Page 60 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 60
Öğretim Programı Okuryazarlığı
ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Eleştirel Düşünme,
Örnek Olay Yaratıcı Düşünme)
Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)
Bir öğretim yöntemi olan örnek olay; gerçek yaşamda karşılaşılabilecek ya da karşılaşılan bir olayın, sınıf orta-
mına getirilerek öğrencilerle birlikte incelenmesini gerektiren bir öğrenme-öğretme yöntemidir. Bireyin karar
verme, seçme ve sonuca ulaşma ile ilgili yaşantı geçirmesini sağlamak, bu yöntemin amacını oluşturmaktadır.
İçerisinde problem barındıran bir örnek olayı inceleyen öğrenciler, öncelikle eleştirel bir gözle bakıp problemi
fark etmeli, daha sonra ise yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile o probleme çözümler düşünmelidir. Bunu
yaparken de grup hâlinde veya öğretmen-öğrenci kanallarında iletişim kurulacaktır. Bahsedilen yöntemin uygu-
lanışında eleştirel, yaratıcı düşünme becerileriyle beraber iletişim becerileri de gelişecektir.
ROL OYNAMA YÖNTEMİ
Kullanılabilecek Teknikler Kazandırılabilecek Beceriler
Üst Düzey Düşünme Becerileri (Yaratıcı Düşünme)
Çoklu Okuryazarlık Becerileri (Sanat Okuryazarlığı
Becerisi)
Drama,
Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi, İşbirliği ve Liderlik
Canlandırma
Becerisi)
Kişisel Beceriler (Esneklik ve Uyum Becerisi, Kendini Yö-
netme Becerisi)
Bireyin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe bürünerek ifade etmesini sağlayan öğrenci merkezli
bu teknikte yaratıcı düşünme becerileri önem kazanmaktadır. Bir oyunda rol oynamak oyundaki bir karakte-
rin duygularını, düşüncelerini canlandırmak demektir. Konuşmayı gerektiren rol oynama sırasında çocuk; ses
yüksekliği, diksiyon, telaffuz gibi konuşulan dilin unsurlarını ve konuşma sırasını bekleme, dinleme, başkasının
sözünü kesmeme gibi iletişim unsurlarını doğrudan doğruya çalışmıştır. Rol oynamanın diğer bir yararı, o rol-
deki kişi ile empati kurabilmek için gerekli olan, kendini diğer kişinin yerine koyabilme becerisinin kazanılması
olabilir. Öğrencinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kişiliğe girerek ifade etmesini sağlayan başkalarının
aynı durum karşısında neler hissettiklerini anlamaya yardımcı olur. Öğrenciler kendi duygu ve düşüncelerinin
farkına varırlar. Sabit bir metin üzerinde empati yaparak ve iletişim ögelerini kullanarak aktif bir öğrenme sağ-
layan bu yöntemde öğrenciler sanata yaklaşır, sanat okuryazarlığı becerilerini geliştirir. Kendisine verilen role
hazırlanırken kendini motive etmenin yollarını da keşfeder. Ayrıca doğaçlama senaryoda aniden ortaya çıkacak
durumlara uyum sağlama becerisi ve tüm bunları yapabilme motivasyonunu ortaya çıkaracaktır.
58