır.
                                                                 C) Tasavvufun etkisi görülmektedir.
                       2.  Nasrettin  Hoca,  Yunus  Emre  gibi  büyük  düşünürlerin  Ana-  D) Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
                        dolu’nun muhtelif yerlerinde mezarlarının olmasının nedeni
                        aşağıdakilerden hangisidir?              E) Nazım biçimi koşmadır.
                                                               (Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.)
                        A) Şair olmaları
                        B) Aynı dönemde yaşamaları
                                                               6.  Ahmet, dinî tasavvufi şiirler okumayı seven bir öğrencidir.
                        C) Toplum tarafından benimsenmeleri      Edebiyat proje ödevi için bu tür şiirlerden oluşan bir güldes-
                 5-DEĞERLENDİRME  (Soru OGM materyal soru havuzundan alınmıştır.)   Buna göre Ahmet hazırladığı güldestede aşağıdaki dörtlükler-
                                                                 te hazırlar.
                        D) Aynı isimde birden fazla düşünürün olması
                        E) Aynı temaları işlemeler
                                                                 den hangisine yer vermemiştir?
                                                                 A) Birdenbire durduğum yerde bütün ulular
                        3.
                        Sûfilere sohbet gerek
                                                                 Hızır Baba’m hazır olup lütfederek
                        Ahîlere ahret gerek                      Hakk aşkını gönlüm içine saldı dostlar
                        Mecnunlara Leylâ gerek                   Yardım edip, elim tutup aldı dostlar
                        Bana seni gerek seni                     B) Kuru idik yaş olduk, ayak idik baş olduk
                        Bu  dörtlükle  ilgili  olarak  aşağıdakilerden  hangisi  söylene-  Havalandık kuş olduk, uçtuk Elhamdülillâh
                        mez?                                     Tapduğun tapusunda, kul olduk kapusunda
                                                                 Yunus miskin çiğ idik, piştik Elhamdülillâ
                        A) Redif vardır.
                        B) Tam kafiye kullanılmıştır.            C) İncecikten bir kar yağar
                                                                 Tozar Elif Elif diye
                        C) Bir ilahiden alınmıştır.
                                                                 Deli gönül abdal olmuş
                        D) Teşbih yapılmıştır.
                                                                 Gezer Elif Elif diye
                        E) 8’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.
                        4.                                       D) Hak şerleri hayr eyler
                         I.  Allah’ı övmek ve Allah’a yalvarmak için oluşturulan şiirler-  Zannetme ki gayr eyler
                           dir.                                  Ârif anı seyr eyler
                         II.  Aruzla yazılanları koşmaların şekil özelliklerini taşır.  Mevlâ görelim n’eyler
                         III.  Özel bir ezgiyle söylenir.        N’eylerse güzel eyler
                         IV.  Divan edebiyatındaki tevhit ve münacaatlara benzer.  E) Eşrefoğlu! Al haberi:
                         V.  Bu tür eserlerde lirizm esastır.    Bahçe biziz, gül bizdedir.
                         VI.  Numaralandırılmış ifadelerden hangileri ilahinin özellikle-  Biz de Mevlânın kuluyuz,
                           rinden değildir?                      Yetmiş iki dil bizdedir…

                            A) Yalnız II                  B) I ve II                          C) II ve III
                                   D) II ve V                     E) IV ve V



                  Geniş kapsamlı konuların tek bir soru ile ölçülebilmesini sağlaması, notlandırmanın hızlı ve kolay olması, öğrencilerin
                  hem bilgi hem de farklı becerilerini ölçmeye imkân vermesi ve bilişsel alanın farklı düzeyleri için de kullanılabilmesi do-
                  layısıyla çoktan seçmeli testler kullanılmıştır.




                                                                                                         139 139
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146