Page 74 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 74

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           Değerlendirme eğitim öğretim faaliyetlerinde belirle-  lıklı  olduğu  alanlarda  bilgi  düzeyinde  kazanımlar  yo-
           nen aksaklıkların giderilmesine, mevcut seviyenin or-  ğunlukta  iken;  meslek  liselerinin  aşçılık,  elektronik,
           taya koyulması ve sonucun yorumlanmasına, niteliğin   makine, fotoğrafçılık, resim ve müzik gibi bölümlerin-
           belirlenmesine ve kullanılan yöntem ve tekniklerin ne   de beceri geliştirmeye yönelik kazanımlar yoğunluk-
           derecede etkili olduğunun belirlenmesine imkân sağ-  tadır. Öğretim yöntem ve teknikleri gibi ölçme değer-
           lamaktadır. Dolayısıyla ölçme ve değerlendirme faali-  lendirme yöntemleri de ölçülecek davranışın türüne
           yetleri eğitim öğretim sürecinin önemli bir parçasıdır.   ve düzeyine göre çeşitlilik göstermektedir. Kazanım-
           Kullanılacak  ölçme  ve  değerlendirme  tekniklerinin   lara ve sınıf ortamında kullanılan öğretim yöntem ve
           kazanımların düzeyleri dikkate alınarak önceden be-  tekniklerine en uygun ölçme ve değerlendirme yön-
           lirlenmesi etkili bir değerlendirme için gereklidir.   temini seçmek öğrenme-öğretme sürecinin niteliğini
                                                           artırmak için büyük önem taşır. Çünkü gerçekleştiri-
           Ölçme ve değerlendirmenin esas amacı öğrencilerin
           başarı düzeylerini nesnel bir biçimde ortaya koyarak   len  eğitim  faaliyetlerinin  ne  derecede  etkili  olduğu,
           hedeflenen  kazanımlara  ne  derecede  ulaştıklarının   geliştirilmesi  ya  da  değiştirilmesi  gereken  yönleri
           belirlenmesidir. Öğretim programları kapsamında bi-  ölçme  değerlendirme  olmadan  somut  olarak  ortaya
           lişsel öğrenmelerin yanı sıra konuya uygun tutum ve   konulamaz.
           beceriler de ölçme değerlendirme faaliyetlerine dâhil   Öğretim  programlarının  uygulanması  sürecinde  ölç-
           edilebilir. Kazanımların çeşitliliğine paralel olarak bu   me ve değerlendirmenin etkili bir şekilde yürütülmesi
           kazanımları  yoklamaya  yönelik  yöntem  ve  teknikler   için ölçmede kullanılacak araçların psikometrik özel-
           de farklılık göstermektedir. Örneğin fizik, matematik,   liklerinin bilinmesi önemlidir. Bu psikometrik özellik-
           kimya, istatistik gibi bilişsel alan davranışlarının ağır-  ler şu şekilde ifade edilebilir:




                    Kullanışlılık                  Güvenirlik                       Geçerlik

             Öğrenci özelliklerinin ölçül-  Öğretim programında yer alan   Ölçme sonuçlarının amaca hiz-
             mesinde kullanılan araçlar     kazanımlarla ilgili öğrenci dav-  met etme düzeyi olarak tanım-
             hazırlanması, uygulanması ve   ranışlarının tesadüfi hatalardan   layabileceğimiz bir kavramdır.
             puanlanması kolay ve ekono-    arınık şekilde ölçülmesine güve-  Aracın ölçmek istenen özelliğe
             mik olmalıdır.                 nirlik denir. Kullanılacak ölçme   başka özellik karıştırmadan
                                            araçlarının duyarlı, objektif,   programdaki kazanıma sahip
                                            tutarlı ve kararlı olması beklenir.   olan ile olamayan öğrencinin
                                            Ölçme araçlarını programa      ayrımını  yapabilme derecesi
                                            dahil ederken ve hazırlarken   olarak da ifade edilebilir. Kap-
                                            bu hususlara dikkat edilmediği   sam, yordama, ölçüte dayalı ve
                                            takdirde güvenirliğin düşmesine   görünüş geçerliği olarak dört
                                            sebep olunmaktadır.            başlıkta incelenmektedir.




           Ölçme ve değerlendirme; nasıl bir insan yetiştirilmek   amacına, ölçülecek beceriye, imkânlara uygun olarak
           istendiği,  benimsenen  eğitim  felsefesi  ve  hedefle-  seçilmelidir.
           riyle  ilişkilidir.  Bilginin  yanı  sıra  bireylerin  becerileri   Öğretim programlarından ölçme ve değerlendirmeye
           ve  tutumları  da  ölçülmelidir.  Öğrencilerin  perfor-  ait tüm unsurları içermesi beklenmez. Ancak öğretim
           manslarının dikkate alınıp değerlendirileceği, öğren-  programları, ölçme ve değerlendirme sürecinin nasıl
           ciyi  öğrenmeye  motive  eden,  öğrenme  teorileri  ile   gerçekleştirilmesi gerektiği konusunda yol gösterici-
           uyumlu;  zamana,  öğrenciye,  derse  göre  değişkenlik   dir. Güncel öğretim programlarında benimsenen ölç-
           gösterebilen ölçme ve değerlendirme yöntemleri kul-  me ve değerlendirme yaklaşımını ortaya koyan ifade
           lanılmalıdır. Ölçme değerlendirme yöntemleri ölçme
                                                           örnekleri yan sayfada sunulmuştur:


        72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79