Page 67 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 67
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretim Yöntem ve Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
Teknikleri
Proje tabanlı öğretim yönteminde/yaklaşımında proje konusu, hayatta karşılaşılan
veya karşılaşma ihtimali olan sorunlar olabilir. Öğrencinin gerçek yaşam şartların-
da gerçekleştirilen fiziksel ve zihinsel bir etkinlik olan proje yönteminde proje ko-
nusunun, dersin de kazanımlarına yönelik olarak öğrencilerin çevresinde yer alan
Proje Tabanlı Öğrenme bir problemden seçilebilir. Bu bağlamdan proje tabanlı öğrenmede proje konusu,
Yöntemi/Yaklaşımı
hayatın içerisinde yer alan ve eksikliklerinin bir problem olarak görüldüğü temalar
olan adalet, sorumluluk, sevgi, güven, saygı, hoşgörü, temizlik, doğruluk, dürüstlük,
fedakârlık, şefkat, merhamet, paylaşma, planlı ve disiplinli olma, öz güven ve girişim-
cilik, sadakat vb. olabilir.
Küme çalışmalarıyla öğrenciler, başkalarıyla çalışmayı, hem de iş bölümü yapmayı,
kendi kendini çalışarak iş başarmayı, kendi kendini yönetmeyi ve denetlemeyi öğ-
renmektedirler. Okulun görevinin arasında yeni yetişen nesilleri hayata hazırlamak,
toplumsal, kişisel ve insani ilişkiler yönünden yetiştirmek de yer almaktadır. Bu ba-
Küme (Grup) Çalışması kımdan küme çalışmalarıyla öğrenciler, akademik bilgileri öğrenmelerinin yanında,
Yöntemi sorumluluk yüklenme ve bunu yerine getirme, birlikte çalışma, fikirlere saygı, sevgi
ve nefret duygularını kontrol etme, birbirlerine yardım etme vb. değerlerinin eğitimi-
ni de almış olurlar. Küme yönteminin sorumluluk, çalışma, dayanışma, saygı, empati,
sevgi, yardımlaşma gibi daha pek çok değerin öğrencilere kazandırılmasına imkân
verdiğini söylemek mümkündür.
Sınıf içinde olduğu kadar sınıf dışında da uygulanan bir diğer teknik “görüşme tekni-
ği”dir. Bu teknik öğrencilerin, çeşitli konularda uzman kişilere gidip veya sınıfa davet
edip bilgi almalarıyla gerçekleşir. İlgili yerlere giderek konunun veya sorunun uzmanı
olan değişik yaştan ve meslekten kişilerle görüşmek, öğrencilere bilişsel olduğu ka-
dar, duyuşsal ve sosyal davranışlar ile iletişim becerileri kazandırır. “Bu teknik, belirli
Görüşme Tekniği konularda ilgili kişilerin neler düşündüklerini, neler duyduklarını öğrenmek, niçin ve
nasıl bir yol izleyerek işlerini yürüttüklerini anlamak amacıyla uygulanır. Görüşmeye
katılan öğrencilerde, dengeli ve uyumlu ilişki kurma yeteneği ve güven duygusu ge-
lişir”. Ayrıca görüşme esnasında saygı ve görgü kurallarına uyulması gerektiğinden,
toplumda var olan birtakım adabımuaşerete dair değerler, öğrenci tarafından öğre-
nilmiş olunur.
Konuşma halkası öğrencilerin bir konu hakkında görüşlerini açıklamaları, fark-
lı görüşleri görmeleri ve saygı duymalarını sağlayan bir öğretme tekniğidir. Yine bu
teknikle beraber öğrenciler saygı, olumlu iletişim, hoşgörü gibi değerlerin farkında
olacaktır. Kavram, ilke, kelime öğretiminde kullanılan bu teknikte tartışmaya yer ve-
rilmemeli; konuşan öğrencinin sözü kesilmemelidir.
Konuşma Halkası Konuşma halkasının avantajlarını şu şekilde sıralamak mümkündür:
Tekniği
• Bu teknik ile öğrenci farklı görüşlere saygı duymayı öğrenir.
• Grup içinde rahatça düşüncelerini ifade edebilme yeteneği kazanır.
• Farklı görüşleri dinlemeyi öğrenir.
• Sınıf içerisindeki iletişimi artırır ve saygı ortamının oluşmasını sağlar.
65