Page 234 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 234

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği


                  Yukarıdaki etkinlikteki verilere göre aşağıdaki sorular  sınıfa sorulur.
                  •  Yerel saati en ilerde olan hangi arkadaşımızdır? Nedenleriyle açıklayınız.
                   (Cevap: En sağdaki öğrenci en doğudaki meridyende yer aldığı için.)
                  •  Yerel saati en geride olan hangi arkadaşımızdır? Nedenleriyle açıklayınız.
                   (Cevap: En soldaki öğrenci en batıda yer aldığı için)
                  •  Güneş ilk olarak hangi arkadaşımızın bulunduğu meridyende doğmuştur? Nedenleriyle açıklayınız.

                   (Cevap: En sağdaki öğrenci çünkü dünyamız batıdan doğuya doğru döndüğü için güneş ilk olarak en doğu-
                   daki merkezde doğar.)
                  •  1 doğu meridyeni üzerindeki Hakan’ın yerel saati kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.

                   (Cevap: 12.04  çünkü 1 derecelik meridyen arası 4 dakikadır. Hakan, yerel saati 12:00 olan Pelin’in 1 derece
                   doğusunda yer aldığı için yerel saat 12.04 olur.)
                  •  3 doğu meridyeni üzerindeki Ayşe’nin yerel saati kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.
                   (Cevap: 12.12 çünkü 1 derecelik meridyen arası 4 dakikadır. Ayşe ile Pelin arasında 3 meridyen fark 12 daki-
                   kalık zaman farkı bulunur.  Ayşe, yerel saati 12.00 olan Pelin’in 3 derece doğusunda yer aldığı için yerel saat
                   12.12 olur.)
                  •  4 batı meridyeni üzerindeki Osman’ın yerel saati  kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.
              2-KEŞFETME     (Cevap: 11.44 çünkü Osman başlangıç meridyeni üzerinde yerel saati 12.00 olan Pelin’den 4 meridyen batıda

                   olduğu için 16 dakika daha geridedir. O nedenle daha öğlen anını yaşamayan Osman’ın yerel saati 11.44'tür.)
                  •  Öğrenciler 1 adım sağa doğru ilerlerlerse yerel  saatlerinde ne gibi değişiklikler olur?
                   (Cevap: Her öğrencinin yerel saati 4 dakika ilerler. İki meridyen arası zaman farkı 4 dakikadır. Dönüş yönü
                   batıdan doğuya doğru olduğu için  herkesin yerel saati 4 dakika ilerler.)
                  Öğretmen koordinat sistemini oluşturan paralel ve meridyenlerle ilgili aşağıda verilen soruları öğrencilerden
                  çözmelerini ister.


                   Aşağıda yer alan sorular aracılığıyla öğrencilerin koordinat sistemine ait matematiksel hesaplamaları yapabilmeleri
                   amaçlanmıştır.

                  Soru : Emre arkadaşımız Ekvator üzerinde yer alırken 2220  km kuzeye doğru hareket ettiğinde kaçıncı para-
                  lele ulaşacaktır.
                  Cevap
                  •   Her paralel arası mesafenin 111 km’dir.
                             o
                  •  2220/111 = 20  paralel farkı bulunur.
                                          o
                  •  Kuzeye doğru gidildiği için 20  kuzey paraleline ulaşılmış olur.






               Soru-cevap tekniğinin yoğunlukta olduğu bu etkinlik aracılığıyla öğrencilere birbirlerinin fikirlerine ve farklı düşüncelere
               saygılı olunması gerektiği hatırlatılır. Böylece öğretim programlarında yer verilen kök değerlerden biri olan saygı değe-
               rinin kazandırılması amaçlanmıştır.









       232
      232
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239