Page 231 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 231
EK 4: Coğrafya 9 (9.1.5.- Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 20 dk.
“Günlük yaşamınızda bir yerin tarifini yapmak için nelere ihtiyaç duyarsınız?” sorusu sorularak aşağıda verilen
detaylar istenir.
• Mahalle adı
• Sokak numarası
1-GİRİŞ • Cadde adı veya numarası
• Bina no, daire no, kat no
• İl, ilçe, köy vs.
• Bu bilgiler dışında adresi
• Tarif edebilecek diğer fiziki unsurlar
Öğrencilerden verilen cevaplardan sonra öğretmen öğrencilere ev adreslerini veya herhangi bir yerin adresini
sorar. Verilen cevaplarda bazı öğrencilerin sokak numarası, bina numarası, cadde isimleri verdiği bazılarının
da adresin çevresindeki fiziki unsurları belirterek farklı adres tarifi yaptığının görülmesi beklenir.
Süre: 20 dk.
Bu aşamada öğretmen anahtar kavramları tahtaya yazarak öğrencilere bu kavramlar hakkında kısa açıklama-
lar yapar.
• Paralel ve özelikleri • Boylamın etkileri
• Enlem ve özellikleri • Yerel saat
• Enlemin etkileri • Ulusal saat
• Meridyen ve özellikleri • Saat dilimleri
• Boylam ve özellikleri • Tarih değiştirme çizgisi
Öğretmen anahtar kavramlar ile ilgili açıklamaları tamamladıktan sonra öğrencilerden aşağıdaki görselleri
2-KEŞFETME yansıtır. Öğretmen, yandaki görselde paralellerin özellikleriyle ilgili aşağıda
ders kitabından açıp incelemelerini ister. Öğretmen aynı anda ilgili görselleri ders kitabından akıllı tahtaya
verilen soruları sorar.
Soru
I. En büyük paralel dairesi hangisidir?
II. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralellerin çevre
uzunlukları nasıl değişir?
III. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralel numaraları na-
sıl değişir?
IV. Ardışık iki paralel arası uzaklıkla ilgili tahmininiz nedir?
Soru cevap tekniği kullanılarak öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak ve dersin kazanımı olan koordinat sistemine
geçmeden önce anahtar kavramların neler olabileceğini sezmeleri hedeflenmiştir.
Soru cevap tekniği kullanılarak sınıf içi aktif katılım yoluyla koordinat sisteminin en önemli kavramlarından biri olan
paralellerin özelliklerini kavrayabilmeleri hedeflenmiştir.
229 229