Page 60 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 60

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                               ÖRNEK OLAY YÖNTEMİ
            Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler

                                                        Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Eleştirel  Düşünme,
            Örnek Olay                                  Yaratıcı Düşünme)
                                                        Sosyal Beceriler (İletişim Becerisi)

            Bir öğretim yöntemi olan örnek olay; gerçek yaşamda karşılaşılabilecek ya da karşılaşılan bir olayın, sınıf orta-
            mına getirilerek öğrencilerle birlikte incelenmesini gerektiren bir öğrenme-öğretme yöntemidir. Bireyin karar
            verme, seçme ve sonuca ulaşma ile ilgili yaşantı geçirmesini sağlamak, bu yöntemin amacını oluşturmaktadır.
            İçerisinde problem barındıran bir örnek olayı inceleyen öğrenciler, öncelikle eleştirel bir gözle bakıp problemi
            fark etmeli, daha sonra ise yaratıcı ve eleştirel düşünme becerileri ile o probleme çözümler düşünmelidir. Bunu
            yaparken de grup hâlinde veya öğretmen-öğrenci kanallarında iletişim kurulacaktır. Bahsedilen yöntemin uygu-
            lanışında eleştirel, yaratıcı düşünme becerileriyle beraber iletişim becerileri de gelişecektir.





                                               ROL OYNAMA YÖNTEMİ

            Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler


                                                        Üst Düzey Düşünme Becerileri (Yaratıcı Düşünme)
                                                        Çoklu  Okuryazarlık  Becerileri  (Sanat  Okuryazarlığı
                                                        Becerisi)
            Drama,
                                                        Sosyal  Beceriler  (İletişim  Becerisi,  İşbirliği  ve  Liderlik
            Canlandırma
                                                        Becerisi)
                                                        Kişisel Beceriler (Esneklik ve Uyum Becerisi, Kendini Yö-
                                                        netme Becerisi)


            Bireyin  kendi  duygu  ve  düşüncelerini  başka  bir  kimliğe  bürünerek  ifade  etmesini  sağlayan  öğrenci  merkezli
            bu teknikte yaratıcı düşünme becerileri önem kazanmaktadır. Bir oyunda rol oynamak oyundaki bir karakte-
            rin duygularını, düşüncelerini canlandırmak demektir. Konuşmayı gerektiren rol oynama sırasında çocuk; ses
            yüksekliği, diksiyon, telaffuz gibi konuşulan dilin unsurlarını ve konuşma sırasını bekleme, dinleme, başkasının
            sözünü kesmeme gibi iletişim unsurlarını doğrudan doğruya çalışmıştır. Rol oynamanın diğer bir yararı, o rol-
            deki kişi ile empati kurabilmek için gerekli olan, kendini diğer kişinin yerine koyabilme becerisinin kazanılması
            olabilir. Öğrencinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kişiliğe girerek ifade etmesini sağlayan başkalarının
            aynı durum karşısında neler hissettiklerini anlamaya yardımcı olur. Öğrenciler kendi duygu ve düşüncelerinin
            farkına varırlar. Sabit bir metin üzerinde empati yaparak ve iletişim ögelerini kullanarak aktif bir öğrenme sağ-
            layan bu yöntemde öğrenciler sanata yaklaşır, sanat okuryazarlığı becerilerini geliştirir. Kendisine verilen role
            hazırlanırken kendini motive etmenin yollarını da keşfeder. Ayrıca doğaçlama senaryoda aniden ortaya çıkacak
            durumlara uyum sağlama becerisi ve tüm bunları yapabilme motivasyonunu ortaya çıkaracaktır.









        58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65