Page 136 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 136
EK 1: Matematik 9 (9.2.2.1 - Hatırlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tahminî Süre: 120 dakika
Kümeler ile sembolik mantık kuralları arasındaki ilişki verilir. Ardından konu ile ilgili tanımlar verildikten
sonra birleşim, kesişim, evrensel küme, tümleme, De Morgan kuralları, fark, ayrık kümeler kavramları-
nın daha iyi anlaşılması için etkinlikler öğrencilere dağıtılır ve öğretmen öğrencilerin aşağıdaki etkinlik-
leri yapmalarını sağlar.
Edinilen kazanımın başka disiplinlerde de kullanılabildiğini göstererek daha kalıcı öğrenme olması için
derinleştirme basamağı kapsamında aşağıdaki etkinlikler uygulanır.
Karanlıkta mavi, kırmızı ve yeşil ışık yayan üç farklı ışık kaynağı şe-
kildeki gibi bir zemine tutulursa mavi ve yeşil ışığın düştüğü zemin
mavi, kırmızı ve yeşil ışığın düştüğü zemin sarı, kırmızı ve mavi ışı-
ğın düştüğü zemin koyu pembe renge dönüştüğü gözlemlenir. Her
üç ışığın düştüğü zeminin ise beyaz olduğu görülür. Elde edilen yeni
renkler diğer renkteki ışıkların kesiştiği bölgede oluşmuştur.
METALLER, periyodik sistemdeki elementlerin büyük çoğunluğunu oluşturur. 1A grubunda hidrojen, 3A
grubunda bor hariç 1A, 2A, 3A grupları, geçiş ve iç geçiş elementleri metaldir.
AMETALLER, Periyodik sistemdeki H, C, N, O, F, P, S, Cl, Se, Br, I elementleri ametaldir. Genellikle 4A,
4-DERİNLEŞTİRME YARI METALLER Periyodik sistemdeki B, Si, Ge, As, Sb, Te, Po, At elementleri yarı metalleri oluşturur.
5A, 6A ve 7A grubunda yer alırlar.
3A, 4A, 5A, 6A grubunda yer alan elementlerin bir kısmı yarı metaldir. Yarı metaller görünüm olarak ve
bazı fiziksel özellikleri bakımından metallere, kimyasal özellikleri bakımından ise ametallere benzerler.
•
Metallerle ametallerin arasında yer alırlar.
•
• Hem pozitif hem de negatif yüklü iyon hâline geçebilirler.
Hem metallerin hem de ametallerin özelliklerini taşırlar.
• Katı hâldedir ve işlenebilirler.
• Parlak veya mat olabilirler.
• Elektriği ametallerden daha iyi, metallerden daha az iletirler.
Kimya dersinde öğrencilerin ‘’Elementlerin periyodik sistemdeki yerleşim esasları’’ konusunda öğren-
dikleri metaller ve ametallerin ortak özelliğini gösteren yarı metaller konusu hatırlatılarak kümeler ko-
nusu ile harmanlanır.
Yukarıdaki bilgilere yönelik daha fazla içerik için Kimya dersi 9. Sınıf etkileşimli ders kitabından yararla-
nılabilir. İlgili içeriğe aşağıdaki linkten ulaşılabilir:
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/EKitapUniteOnizle.aspx?Id=170&sayfa=82
ETKİNLİK 1
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=matematik&s=6&d=48&u=238&k=2748
Öğretmen ihtiyaç duyduğu takdirde açıklama basamağındaki örnekleri çeşitlendirmek için aşağıda linki
verilen OGM materyal matematik dersi 9. sınıf kazanım kavrama testlerini sınıfa uygular.
https://cdn.eba.gov.tr/yardimcikaynaklar/2022/09/odsgm/kt/9kt/mat/3.pdf
Öğrencilerin, elementlerin periyodik sistemdeki yerleşim esasları başlığında öğrendikleri metaller ve ame-
tallerin ortak özelliğini gösteren yarı metaller bağlamında kimya ile ilişkilendirilmiştir.
135