Page 67 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 67

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                 Öğretim Yöntem ve                     Değerlerin Öğretilmesinde Kullanımı
                     Teknikleri

                                    Proje  tabanlı  öğretim  yönteminde/yaklaşımında  proje  konusu,  hayatta  karşılaşılan
                                    veya karşılaşma ihtimali olan sorunlar olabilir. Öğrencinin gerçek yaşam şartların-
                                    da gerçekleştirilen fiziksel ve zihinsel bir etkinlik olan proje yönteminde proje ko-
                                    nusunun,  dersin  de  kazanımlarına  yönelik  olarak  öğrencilerin  çevresinde  yer  alan
               Proje Tabanlı Öğrenme   bir  problemden  seçilebilir.  Bu  bağlamdan  proje  tabanlı  öğrenmede  proje  konusu,
               Yöntemi/Yaklaşımı
                                    hayatın içerisinde yer alan ve eksikliklerinin bir problem olarak görüldüğü temalar
                                    olan adalet, sorumluluk, sevgi, güven, saygı, hoşgörü, temizlik, doğruluk, dürüstlük,
                                    fedakârlık, şefkat, merhamet, paylaşma, planlı ve disiplinli olma, öz güven ve girişim-
                                    cilik, sadakat vb. olabilir.

                                    Küme çalışmalarıyla öğrenciler, başkalarıyla çalışmayı, hem de iş bölümü yapmayı,
                                    kendi kendini çalışarak iş başarmayı, kendi kendini yönetmeyi ve denetlemeyi öğ-
                                    renmektedirler. Okulun görevinin arasında yeni yetişen nesilleri hayata hazırlamak,
                                    toplumsal, kişisel ve insani ilişkiler yönünden yetiştirmek de yer almaktadır. Bu ba-
               Küme (Grup) Çalışması   kımdan küme çalışmalarıyla öğrenciler, akademik bilgileri öğrenmelerinin yanında,
               Yöntemi              sorumluluk yüklenme ve bunu yerine getirme, birlikte çalışma, fikirlere saygı, sevgi
                                    ve nefret duygularını kontrol etme, birbirlerine yardım etme vb. değerlerinin eğitimi-
                                    ni de almış olurlar. Küme yönteminin sorumluluk, çalışma, dayanışma, saygı, empati,
                                    sevgi, yardımlaşma gibi daha pek çok değerin öğrencilere kazandırılmasına imkân
                                    verdiğini söylemek mümkündür.

                                    Sınıf içinde olduğu kadar sınıf dışında da uygulanan bir diğer teknik “görüşme tekni-
                                    ği”dir. Bu teknik öğrencilerin, çeşitli konularda uzman kişilere gidip veya sınıfa davet
                                    edip bilgi almalarıyla gerçekleşir. İlgili yerlere giderek konunun veya sorunun uzmanı
                                    olan değişik yaştan ve meslekten kişilerle görüşmek, öğrencilere bilişsel olduğu ka-
                                    dar, duyuşsal ve sosyal davranışlar ile iletişim becerileri kazandırır. “Bu teknik, belirli
               Görüşme Tekniği      konularda ilgili kişilerin neler düşündüklerini, neler duyduklarını öğrenmek, niçin ve
                                    nasıl bir yol izleyerek işlerini yürüttüklerini anlamak amacıyla uygulanır. Görüşmeye
                                    katılan öğrencilerde, dengeli ve uyumlu ilişki kurma yeteneği ve güven duygusu ge-
                                    lişir”. Ayrıca görüşme esnasında saygı ve görgü kurallarına uyulması gerektiğinden,
                                    toplumda var olan birtakım adabımuaşerete dair değerler, öğrenci tarafından öğre-
                                    nilmiş olunur.

                                    Konuşma  halkası  öğrencilerin  bir  konu  hakkında  görüşlerini  açıklamaları,  fark-
                                    lı görüşleri görmeleri ve saygı duymalarını sağlayan bir öğretme tekniğidir. Yine bu
                                    teknikle beraber öğrenciler saygı, olumlu iletişim, hoşgörü gibi değerlerin farkında
                                    olacaktır. Kavram, ilke, kelime öğretiminde kullanılan bu teknikte tartışmaya yer ve-
                                    rilmemeli; konuşan öğrencinin sözü kesilmemelidir.
               Konuşma Halkası      Konuşma halkasının avantajlarını şu şekilde sıralamak mümkündür:
               Tekniği
                                    •   Bu teknik ile öğrenci farklı görüşlere saygı duymayı öğrenir.
                                    •   Grup içinde rahatça düşüncelerini ifade edebilme yeteneği kazanır.

                                    •   Farklı görüşleri dinlemeyi öğrenir.

                                    •   Sınıf içerisindeki iletişimi artırır ve saygı ortamının oluşmasını sağlar.


                                                                                                         65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72