Page 232 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 232

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği


                  Cevap
                  •  En büyük paralel dairesinin ekvator olduğu
                  •  Paralellerin çevre uzunluklarının ekvatordan kutuplara doğru küçüldüğü
                  •  Paralel numaralarının kutuplara doğru büyüdüğü
                  •  Ardışık iki paralel dairesinin arası 111 km olduğu










                  Öğretmen, Ekvator ile dönenceler arasına alçak enlemler, dönenceler ile kutup daireleri arasına orta enlem-
                  ler, kutup daireleri ile kutup noktaları arasına yüksek enlemler denildiğini açıklar.
                  Öğretmen aşağıda verilen zihin haritası üzerinde boş bırakılan yerlerin öğrenciler tarafından doldurulmasını ister.

                                    Denizlerin tuzluluk oranı     Çünkü

                                    Çizgisel hız                  Çünkü
                                    Kalıcı kar sınırı
                                                                  Çünkü
              2-KEŞFETME     Ekvatordan   Gece gündüz arası zaman farkı  Çünkü

                                    Hayvan türleri
                                                                  Çünkü
                      kutup
                    enlemlerine    Güneş ışınlarının geliş açısı  Çünkü
                     gidildikçe
                                   Ortalama sıcaklık              Çünkü

                                   İklim                          Çünkü

                                   Bitki örtüsü                   Çünkü
                                   Tarım ürünleri                 Çünkü

                                   Yerleşme türleri ve tipleri    Çünkü
                  Cevap
                  •  Denizlerin tuzluluk oranı azalır. Çünkü sıcaklık ve buharlaşma azalır.
                  •  Çizgisel hız azalır. Çünkü dünyanın geoid şeklinden dolayı çevresi küçülür.
                  •  Kalıcı kar sınırı azalır. Çünkü sıcaklık düşer.
                  •  Güneş ışınlarının geliş açısı azalır. Çünkü dünyanın şekli geoid biçimindedir.
                  •  Ortalama sıcaklık azalır. Çünkü güneş ışınlarının geliş açısı azalır.
                  •  İklim değişir. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık değişimleri yaşanır.
                  •  Bitki örtüsü çeşitliği azalır. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.
                  •  Tarım ürünleri çeşitliliği azalır.  Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.
                  •  Yerleşme türleri farklılık gösterir.  Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.



                Dünya üzerindeki özel enlemlerin (Dönenceler ve kutup daireleri gibi) önemine vurgu yapılarak insan tabiatına en uygun
                enlem kuşağının orta enlemler olduğunun anlaşılması sağlanır.


                Bu zihin haritası etkinliğinin amacı, ekvatordan kutup enlemlerine gidildikçe gerçekleşen değişimlerle ilgili olarak öğ-
                rencilerin sebep-sonuç ilişkisi kurmasını sağlamaktır. Bu etkinlik süresince öğrencilerin düşüncelerini ana dilde ileti-
                şim yetkinliği kapsamında ifade etmeleri beklenmiştir.


       230
      230
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237