Page 56 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 56
Öğretim Programı Okuryazarlığı
TARTIŞMA YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Karar Verme Becerisi,
Grup Tartışması
Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme ve
Panel/Forum/Münazara İnovasyon Becerisi, Problem Çözme Becerisi)
Beyin Fırtınası Kişisel Beceriler (Girişimcilik Becerisi, Etik Anlayış Ge-
Çember Tekniği liştirme Becerisi)
Altı Şapkalı Düşünme Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)
Esnek öğretim yöntemlerinden biri olan tartışma yöntemi, öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha iyi anlamala-
rına yardımcı olmaktadır. Tartışma yönteminde öğrenciler belirli bir konu üzerinde, kendi düşüncelerini, konuyla
ilgili fikirlerini dile getirirler. Öğrenciler öğrendikleri bilgiler hakkında konuşup tartışma gerçekleştirebilirler.
Tartışma yöntemi, öğrencilerin aktif katılımı sağlanarak, kendi düşüncelerini anlatabilme, bir probleme çözüm
önerileri sunabilme imkânı vermektedir. Örneğin, beyin fırtınası tekniğinde, bir konuyla ilgili kısa sürede akla ilk
gelen orijinal fikirler alınmaktadır. Çember tekniği ise öğrencilerden seçilen bir başkan, bir sekreter ve 10-15
kişilik öğrenci grubunun çember şeklinde oturarak, görüşlerini paylaştıkları bir tekniktir. Başkan, çemberdeki
her bir öğrencinin sırayla ve eşit sürede görüşlerini belirtmeleri için süreci yönetir. Çember tekniği demokrasi
anlayışını geliştirmektedir. Altı şapkalı düşünme tekniği ise farklı renklerdeki şapkaların giyilmesi ile düşünce
ve önerilerin belirli bir düzen içinde sunulması ve sistematikleştirilmesi için kullanılır. Öğrenciler böylelikle tek
tip düşünmeden uzaklaşarak, bir olay karşısında farklı açılardan görüşlerini ifade edebileceklerdir. Böylelik-
le öğrencilerde yaratıcı, empatik ve sistematik düşünceyi geliştirmektedir. Tüm bu tartışma teknik ve özel-
liklerine baktığımızda öğrenci düşüncelerine önem verildiğini görmekteyiz. Tartışma teknikleri öğrencilerde
demokratik tutum, hoşgörü ve empati kazandırmada işlevseldir. Öğrencilerde analitik ve eleştirel düşünmeyi
geliştirmektedir. Bu açıdan, tartışma yöntemi ve tekniklerinin üst düzey düşünme becerileri (karar verme be-
cerisi, eleştirel düşünme becerisi, problem çözme becerisi, yaratıcı düşünme becerisi), sosyal beceriler (ileti-
şim becerisi) ve kişisel beceriler (girişimcilik ve etik anlayış geliştirme becerisi) ile ilişkili olduğu söylenebilir.
Öğrenciler, tartışma yönteminde verilen bir duruma uygun doğru kararlar geliştirebilme ve bu kararları belli
ölçütlere göre değerlendirebilme açısından üst düzey düşünme becerilerinden karar verme alt becerisini ka-
zanabilirler. Yukarıda açıklaması ve özellikleri ifade edilen tüm bu tartışma tekniklerinde öğrencilerin düşünce
ve duygularını etkili bir şekilde ifade edebilmeleri, başkalarının duygu ve düşüncelerini anlayabilme açısından
sosyal becerilerden iletişim becerisini kazanabilirler. Yine tartışma yöntemleri kullanılarak öğrenciler, yakın ve
uzakta yer alan sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tespit edebilmek için görüşlerini ifade etme noktasında
da kişisel becerilerden girişimcilik becerisini edinebilirler. Tartışma yöntemlerinde, öğrenciler görüşlerini ifade
ederlerken etik kurallara uyum sağlar; farklı bakış açılarındaki değerlere ve görüşlere saygı gösterme açısından
da kişisel becerilerden etik anlayış geliştirme becerisini kazanma davranışını sergileyebilirler.
54