Page 232 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 232
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği
Cevap
• En büyük paralel dairesinin ekvator olduğu
• Paralellerin çevre uzunluklarının ekvatordan kutuplara doğru küçüldüğü
• Paralel numaralarının kutuplara doğru büyüdüğü
• Ardışık iki paralel dairesinin arası 111 km olduğu
Öğretmen, Ekvator ile dönenceler arasına alçak enlemler, dönenceler ile kutup daireleri arasına orta enlem-
ler, kutup daireleri ile kutup noktaları arasına yüksek enlemler denildiğini açıklar.
Öğretmen aşağıda verilen zihin haritası üzerinde boş bırakılan yerlerin öğrenciler tarafından doldurulmasını ister.
Denizlerin tuzluluk oranı Çünkü
Çizgisel hız Çünkü
Kalıcı kar sınırı
Çünkü
2-KEŞFETME Ekvatordan Gece gündüz arası zaman farkı Çünkü
Hayvan türleri
Çünkü
kutup
enlemlerine Güneş ışınlarının geliş açısı Çünkü
gidildikçe
Ortalama sıcaklık Çünkü
İklim Çünkü
Bitki örtüsü Çünkü
Tarım ürünleri Çünkü
Yerleşme türleri ve tipleri Çünkü
Cevap
• Denizlerin tuzluluk oranı azalır. Çünkü sıcaklık ve buharlaşma azalır.
• Çizgisel hız azalır. Çünkü dünyanın geoid şeklinden dolayı çevresi küçülür.
• Kalıcı kar sınırı azalır. Çünkü sıcaklık düşer.
• Güneş ışınlarının geliş açısı azalır. Çünkü dünyanın şekli geoid biçimindedir.
• Ortalama sıcaklık azalır. Çünkü güneş ışınlarının geliş açısı azalır.
• İklim değişir. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık değişimleri yaşanır.
• Bitki örtüsü çeşitliği azalır. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.
• Tarım ürünleri çeşitliliği azalır. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.
• Yerleşme türleri farklılık gösterir. Çünkü enlemden kaynaklı sıcaklık azalır.
Dünya üzerindeki özel enlemlerin (Dönenceler ve kutup daireleri gibi) önemine vurgu yapılarak insan tabiatına en uygun
enlem kuşağının orta enlemler olduğunun anlaşılması sağlanır.
Bu zihin haritası etkinliğinin amacı, ekvatordan kutup enlemlerine gidildikçe gerçekleşen değişimlerle ilgili olarak öğ-
rencilerin sebep-sonuç ilişkisi kurmasını sağlamaktır. Bu etkinlik süresince öğrencilerin düşüncelerini ana dilde ileti-
şim yetkinliği kapsamında ifade etmeleri beklenmiştir.
230
230