Page 57 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 57

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                                     AKTİF ÖĞRENME
               Kullanılabilecek Teknikler                  Kazandırılabilecek Beceriler
               İstasyon Tekniği                            Üst  Düzey  Düşünme  Becerileri  (Karar  Verme  Becerisi,
                                                           Eleştirel  Düşünme  Becerisi,  Araştırma  Becerisi,  Prob-
               Eğitsel Oyunlar
                                                           lem Çözme Becerisi)
               Kart Eşleştirme Tekniği
                                                           Sosyal  Beceriler  (İletişim  Becerisi,  İş  Birliği  ve  Liderlik
               7E Öğrenme Modeli                           Becerisi)


               Öğrencinin öğrenme-öğretme sürecinde aktif olması, kalıcı öğrenmeyi sağlama açısından oldukça önemlidir.
               Öğrenciler ders boyunca görev ve aktiviteleri tamamlamak için gerekli becerileri kazanma ve geliştirme için
               gayret  gösterirler.  Öğrencilerin  yeni  bilgi  ile  ilgilenmesi,  araştırması,  incelemesi,  ölçmesi,  hesaplaması,
               aktif öğrenme yöntemi başlığı altında değerlendirilmektedir. İstasyon tekniğinde, öğrenciler sınıf içerisinde
               bir  konunun  farklı  boyutlarını  belirli  bir  süre  içinde  çalışarak,  her  gruba  ait  görevi  belirli  bir  sürede  yerine
               getirmektedir.  Bu  tekniğe  öğrenci  merkezli  uygulamalarda  sık  sık  yer  verilmektedir.  Öğrenciler  bu  teknikte
               öğrenme  için  merak  duymaktadır.  Eğitsel  oyunlar  tekniğinde,  oyun  bir  eğlence  aracından  eğitim  aracına
               dönüşmektedir. Ortaöğretimde, bilgisayar yazılımları ile geliştirilmiş oyunlar tercih edildiğinde öğrenilen bil-
               gilerin  pekiştirilmesinde  ve  tekrar  edilmesinde  kullanılan  bir  öğretim  tekniğidir.  Kart  eşleştirme  tekniğinde
               ise,  öğrencilerin  etkin  katılımını  sağlayan  öğrenci  merkezli  bir  tekniktir.  Öğrenmelerin  kalıcılığının  artması,
               öğrencileri araştırmaya yönlendirme, bilgi paylaşımı sağlama gibi öğrencilere öğrenme sürecinde katkı sağ-
               lamaktadır. 7E öğrenme modeli, yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı yedi aşamadan oluşan bir modeldir.
               Bu modelde amaç, öğrencinin kendi öğrenme sürecinde etkin, yaparak yaşayarak bilgi edinmesini sağlamak
               ve bunu zihninde inşa edilecek hâle getirmesidir. Teşvik etme, keşfetme, açıklama, genişletme, kapsamına
               alma,  değiştirme  ve  inceleme-sınama  aşamalarından  oluşur.    Bu  modelde  amaç,  öğrencilerin  ön  bilgilerini
               yoklayarak  ve  onların  ilgilerini  çekerek,  iyi  öğretim  sağlamaktır.  Öğrenciler  öğrenim  boyunca,  aktif  katılım
               sağladıkları  için  kendi  öğrenmelerinde  de  sorumluluk  almaları  sağlanır.    7E  modelindeki  tüm  aşamalardaki
               amaç,  öğreneni  pasif  dinleyici  konumundan,  süreç  içerisinde  aktif  katılımını  sağlayarak  kalıcı  öğrenmeler
               gerçekleşmesini sağlamaktır. Öğrenciler 7E öğrenme modeli ile yaşam içerisinde karşılaşılan tartışma, eleştiri
               yapma, paylaşma, iletişim gibi becerilerin kazanılmasını sağlar. Aktif öğrenme yöntemi ve içerisinde bulunan
               tekniklere bakıldığında, bu yöntem ve tekniklerin üst düzey düşünme becerileri (karar verme becerisi, eleş-
               tirel düşünme becerisi, problem çözme becerisi, araştırma becerisi) ve sosyal beceriler (iletişim becerisi, iş
               birliği ve liderlik becerisi) ile ilişkili olduğu söylenebilir. Öğrencilerin aktif öğrenme yönteminde, ders boyunca
               görevler  alması,  öğrenme  sorumluluğunu  alarak  kararlar  vermesi  öğrenme  sırasında  öğrencilerin  eleştirel
               düşünme becerilerini kullanması üst düzey düşünme becerilerini kazanmasının alt yapısını oluşturmaktadır.
               Benzer şekilde aktif öğrenme tekniklerinde, özellikle istasyon tekniğiyle, öğrencilere gruplar arası iletişim ve
               etkileşim becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir. Öğrenciler, istenilen sonuçlara ulaşabilmek için iş bir-
               liği yapabilmelidirler.
























                                                                                                         55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62