Page 61 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 61

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                             BENZETİM (SİMÜLASYON) YÖNTEMİ
               Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
                                                           Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Karar  Verme  Becerisi,
                                                           Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme)
               Benzetim (Simülasyon)
                                                           Çoklu  Okuryazarlık  Becerileri  (Teknoloji  Okuryazarlığı
                                                           Becerisi)

               Gerçeğe yakın risk durumlarının bulunduğu durumlarda gerçeğin provası şeklindeki uygulamalardır. Askerle-
               rin harp oyunları, pilotların uçak modelleri, şoför adaylarının özel pistlerde yetiştirilmelerinin ortak yanı olası
               problemlere ilişkin yapay ortamda aslı yerine benzerinin kullanılarak beceri kazandırılmasıdır.  Gerçek ortamda
               yetiştirilmeye çalıştığında sonuç kişilerin yaşamlarını yitirmesine kadar varabildiği durumlarda benzetim tek-
               niği önem kazanmaktadır. Özellikle öğrenciler için tehlikeli ve pahalı (maliyetli) durumlarda kullanılır. Teknoloji
               ile iç içe olan bu ilgi çekici yöntem öğrencileri teknolojik okuryazarlığa yönlendirecektir. Hem teknolojik oluşu
               hem de somut araçlarla yapılıyor oluşu sayesinde öğrencilerde öğrenme arzusu yaratır. Öğrenciler bu yöntem-
               le araçlara ve yeniliklere alışır, ustalık kazanır. Ayrıca öğrencilerin problem çözme ve karar verme becerileri
               gelişir. Öğrencilerin önceki bilgilerinden hareketle analiz ve sentez becerilerini kapsayan yansıtıcı düşünme
               becerileri gelişir.




                                                     PROJE YÖNTEMİ
               Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler

                                                           Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Karar  Verme  Becerisi,
                                                           Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme, Problem
                                                           Çözme Becerisi, Araştırma Becerisi)

                                                           Çoklu  Okuryazarlık  Becerileri  (Bilgi  Okuryazarlığı
               Proje                                       Becerisi, Medya Okuryazarlığı Becerisi)

                                                           Sosyal  Beceriler  (İletişim  Becerisi,  İş  birliği  ve  Liderlik
                                                           Becerisi)
                                                           Kişisel Beceriler (Girişimcilik Becerisi)
               Öğrencilere  yaratıcılık  ve  bilimsel  çalışma  alışkanlığı  kazandıran  bir  öğretim  tekniğidir.  Bireysel  veya  grup
               çalışmalarıyla  birlikte  yürütülür.  Öğrencileri  düşünmeye,  incelemeye,  araştırma  yapmaya  yönlendirir.  Proje
               yöntemi, bireysel öğrenmeye önem vermesinin yanında okul ile toplumsal hayat arasında yakın ilişki kurulma-
               sına önem veren bir öğretim yoludur. En önemli amaç, öğrenciye kendi öğrenme stratejisini keşfetme becerisi
               kazandırmak ve öğrenmeyi öğretmektir. Yöntemin ana felsefesi ise küçük ölçekli olsa da öğrencinin gerçek
               hayatla karşılaştırılması, yaşatılmasıdır. Böylece hayatta işine yarayacak bilgilere öğretimde yer verilmiş olur.
               Proje, öğrencilerin genellikle somut bir ürüne ulaşmak için bireysel ya da küçük gruplar hâlinde bir görev üzerin-
               de uzun süre çalışmalarıdır. Yöntem okul ile gerçek hayat arasında bağ kurulmasına önem verir. Gerçek yaşam
               problemleriyle karşılaşan öğrenci, zihinsel ve fiziksel olarak sürece katılır. Problem çözme, sentezleme, karar
               verme, yansıtıcı düşünme becerilerini kullanır; geliştirir. Aktif olarak süreçte bulunan öğrenci, ulaştığı sonucu
               veya ürünü sınıfta sunar. Öğrencilere birlikte çalışma alışkanlığı kazandırarak onların sorunlara farklı çözüm yol-
               ları bulmasını sağlar. Bu yöntem sayesinde yukarıda sayılan birçok beceri gelişecektir. Bunların yanında, öğren-
               cilerin dijital gelişmelere ayak uydurması için başka becerilere fayda sağlayacaktır. Örneğin ortaya konan ürün
               girişimcilik becerisini geliştirecektir. Öte yandan proje oluştururken veya proje sonundaki ürünü paylaşırken
               öğrencilerde medya okuryazarlığı ve bilgi okuryazarlığı becerilerinin de geliştiği gözlenecektir.



                                                                                                         59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66