Page 71 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 71
Öğretim Programı Okuryazarlığı
kin katılımı olumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenle • Sorular tüm sınıfa sorulmalı, yanıtlamada adil dav-
tüm bileşenler bir araya geldiğinde daha yüksek düzey- ranılmalıdır.
de öğrenmelerin gerçekleşebileceği düşünülmektedir. • Geç ve güç öğrenen öğrencilere tekrar yapma ola-
Öğrencinin açık ya da örtülü olarak öğrenme-öğretme nağı tanınmalıdır.
sürecine katılma derecesi onun başarısını sağlayan • Ön koşul niteliğindeki davranışlar kazandırıldıktan
önemli değişkenlerden biridir. sonra dersin hedeflerinin öğrenilmesine geçilmelidir.
• Öğretmen çeşitli yöntemleri birlikte kullanmalıdır.
Öğrencinin katılımını sağlamak için uyulması gereken
ilkeler şöyle sıralanabilir: • Kullanılan araç gereçler öğrenci düzeyine uygun ve
çeşitli olmalıdır.
• Öğrencilerin dikkati hedefler üzerinde toplanmalıdır. • Öğretmen; sevecen, hoşgörülü ve sabırlı olmalı ve
• Öğrenciler güdülenmelidir. cezaya başvurmamalıdır.
4.3.5. Anlamlandırma Stratejileri
Anlamlandırma, kısa süreli bellekteki yeni bilginin, bilgileriyle ilişkilendirmelerini sağlayan teknikleridir.
uzun süreli bellekte var olan bilgilerle ilişkilendirilerek, Yeni bilgilere, daha önce öğrenilen bilgilerden hareket-
bağlantılar kurma işlemidir. Diğer bir ifadeyle, yeni bilgi le anlam verilmesi, bunları öğrencinin zihninde kendi-
ile bireyin önceki bilgileri arasında ilişkiler kurulması, ne ait yorumlarla saklaması ve bu bilgileri hatırlamak
yeni bilginin anlamlı hâle gelmesini sağlamaktır. An- üzere uzun süreli belleğe göndermesi anlamlandırma
lamlandırma stratejileri, öğrencilerin yeni bilgileri ön stratejilerinin temelini oluşturmaktadır.
Bellek destekleyici stratejiler
Kodlama
Şema oluşturma Öğrenme öğretme sürecin-
de anlamlandırma strateji-
Eklemleme lerine yer vermek, öğrenci-
lerin anlamlı öğrenmelerini
ANLAMLANDIRMA Zihinsel imge tasarlama destekleyeceği gibi onların
STRATEJİLERİ öğrenmeyi öğrenme
Soru sorma becerilerinin geliştirilmesini
de sağlayacaktır.
Özetleme
Not alma
Benzerlik kurma
Bellek Destekleyici Stratejiler kullanılmaktadır. Özellikle sözel derslerde ve formül-
lerin yer aldığı derslerde bu anlamlandırma strateji-
Bellek destekleyici öğrenme stratejileri, bilginin kısa
süreli bellekte anlamlandırılarak uzun süreli belleğe sini kullanılacak öğrenciler düşünülüp ders işleme
yerleştirilmesini sağladığından kalıcı öğrenmede ve süreci buna yönelik planlanmalıdır. Bu stratejiler ara-
hatırlamada önemli etkiye sahiptir. Özellikle sözcük- sında yerleştirme yöntemi, zincirleme yöntemi, askı
lerin, ilkelerin, olguların öğrenilmesi ve hatırlanma- sözcük yöntemi, anahtar sözcük tekniği, imajlar vb.
sında bellek destekleyici öğrenme stratejileri sıkça gösterilebilir.
69