Page 62 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 62

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                         TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME YÖNTEMİ
            Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler

                                                        Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Yaratıcı  Düşünme  ve
                                                        İnovasyon Becerisi, Problem Çözme Becerisi, Araştırma
                                                        Becerisi)
            Tasarım Odaklı Düşünme Yöntemi/Tekniği      Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi, İş Birliği/Takım Çalış-
                                                        ması ve Liderlik Becerisi)

                                                        Çoklu  Okuryazarlık  Becerileri  (Teknoloji  Okuryazarlığı
                                                        Becerisi)

            Tasarım odaklı düşünme yöntemi/tekniği, insan davranışları, ihtiyaçları, tercihleri üzerine yaratıcı alternatif-
            ler üretmek için kullanılır. Kavram olarak tasarım odaklı düşünme, genellikle fikir üretme, araştırma, prototip
            oluşturma ve kullanıcı etkileşim süreçlerini ifade eder.  Bu açıdan bakıldığında, tasarım odaklı düşünme hem
            teoride hem de pratikte kullanılan bir kavramdır. Son kullanıcı ile empati kurmayı, iş birlikçi şekilde çalışmayı ve
            yaratıcı bir şekilde problem çözmeyi teşvik eden zihin ve sezgileri kullanmayı içerir. Yeni zihniyetler üzerinde du-
            rarak, sistemli bir şekilde yapılacak değişimin yenilik yoluyla gerçekleşmesini amaçlamaktadır. Tasarım odaklı
            düşünme hem analitik hem de düşünme süreçlerini içeren, problem çözmede kullanılan keşifsel bir yaklaşımdır.
            Yaratıcılığı artırması, grup çalışmasına olanak tanıması, aktif katılım sağlaması ve eğlenceli bir sürece sahip
            olması gibi özellikler içermesi açısından avantajlı bir yaklaşımdır.

            Tasarım odaklı düşünme yöntemi/tekniği incelendiğinde, yöntemin amaçlarının ve aşamalarının öğrencilerde
            yaratıcı düşünme becerilerini geliştirebileceği, onlara problem çözme ve araştırma becerisi kazandırabileceği
            görülmektedir. Tasarım odaklı düşünme yönteminin/tekniğinin grup çalışmasına olanak tanıması, öğrenciler-
            de iş birliği/takım çalışması ve liderlik becerisini destekler niteliktedir. Öğrenciler takım/grup çalışmalarında
            üzerine düşen sorumlulukları yerine getirerek karar alma sürecine katılırlar. Tasarım odaklı düşünme sürecinde
            öğrenciler yaratıcı çözümler oluşturarak çeşitli teknolojileri kullanabilir. Fikir üretmek veya yenilikçi eserler
            oluşturmak için bilinçli bir tasarım süreci uygular. Problem çözme ve karar verme süreçlerinde, verilerin top-
            lanması, analizi ve sunulmasında teknolojik araçlardan yararlanılır.




           Yukarıda bahsedilen öğretim yöntem ve tekniklerine   Çoğunluğu ücretsiz olan bu araçlar sayesinde öğret-
           ek  olarak  web  2.0  araçlarından  da  faydalanılabilir.   menler yukarıdaki faydaların yanı sıra öğrencilerdeki
           Öğrencilerin teknoloji ve internet ile iç içe oldukları,   bireysel bilgi ve beceri farklılıklarını, öğrenme düzey-
           dikkat  sürelerinin  kısaldığı,  monoton  etkinliklerden   lerindeki değişiklikleri kayıt altına alabilmekte, süreç
           sıkılabildikleri göz önüne alındığında web 2.0 araçları   içerisindeki gelişimini de takip edebilmektedir.
           öğrencilerin dikkatini çekebilecek ders ve etkinliklere   Web 2.0 araçları öne çıkaran özelliklerinden birisi de
           olan ilgileri artırabilecektir. Dahası öğrenciler arasın-  kullanıcı dostu olmaları, bilgisayar konusunda yalnız-
           daki öğrenme farklılıklarının azalması konusunda da   ca o cihazı açmayı ve fareyi kullanmayı bilen bireyle-
           önemli katkılar sağlayacaktır. Hedefleri teknoloji ara-  rin  dahi  kullanabilecekleri  kolaylıkta  olmalarıdır.  Bu
           cılığıyla kazanıma dönüştürme imkânı sunmaları açı-  araçları  kullanmak  için  ne  öğretmen  ne  de  öğrenci
           sından bu araçlar çok önem kazanmaktadır. Öğrenci-  için  herhangi  bir  kursa,  eğitime  ihtiyaç  duyulmaya-
           lerin yaratıcılığını ve grup hâlinde çalışma becerilerini   caktır.
           destekleyeceği de söylenebilir.






        60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67