Page 72 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 72

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           Kodlama                                         lerin  doğru  anlaşılıp  anlaşılmadığı  görmek  için  öğ-
                                                           rencilerden bu terimleri dersin bağlamına uygun bir
           Kodlama, çalışan bellekteki bilginin uzun süreli bel-
           lekte  var  olan  ve  daha  önceden  öğrenilen  bilgilerle   cümle içinde kullanmaları istenebilir. Kavram yanılgı-
           ilişkilendirilerek uzun süreli belleğe aktarılma süreci-  larının ortaya çıkarılmasında oldukça etkilidir.
           dir. Kodlamada yeni bilgi, uzun süreli bellekte hâliha-  Soru Sorma
           zırda var olan örgütlenmiş bilgi içine yerleştirilmek-  Öğrenenin kendine ya da çevresindekilere sözlü ya da
           te ya da eklenmektedir. İngilizce dersinde alfabenin   yazılı olarak soru sormasıdır. Bu strateji sorun çözme
           öğretiminde şarkının kullanılması bu stratejiye örnek   becerilerini de geliştirir. Konuya uygun mantıklı ve tu-
           gösterilebilir.
                                                           tarlı sorular sorabilmek konunun anlaşılmasını gerek-
           Şema Oluşturma                                  tirdiğinden,  öğrenme  öğretme  sürecinde  öğrencile-

           Bilişsel  düzeyde  görsel  öğrenmeyi  karakterize  eden   rin sorular oluşturmasını istemek anlamlı öğrenmeyi
           bu  strateji,  bireyin  bilgiyi  yeniden  yapılandırmasını   sağlayacaktır.
           sağlar.  Örneğin biyoloji dersinde yaşam döngüsü ko-  Özetleme
           nusu anlatıldıktan sonra kavramların ilişkilerini anla-  Öğrencinin kendi cümleleri ile mümkün olduğu kadar
           tan bir kavram haritası oluşturmaya teşvik edici süreç   metin dışı kavramlar kullanarak konuyu ana hatları ile
           tasarlanabilir.
                                                           anlatmasıdır. Algılanan bilginin farklı cümlelerle ifade
           Eklemleme                                       edilebilmesi  bilginin  benimsendiğinin  bir  göstergesi

           Eklemleme, bilginin anlamlılığını artırmak üzere, bilgi   kabul edilebilir.
           bütününün parçaları arasındaki bağıntı, çağrışım sa-  Not Alma
           yısını artırma sürecidir. Eklemleme, yeni alınan bilgi   Doğru not alınırsa yeni bilginin var olan bilgiyle etkili
           ile uzun süreli bellekte hâlihazırda bulunan bilgi ara-  bir biçimde ilişkilendirilmesi, işlenmiş olarak bilginin
           sındaki ilişki kurulduğu, bağıntı sağlandığında oluşur.
                                                           düzenlenmesine  yardımcı  olacaktır.  Aynı  zamanda
           Eklemleme stratejilerinden en önemlisi benzetimler   etkili not almanın, bireyin kendi tümceleri ile ana dü-
           kurmadır.  Benzetimler,  yeni  bilginin  daha  önceden   şüncelerini saptamada, önemli düşünce ve noktaları-
           bilinen eski bilgi ile yeni bilgiyi somut olarak açıkla-  nı belirlemede yararlı olur.
           mamıza yardım eder. Yeni bilginin, eski bilgiyle ben-
           zerliklerini bularak ilişkilerini kurmamızı ve yeni bilgiyi   Benzerlik Kurma
           anlamamızı sağlar. Coğrafya dersinde haritanın yön-  Edinilmiş bilgilerin yeni bilgilerle kurgusal olarak bir-
           leri konusu anlatılırken öğrencilere bir önceki yıl öğ-  leştirilmesidir. Bilinen bir şeyin bilinmeyen bir şeye kı-
           rendikleri ile ilgili ya bir hazırlık sorusu ile ya da küçük   lavuzluk yapması süreci bu benzerlik için öğrencilerin
           bir özetle hatırlatılabilir.                    güncel dünyasına yönelik içerikler kurgulanmalıdır.
           Zihinsel İmge Tasarlama                         Anlamlandırma stratejilerini birkaç madde ile sınırla-

           Bu  stratejide  çağrışım  metodu  kullanılarak  sıralı  ya   mak mümkün değildir. Her öğrencinin kendine has bir
           da serbest olarak hatırlama sağlanır. Bir kavram, kar-  öğrenme biçimi olabileceği için yukarıdakiler dışında
           şılanması istenen bir başka kavram ile birleştirilerek   da anlamlandırma stratejileri sıralanabilir:
           cümle ya da imge-imaj ilişkisi kurulur. “Kitap-çocuk”   •  Konuları zihinde canlandırma
           biçimindeki bir sözcük çiftini hatırlatmayı amaçlayan
           bir öğrenci, zihninde kitap okuyan bir çocuk canlandı-  •  Karşılaştırmalar yapma ve farklılıklar bulma
           rabilir. Eğitimin birinci kademesinde öğretenin seçti-  •  Başka sözcükler ile anlatma
           ği imgeler kullanılır. İlerleyen seviyelerdeki öğrenen-  •  Kavramsal harita oluşturma
           ler kendi zihinsel imgelerini oluşturabilirler.
                                                           •  Sözel bilgiyi başka biçime dönüştürme
           Cümle İçinde Kullanma
                                                           •  Kavramları günlük yaşantıyla ilişkilendirme
           Özellikle dil eğitiminde anahtar sözcüklerin tümcede
           kullanılışı ile gerçekleştirilir. Diğer derslere ait terim-  •  Çıkarımlar yapma



        70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77