Page 234 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 234
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği
Yukarıdaki etkinlikteki verilere göre aşağıdaki sorular sınıfa sorulur.
• Yerel saati en ilerde olan hangi arkadaşımızdır? Nedenleriyle açıklayınız.
(Cevap: En sağdaki öğrenci en doğudaki meridyende yer aldığı için.)
• Yerel saati en geride olan hangi arkadaşımızdır? Nedenleriyle açıklayınız.
(Cevap: En soldaki öğrenci en batıda yer aldığı için)
• Güneş ilk olarak hangi arkadaşımızın bulunduğu meridyende doğmuştur? Nedenleriyle açıklayınız.
(Cevap: En sağdaki öğrenci çünkü dünyamız batıdan doğuya doğru döndüğü için güneş ilk olarak en doğu-
daki merkezde doğar.)
• 1 doğu meridyeni üzerindeki Hakan’ın yerel saati kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.
(Cevap: 12.04 çünkü 1 derecelik meridyen arası 4 dakikadır. Hakan, yerel saati 12:00 olan Pelin’in 1 derece
doğusunda yer aldığı için yerel saat 12.04 olur.)
• 3 doğu meridyeni üzerindeki Ayşe’nin yerel saati kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.
(Cevap: 12.12 çünkü 1 derecelik meridyen arası 4 dakikadır. Ayşe ile Pelin arasında 3 meridyen fark 12 daki-
kalık zaman farkı bulunur. Ayşe, yerel saati 12.00 olan Pelin’in 3 derece doğusunda yer aldığı için yerel saat
12.12 olur.)
• 4 batı meridyeni üzerindeki Osman’ın yerel saati kaçtır? Nedenleriyle açıklayınız.
2-KEŞFETME (Cevap: 11.44 çünkü Osman başlangıç meridyeni üzerinde yerel saati 12.00 olan Pelin’den 4 meridyen batıda
olduğu için 16 dakika daha geridedir. O nedenle daha öğlen anını yaşamayan Osman’ın yerel saati 11.44'tür.)
• Öğrenciler 1 adım sağa doğru ilerlerlerse yerel saatlerinde ne gibi değişiklikler olur?
(Cevap: Her öğrencinin yerel saati 4 dakika ilerler. İki meridyen arası zaman farkı 4 dakikadır. Dönüş yönü
batıdan doğuya doğru olduğu için herkesin yerel saati 4 dakika ilerler.)
Öğretmen koordinat sistemini oluşturan paralel ve meridyenlerle ilgili aşağıda verilen soruları öğrencilerden
çözmelerini ister.
Aşağıda yer alan sorular aracılığıyla öğrencilerin koordinat sistemine ait matematiksel hesaplamaları yapabilmeleri
amaçlanmıştır.
Soru : Emre arkadaşımız Ekvator üzerinde yer alırken 2220 km kuzeye doğru hareket ettiğinde kaçıncı para-
lele ulaşacaktır.
Cevap
• Her paralel arası mesafenin 111 km’dir.
o
• 2220/111 = 20 paralel farkı bulunur.
o
• Kuzeye doğru gidildiği için 20 kuzey paraleline ulaşılmış olur.
Soru-cevap tekniğinin yoğunlukta olduğu bu etkinlik aracılığıyla öğrencilere birbirlerinin fikirlerine ve farklı düşüncelere
saygılı olunması gerektiği hatırlatılır. Böylece öğretim programlarında yer verilen kök değerlerden biri olan saygı değe-
rinin kazandırılması amaçlanmıştır.
232
232