Page 144 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 144

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 2: Türk Dili ve Edebiyatı 10  (Anı) Ders Planı Örneği


                                        A.4.10. Metinde yazarın bakış açısını belirler.
                                        a)  Bilgilendirici / öğretici metinlerde yazar ile anlatıcının aynı şey olduğu yani ede-
                                          bî (sanatsal / kurgusal) metinlerden farklı olarak gerçek bir kişi olduğu belirtilir.
                                        b)  Yazarın konuya ve okuyucuya yönelik yaklaşımı / tavrı belirlenir. Yazarın konuyu
                                          hangi açıdan ele aldığı yanında, yönlendirme yapıp yapmadığı, taraf olup ol-
                                          madığı, öznel veya nesnel davranıp davranmadığı gibi hususların bakış açısına
                                          etkide bulunduğu hatırlatılır.
                                        A.4.11. Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansı-
                                        malarını değerlendirir.
                                        a)  Metinde görülen veya metnin ortaya koyduğu fikrî, felsefi, siyasi veya estetik
                                          anlayışın; diğer metinler veya yazarlarla bağlantılarının / etkileşimlerinin belir-
                                          lenmesi sağlanır.
                                        b)  Metni aynı, benzer veya farklı anlayıştaki metinlerle karşılaştırır.
                                        A.4.12. Metni yorumlar.
                                        Metindeki açık ve örtük iletileri; metinle ilgili tespitlerini, eleştirilerini, güncel-
                                        lemelerini ve beğenisini metne dayanarak / gerekçelendirerek ilgili kazanımlar
                                        çerçevesinde ifade etmesi sağlanır.
                                        A.4.13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
                                        a)  Yazarın diğer önemli eserlerinden bahsedilir.
                                        b)  E-posta, haber, blog gibi metinler için bu kazanıma ilişkin bir çalışma yapılması
                                          zorunlu değildir.
                                        A.4.14. Türün ve dönemin / akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sı-
                                        ralar.
                                        Önde gelen, temsil eden diğer yerli ve yabancı yazar ve eserlerden bahsedilir.
                                        A.4.15. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
                                        B) YAZMA
                                        B.1. Farklı türlerde metinler yazar.
                                        a)  “Ünite, Süre ve İçerikleri” tablosunda belirtilen türlerde yazma çalışmaları yap-
                                          tırılır.
                                        b)  İşlenen metinden hareketle farklı türlerde yazma çalışmalarına da yer verilir.
                                        B.2. Yazacağı metnin türüne göre konu, tema, ana düşünce, amaç ve hedef
                                        kitleyi belirler.
                                        B.3. Yazma konusuyla ilgili hazırlık yapar.
                                        a)  Konuyla ilgili okuma ve araştırma yaptırılır.
                                        b)  Yazısında kullanacağı bilgi, gözlem, düşünce, duygu, izlenim ve deneyimleriyle
                                          ilgili notlar çıkarması ve görsel, işitsel dokümanlar bulması veya hazırlaması
                                          sağlanır.
                                        c)  Araştırma, kaynaklara ulaşma, genel ağı doğru ve etkin kullanma, not alma ve
                                          özetleme teknikleri üzerinde durulur.
                                        ç)  Kaynak kullanma ve alıntı yapmanın hukuki ve etik boyutları belirtilir.
                                        d)  Konuyu sınırlamanın önemine değinilir.














       142
      142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149