Page 233 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 233
EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretmen, enlem etkisiyle ilgili aşağıda yer alan ders içi çalışmayı akıllı tahtaya yansıtır.
Bu olanak yok ise, öğrencilerden ders kitaplarından bu etkinliği açmalarını ister ve haritada konumları verilen
denizlerin, tuzluluk oranlarına göre az olandan çok olana doğru sıralamalarını ister.
Bu görselde iki meridyen yayı arasındaki
mesafenin sadece ekvator üzerinde 111
km olduğu, kutuplara doğru bu mesafe-
nin azaldığı ve kutuplarda bütün merid-
yen yaylarının birleştiğini görmeleri ve
anlamaları hedeflenmiştir.
2-KEŞFETME Cevap
Barents Denizi, Baltık Denizi, Karadeniz, Akdeniz, Kızıldeniz
Öğretmen ardışık meridyenler arasında 4 dakika zaman farkı olduğunu uygulamalı bir şekilde açıklamak için
eğitsel oyun etkinliği tekniği ile 9 öğrenciyi tahtaya kaldırır.
Öğrenciler tahtada aralarında 1 adım mesafe kalacak şekilde sıralanırlar. En ortadaki öğrenci başlangıç me-
0
ridyeni ( 0 meridyeni) olarak belirtilir. Sağ taraftakiler ardışık doğu meridyeni 1, 2, 3 ve 4 doğu meridyeni ; sol
taraftakiler 1, 2, 3 ve 4 batı meridyeni olarak belirtilir. Başlangıç meridyenindeki öğrencinin yerel saati 12.00
(Öğlen vakti) olarak kabul edilecek şeklinde bir sıralama yapılır.
Yazı Tahtası
40 BM 40 DM
Osman
Öğretmen Masası Mert
30 BM 30 DM
Ayla 20 DM Ayşe
20 BM 10 DM Ali
Cem 10 BM
Musa 0 DM Hakan
Pelin
Güneş
Bu etkinlik, koordinat sisteminin en önemli unsurlarından biri olan enlem etkisinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak ve
öğrencilerin süreç içindeki ilerleyişlerini değerlendirebilmek (süreç değerlendirme) amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Sınıf içi eğitsel oyun tekniği kullanılarak öğrencilerin sınıf içi etkin katılımı sayesinde yerel saat farklarının öğretimi
hedeflenmiştir. Eğitsel oyunlar, öğretimin daha kalıcı ve öğrenciler açısından daha eğlenceli olmasını sağlaması açısın-
dan önemlidir. Eğitsel oyun sayesinde yerel saat farkının daha somut bir şekilde öğretilmesi amaçlanmıştır.
231 231