Page 66 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 66

Öğretim Programı Okuryazarlığı


              Öğretim Yöntem ve                     Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
                  Teknikleri


                                 Değerler eğitimin temel amacı, toplumsal hayatta gerçek olarak var olan ve değer-
                                 lerle ilgili olan sorunları en aza indirgemek veya ortadan kaldırmaktır. Bu bağlamda
                                 “bilimsel, demokratik, dürüst ve hoşgörülü davranma; barışçı, görgülü, güvenilir, yar-
                                 dımsever ve sosyal olma; kurallara uyma; aileye ve dostluğa önem verme; doğal çev-
                                 reyi, tarihi-kültürel mirası koruma; şehit ve gaziye, bayrağa, İstiklal Marşı’na, vatan
                                 ve millet sevgisine sahip olma” değerler eğitiminde önem verilen değerlerden birka-
                                 çını oluşturmaktadır. Bu ve benzeri birçok değerde ise toplumda sorunlar, meseleler
                                 veya problemlerin olduğu bir gerçektir. Eğitimin genel amaçları arasında, bireylerin
                                 yaşamda karşılaştıkları problemleri çözme becerisi kazandırmak da yer almaktadır.
                                 Bu bağlamda eğitim sistemi ve okul, öğrencilere problem çözme becerisi kazandı-
                                 racak etkinlikler yaptırmalıdır. Dolayısıyla problem çözme yönteminin, problemlerin
            Problem Çözme        çözümü,  öğrencilerin  deneyim  kazanması  ve  değerler  eğitimi  konusunda  oldukça
            Yöntemi
                                 etkili bir öğretim yöntemi olduğu söylenebilir. Problem çözme yöntemi, değer geliş-
                                 tirme/gerçekleştirme yaklaşımlarından “değer analizi” yaklaşımına uygun bir öğretim
                                 yöntemidir. Nitekim değer analizi yaklaşımı, öğrencinin problemleri neden ve niçin
                                 soruları  temelinde  kanıtlarla  analiz  etmesini  amaçlamaktadır.  Öğrencilerin  sorunu
                                 tanımlaması, sorun hakkında çeşitli kaynakları kullanarak bilgi toplaması, olası çö-
                                 züm yollarını belirlemesi gibi bilimsel düşünce süreçleri değer analizi yaklaşımının
                                 genel nitelikleri arasında yer almaktadır. Değer analizi yaklaşımı (i) Öğrencilerin de-
                                 ğerler ile ilgili konularda bilimsel araştırma ve mantıklı düşünmeyi kullanarak karar
                                 vermelerine yardım etmek, (ii) Öğrencilerin kendi değerlerini kavramsallaştırma, çe-
                                 şitli şekillerde ilişkilendirmek için mantıksal analitik süreçleri kullanmalarına yardım
                                 etmek amaçlarını taşımaktadır.


                                 İş birliğine dayalı öğrenme, değerler eğitimine oldukça uygun bir yaklaşımdır. Nitekim
                                 değerler  eğitiminde  öğrencilere  kazandırılması  amaçlanan  kazanımlar  arasında;
                                 demokratik tutum, sosyalleşme, paylaşımcılık, sorumluluk, liderlik, birlikte iş yapma
                                 ve  öğrenme,  güven,  saygı,  hoşgörü,  biz  duygusu,  empati,  arkadaşlık,  dostluk  vb.
                                 kavramlar yer almaktadır. Dolayısıyla iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımının genel
                                 özellikleri ve yararları, bu yaklaşımın değerler eğitimine uygunluğunu ortaya koymak-
                                 tadır. Bu bağlamda konu ele alındığında, bu yaklaşımın en temel ve genel özelliklerini
                                 bilimsel yaklaşım ve demokratik tutum oluştururken öğrencilerin bilişsel, duyuşsal
                                 ve sosyal yönlerinin gelişimini sağlaması da diğer avantajlarıdır. Öte yandan iş birliği-
                                 ne dayalı öğrenme yaklaşımın diğer bir temel özelliği ise belli bir amaç doğrultusun-
                                 da heterojen bir yapıda bir araya gelen öğrencilerin “birimiz hepimiz, hepimiz birimiz
            İş birliğine Dayalı   için”  anlayışından  hareketle  eğitim-öğretim  sürecini  yaşamalarından  geçmektedir.
            Öğrenme Yöntemi/     Değerler eğitimine uygunluğu açısından iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımının di-
            Yaklaşımı            ğer faydalı yanları da bulunmaktadır. Nitekim grup çalışmalarında yetenekleri, be-
                                 densel gelişimleri ve eğitim özgeçmişleri farklı olan öğrenciler bir arada çalışırken
                                 ortak bir amaca yönelmekte ve arkadaşlıkları daha fazla gelişmektedir. Öte yandan,
                                 öğrencinin sorumluluk alması, üyeler arasında olumlu dayanışmanın olması, bütün
                                 üyelerin liderlik görevini paylaşması, üyelerin birbirine yardım etmesi, destek ver-
                                 mesi ve yol göstermesi, iş birliğine dayalı öğrenme yaklaşımının değerler eğitimine
                                 olan  uygunluğunu  sergilemektedir.  Bunların  dışında,  ilgili  yaklaşımın  öğrencilerin
                                 sosyalleşmesine, duygusal yönden birçok davranışlarının gelişmesine, paylaşımcı ol-
                                 masına, eleştirel bakış açısına, etkili iletişim becerisine, sorumluluk bilincinin geliş-
                                 mesine katkı sağlamasına, grup sinerjisinin oluşumuna, her bireyin öğrenmesinden
                                 sorumlu olunmasına katkı sağlaması, değerler eğitimine de katkı yapmasının somut
                                 göstergesini oluşturmaktadır.

        64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71