Page 61 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 61
Öğretim Programı Okuryazarlığı
BENZETİM (SİMÜLASYON) YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Karar Verme Becerisi,
Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme)
Benzetim (Simülasyon)
Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Teknoloji Okuryazarlığı
Becerisi)
Gerçeğe yakın risk durumlarının bulunduğu durumlarda gerçeğin provası şeklindeki uygulamalardır. Askerle-
rin harp oyunları, pilotların uçak modelleri, şoför adaylarının özel pistlerde yetiştirilmelerinin ortak yanı olası
problemlere ilişkin yapay ortamda aslı yerine benzerinin kullanılarak beceri kazandırılmasıdır. Gerçek ortamda
yetiştirilmeye çalıştığında sonuç kişilerin yaşamlarını yitirmesine kadar varabildiği durumlarda benzetim tek-
niği önem kazanmaktadır. Özellikle öğrenciler için tehlikeli ve pahalı (maliyetli) durumlarda kullanılır. Teknoloji
ile iç içe olan bu ilgi çekici yöntem öğrencileri teknolojik okuryazarlığa yönlendirecektir. Hem teknolojik oluşu
hem de somut araçlarla yapılıyor oluşu sayesinde öğrencilerde öğrenme arzusu yaratır. Öğrenciler bu yöntem-
le araçlara ve yeniliklere alışır, ustalık kazanır. Ayrıca öğrencilerin problem çözme ve karar verme becerileri
gelişir. Öğrencilerin önceki bilgilerinden hareketle analiz ve sentez becerilerini kapsayan yansıtıcı düşünme
becerileri gelişir.
PROJE YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Karar Verme Becerisi,
Eleştirel Düşünme Becerisi, Yaratıcı Düşünme, Problem
Çözme Becerisi, Araştırma Becerisi)
Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Bilgi Okuryazarlığı
Proje Becerisi, Medya Okuryazarlığı Becerisi)
Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi, İş birliği ve Liderlik
Becerisi)
Kişisel Beceriler (Girişimcilik Becerisi)
Öğrencilere yaratıcılık ve bilimsel çalışma alışkanlığı kazandıran bir öğretim tekniğidir. Bireysel veya grup
çalışmalarıyla birlikte yürütülür. Öğrencileri düşünmeye, incelemeye, araştırma yapmaya yönlendirir. Proje
yöntemi, bireysel öğrenmeye önem vermesinin yanında okul ile toplumsal hayat arasında yakın ilişki kurulma-
sına önem veren bir öğretim yoludur. En önemli amaç, öğrenciye kendi öğrenme stratejisini keşfetme becerisi
kazandırmak ve öğrenmeyi öğretmektir. Yöntemin ana felsefesi ise küçük ölçekli olsa da öğrencinin gerçek
hayatla karşılaştırılması, yaşatılmasıdır. Böylece hayatta işine yarayacak bilgilere öğretimde yer verilmiş olur.
Proje, öğrencilerin genellikle somut bir ürüne ulaşmak için bireysel ya da küçük gruplar hâlinde bir görev üzerin-
de uzun süre çalışmalarıdır. Yöntem okul ile gerçek hayat arasında bağ kurulmasına önem verir. Gerçek yaşam
problemleriyle karşılaşan öğrenci, zihinsel ve fiziksel olarak sürece katılır. Problem çözme, sentezleme, karar
verme, yansıtıcı düşünme becerilerini kullanır; geliştirir. Aktif olarak süreçte bulunan öğrenci, ulaştığı sonucu
veya ürünü sınıfta sunar. Öğrencilere birlikte çalışma alışkanlığı kazandırarak onların sorunlara farklı çözüm yol-
ları bulmasını sağlar. Bu yöntem sayesinde yukarıda sayılan birçok beceri gelişecektir. Bunların yanında, öğren-
cilerin dijital gelişmelere ayak uydurması için başka becerilere fayda sağlayacaktır. Örneğin ortaya konan ürün
girişimcilik becerisini geliştirecektir. Öte yandan proje oluştururken veya proje sonundaki ürünü paylaşırken
öğrencilerde medya okuryazarlığı ve bilgi okuryazarlığı becerilerinin de geliştiği gözlenecektir.
59