Page 231 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 231

EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği         Öğretim Programı Okuryazarlığı


               2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                    Süre: 20 dk.
                    “Günlük yaşamınızda bir yerin tarifini yapmak için nelere ihtiyaç duyarsınız?” sorusu sorularak aşağıda verilen
                    detaylar istenir.
                      •  Mahalle adı
                      •  Sokak numarası
                 1-GİRİŞ   •  Cadde adı veya numarası
                      •  Bina no, daire no, kat no
                      •  İl, ilçe, köy vs.
                      •  Bu bilgiler dışında adresi
                      •  Tarif edebilecek diğer fiziki unsurlar
                    Öğrencilerden verilen cevaplardan sonra öğretmen öğrencilere ev adreslerini veya herhangi bir yerin adresini
                    sorar. Verilen cevaplarda bazı öğrencilerin sokak numarası, bina numarası, cadde isimleri verdiği bazılarının
                    da adresin çevresindeki fiziki unsurları belirterek farklı adres tarifi yaptığının görülmesi beklenir.


                    Süre: 20 dk.

                    Bu aşamada öğretmen anahtar kavramları tahtaya yazarak öğrencilere bu kavramlar hakkında kısa açıklama-
                    lar yapar.
                      •  Paralel ve özelikleri               •  Boylamın etkileri
                      •  Enlem ve özellikleri                •  Yerel saat
                      •  Enlemin etkileri                    •  Ulusal saat
                      •  Meridyen ve özellikleri             •  Saat dilimleri
                      •  Boylam ve özellikleri               •  Tarih değiştirme çizgisi
                    Öğretmen anahtar kavramlar ile ilgili açıklamaları tamamladıktan sonra öğrencilerden  aşağıdaki görselleri
                 2-KEŞFETME    yansıtır.        Öğretmen, yandaki görselde paralellerin özellikleriyle ilgili aşağıda
                    ders kitabından  açıp incelemelerini ister. Öğretmen aynı anda ilgili görselleri ders kitabından akıllı tahtaya



                                                verilen soruları sorar.
                                                Soru
                                                 I.  En büyük paralel dairesi hangisidir?
                                                 II.  Ekvatordan  kutuplara  doğru  gidildikçe  paralellerin  çevre
                                                    uzunlukları nasıl değişir?
                                                III.  Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralel numaraları na-
                                                    sıl değişir?
                                                IV.  Ardışık iki paralel arası uzaklıkla ilgili tahmininiz nedir?





                  Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak ve dersin kazanımı olan koordinat sistemine
                  geçmeden önce anahtar kavramların neler olabileceğini sezmeleri hedeflenmiştir.



                  Soru cevap tekniği kullanılarak sınıf içi aktif katılım yoluyla koordinat sisteminin en önemli kavramlarından biri olan
                  paralellerin özelliklerini kavrayabilmeleri hedeflenmiştir.


                                                                                                         229 229
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236