Page 64 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 64

Öğretim Programı Okuryazarlığı


              Öğretim Yöntem ve                     Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
                  Teknikleri
                                 Anlatım yöntemini, öğretmenin bilgiyi öğrencilerine aktarması esasına dayandırmak-
                                 tadır. Bu bağlamda, bilişsel alanın bilgi basamağı açısından bakıldığında, değerlerin
                                 tanımını,  özelliklerini,  faydasını  vb.  bilmek,  tanımak,  söylemek  ve  hatırlamak  için
            Anlatım Yöntemi
                                 anlatım yönteminin kullanılması uygundur. Örnek olay anlatma ve tarihî şahsiyetleri
                                 örnek gösterme, onların yaşam öykülerini örnek vererek değeri sözlü olarak telkin
                                 etme, öğüt verme bu yöntemle yapılabilir.
                                 Gezi gözlem, bilişsel alanın uygulama basamağında öğrencinin değerler arasında iliş-
                                 ki kurması, zihinsel olarak değerleri hayata geçirmesi ve kullanması açısından uygun
                                 bir yöntemdir. Öte yandan gezi-gözlem, uyarıcıya karşı gösterdiği tepki, adanmışlık,
                                 süreklilik, kendine iş edinme açısından duyuşsal alanın değer verme basamağı; ka-
            Gezi-Gözlem Yöntemi/  zanımların davranışa dönüştürülmesi, kendi değerleriyle ters düşmeme, tutarlı olma
            Tekniği
                                 davranışları açısından ise duyuşsal alanın örgütleme basamaklarına uygun bir yön-
                                 temdir/tekniktir. Öğrenci, model aldığı bireylerin değer, davranış ve tutumlarını ör-
                                 nek almaktadır. “Öğüdün yolu uzun, örneğin yolu kısa ve daha etkilidir” sözü gözlemin
                                 değerler eğitimindeki önemini ortaya koymaktadır.
                                 Eğitsel oyunun genel özelikleri dikkate alındığında, bilişsel alanın uygulama, analiz ve
                                 yaratma, duyuşsal alanın ise değer verme ve örgütleme basamaklarındaki davranış-
                                 ların  kazandırılmasında  etkili  bir  yöntem  olduğu  söylenebilir.  Bu  bağlamda  oynanan
                                 eğitsel  oyunun  kurallarının  söylenmesi,  uygulanması,  aralarındaki  bağlantıların  sap-
                                 tanması,  analiz  edilmesi,  oyunun  kurallarına  göre  yapılıp  yapılmadığının  değerlendi-
            Eğitsel Oyun Yöntemi/  rilmesi  bakımından  bilişsel  alanın  yukarıda  belirtilen  basamaklarındaki  davranışların
            Tekniği              kazandırılmasında etkili olabilir. Öte yandan çocuğun oynanan oyuna kendini adaması,
                                 kurallara uymada süreklilik göstermesi, kurallara uymayı kendine iş edinmesi ve ka-
                                 rarlı olunması, az da olsa kuralları kendi içerisinde çelişmemek şartıyla güncelleme-
                                 si davranışlarını kazanması ise duyuşsal alanın yukarıda belirtilen ilgili basamakların
                                 özelliklerini yansıtmaktadır. Oyunun kuralları, oyundaki rekabet, takım arkadaşlığı gibi
                                 yönlerden bakıldığında değerler eğitimi için de vazgeçilmez bir yöntemdir/tekniktir.
                                 Değerlerin nedenleri ve sonuçlarıyla kavranması, değerlere uygun olarak nasıl dav-
                                 ranılacağı drama yöntemiyle/tekniğiyle öğrencilere etkili bir şekilde öğretilebilir. Kıs-
                                 kançlığın, yalanın, savurganlığın, kötülüğün açıklanmasında; anne, baba ve büyükle-
                                 re saygı, küçüklere sevgi, yoksullara yardımın güzelliği drama yöntemiyle/tekniğiyle
                                 gösterilebilir. Paylaşımın ve yoksullara yardım etmenin öneminin işlendiği bir derste,
                                 yoksul bir ailenin hayatından bir kesit dramatizasyon ile sunulup, öğrenciler mad-
                                 di sıkıntı içerisinde yaşayan insanların duygularını, düşüncelerini anlama ve yaşama
                                 fırsatı elde edebilir. Drama yönteminde/tekniğinde, öğrencilere kazandırılacak he-
            Drama Yöntemi / Tekniği def davranışlar kavrama ve uygulama basamaklarında daha işlerlik kazanmaktadır.
                                 Dolayısıyla drama yönteminde/tekniğinde ele alınan bir değerin öğrenci tarafından
                                 özümsenmesi  ve  ilgili  değeri  kendine  mal  etmesi,  değerlerin  kavrandığını  göster-
                                 mektedir. Öte yandan drama yöntemi/tekniği duyuşsal alan da ise tepkide bulunma,
                                 değer verme ve örgütleme basamaklarındaki davranışların kazandırılmasında daha
                                 etkilidir. Drama yönteminde/tekniğinde ele alınan değerin öğrenci tarafından istekli
                                 yapılması, bu davranıştan bir doyum elde edilmesi, öğrencinin ilgili davranışı kabul-
                                 lenmesi ve kendini adaması duyuşsal alandaki ilgili basamaklarda davranışın kazan-
                                 dırıldığını göstermektedir.



        62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69