Page 136 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 136

EK 1: Matematik 9  (9.2.2.1 - Hatırlama) Ders Planı Örneği     Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 120 dakika
                   Kümeler ile sembolik mantık kuralları arasındaki ilişki verilir. Ardından konu ile ilgili tanımlar verildikten
                   sonra birleşim, kesişim, evrensel küme, tümleme, De Morgan kuralları, fark, ayrık kümeler kavramları-
                   nın daha iyi anlaşılması için etkinlikler öğrencilere dağıtılır ve öğretmen öğrencilerin aşağıdaki etkinlik-
                   leri yapmalarını sağlar.
                   Edinilen kazanımın başka disiplinlerde de kullanılabildiğini göstererek daha kalıcı öğrenme olması için
                   derinleştirme basamağı kapsamında aşağıdaki etkinlikler uygulanır.

                                           Karanlıkta mavi, kırmızı ve yeşil ışık yayan üç farklı ışık kaynağı şe-
                                           kildeki gibi bir zemine tutulursa mavi ve yeşil ışığın düştüğü zemin
                                           mavi, kırmızı ve yeşil ışığın düştüğü zemin sarı, kırmızı ve mavi ışı-
                                           ğın düştüğü zemin koyu pembe renge dönüştüğü gözlemlenir. Her
                                           üç ışığın düştüğü zeminin ise beyaz olduğu görülür. Elde edilen yeni
                                           renkler diğer renkteki ışıkların kesiştiği bölgede oluşmuştur.

                   METALLER, periyodik sistemdeki elementlerin büyük çoğunluğunu oluşturur. 1A grubunda hidrojen, 3A
                   grubunda bor hariç 1A, 2A, 3A grupları, geçiş ve iç geçiş elementleri metaldir.
                   AMETALLER, Periyodik sistemdeki H, C, N, O, F, P, S, Cl, Se, Br, I elementleri ametaldir. Genellikle 4A,
               4-DERİNLEŞTİRME   YARI METALLER Periyodik sistemdeki B, Si, Ge, As, Sb, Te, Po, At elementleri yarı metalleri oluşturur.
                   5A, 6A ve 7A grubunda yer alırlar.

                   3A, 4A, 5A, 6A grubunda yer alan elementlerin bir kısmı yarı metaldir. Yarı metaller görünüm olarak ve
                   bazı fiziksel özellikleri bakımından metallere, kimyasal özellikleri bakımından ise ametallere benzerler.
                    •
                       Metallerle ametallerin arasında yer alırlar.
                    •
                    •   Hem pozitif hem de negatif yüklü iyon hâline geçebilirler.
                       Hem metallerin hem de ametallerin özelliklerini taşırlar.
                    •   Katı hâldedir ve işlenebilirler.
                    •   Parlak veya mat olabilirler.
                    •   Elektriği ametallerden daha iyi, metallerden daha az iletirler.
                   Kimya dersinde öğrencilerin ‘’Elementlerin periyodik sistemdeki yerleşim esasları’’ konusunda öğren-
                   dikleri metaller ve ametallerin ortak özelliğini gösteren yarı metaller konusu hatırlatılarak kümeler ko-
                   nusu ile harmanlanır.
                   Yukarıdaki bilgilere yönelik daha fazla içerik için Kimya dersi 9. Sınıf etkileşimli ders kitabından yararla-
                   nılabilir. İlgili içeriğe aşağıdaki linkten ulaşılabilir:
                   https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/panel/EKitapUniteOnizle.aspx?Id=170&sayfa=82
                   ETKİNLİK 1
                   https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=matematik&s=6&d=48&u=238&k=2748


                   Öğretmen ihtiyaç duyduğu takdirde açıklama basamağındaki örnekleri çeşitlendirmek için aşağıda linki
                   verilen OGM materyal matematik dersi 9. sınıf kazanım kavrama testlerini sınıfa uygular.
                   https://cdn.eba.gov.tr/yardimcikaynaklar/2022/09/odsgm/kt/9kt/mat/3.pdf






                      Öğrencilerin, elementlerin periyodik sistemdeki yerleşim esasları başlığında öğrendikleri metaller ve ame-
                      tallerin ortak özelliğini gösteren yarı metaller bağlamında kimya ile ilişkilendirilmiştir.





                                                                                                        135
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141