Page 71 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 71

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              kin katılımı olumsuz yönde etkilemektedir. Bu nedenle   •  Sorular tüm sınıfa sorulmalı, yanıtlamada adil dav-
              tüm bileşenler bir araya geldiğinde daha yüksek düzey-  ranılmalıdır.
              de öğrenmelerin gerçekleşebileceği düşünülmektedir.   •  Geç ve güç öğrenen öğrencilere tekrar yapma ola-
              Öğrencinin açık ya da örtülü olarak öğrenme-öğretme   nağı tanınmalıdır.
              sürecine  katılma  derecesi  onun  başarısını  sağlayan   •  Ön  koşul  niteliğindeki  davranışlar  kazandırıldıktan
              önemli değişkenlerden biridir.                     sonra dersin hedeflerinin öğrenilmesine geçilmelidir.
                                                              •  Öğretmen çeşitli yöntemleri birlikte kullanmalıdır.
              Öğrencinin katılımını sağlamak için uyulması gereken
              ilkeler şöyle sıralanabilir:                    •  Kullanılan araç gereçler öğrenci düzeyine uygun ve
                                                                 çeşitli olmalıdır.
              •  Öğrencilerin dikkati hedefler üzerinde toplanmalıdır.  •  Öğretmen; sevecen, hoşgörülü ve sabırlı olmalı ve
              •  Öğrenciler güdülenmelidir.                      cezaya başvurmamalıdır.




                                              4.3.5. Anlamlandırma Stratejileri
              Anlamlandırma,  kısa  süreli  bellekteki  yeni  bilginin,   bilgileriyle  ilişkilendirmelerini  sağlayan  teknikleridir.
              uzun süreli bellekte var olan bilgilerle ilişkilendirilerek,   Yeni bilgilere, daha önce öğrenilen bilgilerden hareket-
              bağlantılar kurma işlemidir. Diğer bir ifadeyle, yeni bilgi   le anlam verilmesi, bunları öğrencinin zihninde kendi-
              ile bireyin önceki bilgileri arasında ilişkiler kurulması,   ne ait yorumlarla saklaması ve bu bilgileri hatırlamak
              yeni  bilginin  anlamlı  hâle  gelmesini  sağlamaktır.  An-  üzere uzun süreli belleğe göndermesi anlamlandırma
              lamlandırma  stratejileri,  öğrencilerin  yeni  bilgileri  ön   stratejilerinin temelini oluşturmaktadır.

                                         Bellek destekleyici stratejiler


                                           Kodlama

                                              Şema oluşturma                    Öğrenme öğretme sürecin-
                                                                                de anlamlandırma strateji-

                                                 Eklemleme                      lerine yer vermek, öğrenci-
                                                                                lerin anlamlı öğrenmelerini
                 ANLAMLANDIRMA                    Zihinsel  imge tasarlama      destekleyeceği gibi onların
                 STRATEJİLERİ                                                   öğrenmeyi öğrenme
                                                 Soru sorma                     becerilerinin geliştirilmesini
                                                                                de sağlayacaktır.
                                              Özetleme

                                           Not alma


                                         Benzerlik kurma



              Bellek Destekleyici Stratejiler                 kullanılmaktadır. Özellikle sözel derslerde ve formül-
                                                              lerin yer aldığı derslerde bu anlamlandırma strateji-
              Bellek destekleyici öğrenme stratejileri, bilginin kısa
              süreli bellekte anlamlandırılarak uzun süreli belleğe   sini  kullanılacak  öğrenciler  düşünülüp  ders  işleme
              yerleştirilmesini  sağladığından  kalıcı  öğrenmede  ve   süreci buna yönelik planlanmalıdır. Bu stratejiler ara-
              hatırlamada önemli etkiye sahiptir. Özellikle sözcük-  sında yerleştirme yöntemi, zincirleme yöntemi, askı
              lerin,  ilkelerin,  olguların  öğrenilmesi  ve  hatırlanma-  sözcük  yöntemi,  anahtar  sözcük  tekniği,  imajlar  vb.
              sında  bellek  destekleyici  öğrenme  stratejileri  sıkça   gösterilebilir.



                                                                                                         69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76