Page 144 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 144
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10 (Anı) Ders Planı Örneği
A.4.10. Metinde yazarın bakış açısını belirler.
a) Bilgilendirici / öğretici metinlerde yazar ile anlatıcının aynı şey olduğu yani ede-
bî (sanatsal / kurgusal) metinlerden farklı olarak gerçek bir kişi olduğu belirtilir.
b) Yazarın konuya ve okuyucuya yönelik yaklaşımı / tavrı belirlenir. Yazarın konuyu
hangi açıdan ele aldığı yanında, yönlendirme yapıp yapmadığı, taraf olup ol-
madığı, öznel veya nesnel davranıp davranmadığı gibi hususların bakış açısına
etkide bulunduğu hatırlatılır.
A.4.11. Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansı-
malarını değerlendirir.
a) Metinde görülen veya metnin ortaya koyduğu fikrî, felsefi, siyasi veya estetik
anlayışın; diğer metinler veya yazarlarla bağlantılarının / etkileşimlerinin belir-
lenmesi sağlanır.
b) Metni aynı, benzer veya farklı anlayıştaki metinlerle karşılaştırır.
A.4.12. Metni yorumlar.
Metindeki açık ve örtük iletileri; metinle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncel-
lemelerini ve beğenisini metne dayanarak / gerekçelendirerek ilgili kazanımlar
çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.
A.4.13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
a) Yazarın diğer önemli eserlerinden bahsedilir.
b) E-posta, haber, blog gibi metinler için bu kazanıma ilişkin bir çalışma yapılması
zorunlu değildir.
A.4.14. Türün ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sı-
ralar.
Önde gelen, temsil eden diğer yerli ve yabancı yazar ve eserlerden bahsedilir.
A.4.15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
B) YAZMA
B.1. Farklı türlerde metinler yazar.
a) “Ünite, Süre ve İçerikleri” tablosunda belirtilen türlerde yazma çalışmaları yap-
tırılır.
b) İşlenen metinden hareketle farklı türlerde yazma çalışmalarına da yer verilir.
B.2. Yazacağı metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef
kitleyi belirler.
B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.
a) Konuyla ilgili okuma ve araştırma yaptırılır.
b) Yazısında kullanacağı bilgi, gözlem, düşünce, duygu, izlenim ve deneyimleriyle
ilgili notlar çıkarması ve görsel, işitsel dokümanlar bulması veya hazırlaması
sağlanır.
c) Araştırma, kaynaklara ulaşma, genel ağı doğru ve etkin kullanma, not alma ve
özetleme teknikleri üzerinde durulur.
ç) Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve etik boyutları belirtilir.
d) Konuyu sınırlamanın önemine değinilir.
142
142