Page 233 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 233

EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği         Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Öğretmen, enlem etkisiyle ilgili aşağıda yer alan ders içi çalışmayı akıllı tahtaya yansıtır.

                    Bu olanak yok ise, öğrencilerden ders kitaplarından bu etkinliği açmalarını ister ve haritada konumları verilen
                    denizlerin, tuzluluk oranlarına göre az olandan çok olana doğru sıralamalarını ister.

















                                                                          Bu görselde iki meridyen yayı arasındaki
                                                                          mesafenin sadece ekvator üzerinde 111
                                                                          km olduğu, kutuplara doğru bu mesafe-
                                                                          nin azaldığı ve kutuplarda bütün merid-
                                                                          yen  yaylarının  birleştiğini  görmeleri  ve
                                                                          anlamaları hedeflenmiştir.

                 2-KEŞFETME     Cevap

                    Barents Denizi, Baltık Denizi, Karadeniz, Akdeniz, Kızıldeniz

                    Öğretmen ardışık meridyenler arasında 4 dakika zaman farkı olduğunu uygulamalı bir şekilde açıklamak için
                    eğitsel oyun etkinliği tekniği ile 9 öğrenciyi tahtaya kaldırır.
                    Öğrenciler tahtada aralarında 1 adım mesafe kalacak şekilde sıralanırlar. En ortadaki öğrenci başlangıç me-
                            0
                    ridyeni ( 0  meridyeni) olarak belirtilir. Sağ taraftakiler ardışık doğu meridyeni 1,  2, 3 ve 4 doğu meridyeni ;  sol
                    taraftakiler 1, 2, 3 ve 4 batı meridyeni olarak belirtilir. Başlangıç meridyenindeki öğrencinin yerel saati 12.00
                    (Öğlen vakti) olarak kabul edilecek şeklinde bir sıralama yapılır.


                                             Yazı Tahtası
                                 40 BM                        40 DM
                                 Osman
                       Öğretmen Masası                        Mert
                                   30 BM                    30 DM
                                   Ayla                 20 DM  Ayşe
                                       20 BM        10 DM  Ali
                                       Cem  10 BM
                                           Musa  0 DM  Hakan
                                                Pelin
                                               Güneş











                   Bu etkinlik, koordinat sisteminin en önemli unsurlarından biri olan enlem etkisinin daha iyi anlaşılmasını sağlamak ve
                   öğrencilerin süreç içindeki ilerleyişlerini değerlendirebilmek (süreç değerlendirme) amacıyla gerçekleştirilmiştir.

                   Sınıf içi eğitsel oyun tekniği kullanılarak öğrencilerin sınıf içi etkin katılımı sayesinde yerel saat farklarının öğretimi
                   hedeflenmiştir. Eğitsel oyunlar, öğretimin daha kalıcı ve öğrenciler açısından daha eğlenceli olmasını sağlaması açısın-
                   dan önemlidir. Eğitsel oyun sayesinde yerel saat farkının daha somut bir şekilde öğretilmesi amaçlanmıştır.
                                                                                                         231 231
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238