Page 68 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 68

Öğretim Programı Okuryazarlığı


              Öğretim Yöntem ve                     Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
                  Teknikleri

                                 İstasyon  tekniği  “iş  birlikli,  çoklu  zekâ  ve  yapılandırmacı  öğrenme  kuramlarından
                                 faydalanarak öğrencilerin, kendi öğrenmelerini gerçekleştirmelerine, öğrenme süreci
                                 boyunca aktif olmalarına, öğrenme merkezlerinde iş birlikli gruplar hâlinde çalışmala-
                                 rına ve bu merkezlerde onların tüm zekâ alanlarına hitap edecek etkinlikleri yapmaları-
            İstasyon Tekniği     na olanak sağlayan bir çağdaş öğrenme yaklaşımı” olarak tanımlanmaktadır.

                                 İstasyon tekniği sayesinde birlik, beraberlik, yardımlaşma, dayanışma, sorumluluk,
                                 iletişim, ortak amaç uğruna çalışma, arkadaşlık vb. gibi değerlerin ne kadar önemli
                                 olduğunu vurgulamak mümkündür.

                                 Beyin fırtınası bir problem ya da konu hakkında orijinal fikirleri ortaya çıkarmak, karar
                                 vermek, hızlı düşünmek için kullanılan bir tekniktir. Bir lider tarafından yürütülen uygu-
                                 lamada problem ya da konu öğrencilere duyurulur. Onlardan kendilerine tanınan süre
            Beyin Fırtınası      içerisinde fikir belirtmeleri istenir. Görüşler tahtaya yazılır. Not alınan görüşler daha
                                 sonra tartışmaya açılır ve ana fikre ulaşılır. Beyin fırtınası tekniğinde kısa zamanda ol-
                                 dukça fazla fikir oluşturulmaya çalışılır, fikirler yargılanmaz, dışlanmaz. Bu özelliklerin-
                                 den dolayı sabır, saygı, hoşgörü gibi değerlerin ön planda olduğu bir tekniktir.

                                 Görüş geliştirme, belirgin çelişkiler ve zıtlıklar içeren bir konu hakkında öğrencilerin
                                 kendi görüş ve düşüncelerini ifade etmelerini sağlayan bir tekniktir. Görüş geliştirme
                                 tekniği ile ders işleyen bir öğretmen ilk olarak içerisinde zıtlıklar barındıran bir öner-
                                 me seçer. Bunu tahtaya yazar. Beş ayrı kartona “Kesinlikle Katılıyorum, Katılıyorum,
                                 Kararsızım, Katılmıyorum, Kesinlikle Katılmıyorum” yazar ve bunları sınıfın duvarla-
                                 rına asar. Öğrencilere tahtada yazılı olan önermeye ne derece katılıp katılmadıkları
                                 sorulur ve katılma derecelerini gösteren kartonun altına geçmeleri istenir. Öğrenci-
                                 lere neden bulundukları yerde oldukları sorulur ve öğrencilerin açıklama yapmasına
                                 izin verilir. Tartışma sırasında öğrencilerin fikir değiştirerek başka bir kartonun altı-
            Görüş Geliştirme     na geçebilecekleri de söylenir. Görüşünü değiştiren öğrenciye neden değiştirdiğini
                                 açıklaması için söz hakkı verilir.
                                 Görüş geliştirme tekniği öğrencilerin; 1. Görüşlerini ifade etmelerine ve görüşlerinin
                                 gerekçelerini sunmalarına olanak tanır. 2. Başlangıçta savundukları görüşleri süreç
                                 içerisinde ya da süreç sonunda değiştirebilmelerine imkân tanır. Böylelikle görüşle-
                                 rin değişebileceğine vurgu yapılır. 3. İletişim becerilerini geliştirir. 4. Karşı görüşleri
                                 dinleme ve saygı duyma becerisi kazanmalarına yardımcı olur. Bu faydaları göz önüne
                                 alındığında öğrenciler bu teknik sayesinde sabır, saygı, hoşgörü, değer verme, çalış-
                                 kanlık, sorumluluk gibi değerlerin farkında olurlar.

                             4.3.4. Öğretim Hizmetinin Niteliğini Etkileyen Değişkenler
           Öğretim hizmeti, öğrenmeleri etkileme gücünde olan   dıklarına, öğrenciyi öğretim sürecine etkin olarak ka-
           dış faktörlerin belli kurallar çerçevesinde belirlenme-  tıp katmadıklarına, öğrencilerin öğrenmelerine dönüt
           si ve işe koşulması yoluyla etkili ve verimli öğrenme-  verip  vermediklerine  ve  düzeltme  işlemlerini  uygun
           lerin  gerçekleştirilmesi  faaliyetidir.  Bu  faaliyetlerin   yapıp yapmadıklarına göre değişmektedir. Başka bir
           niteliği, öğrenciye neleri nasıl öğrenecekleri ile ilgili   anlatımla öğretim hizmetinin niteliği öğrenme ürün-
           verilen uyarıcıların, öğrenciye sağlanan öğrenme sü-  lerini  etkileme  gücünde  olan  ipuçları,  pekiştirme,
           recine katılım olanaklarının, kullanılan pekiştireçlerin,   dönüt-düzeltme  ve  etkin  katılım  olmak  üzere  dört
           gerçekleştirilen  dönüt  ve  düzeltme  işlemlerinin  uy-  ögeden  oluşmaktadır.  Öğrenme  öğretme  sürecinde
           gunluk derecesini kapsamaktadır. Okullarda sunulan   kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerin etkililiği de
           öğretim  hizmetinin  niteliği,  öğretmenlerin  ipuçlarını   bu değişkenlerle yakından ilgilidir.
           ve pekiştireçleri sınıf içinde uygun kullanıp kullanma-

        66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73